Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengdimensioner


Evenhumm

Anbefalte innlegg

Okay så jeg kjøpte noen strenger på butikken i dag, 0.45-0.100 typen nickel round wound regular light men bassen jeg kjøpte for en stund siden har ifølge nettet 0.105 istedenfor. Hva skjer om jeg putter på de nye strengene?

Og når jeg bruker linjalen min ser jeg at strengen er 2mm, er de opplysningene jeg fant på nettet feil eller måler man strenger på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger måles vel fort i tommer tror jeg. Dvs 0.1" på den tykkeste som tilsvarer 2,54mm, og mtp unøyaktigheten man får av å måle sånn ca med en linjal så tror jeg det stemmer veldig fint.

Og som de andre sier. En forskjell på .005 er ikke så altfor stor, så det går nok helt fint (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay så jeg kjøpte noen strenger på butikken i dag, 0.45-0.100 typen nickel round wound regular light men bassen jeg kjøpte for en stund siden har ifølge nettet 0.105 istedenfor. Hva skjer om jeg putter på de nye strengene?

Og når jeg bruker linjalen min ser jeg at strengen er 2mm, er de opplysningene jeg fant på nettet feil eller måler man strenger på en annen måte?

Tynnere strenger utøver ikke like mye kraft mot headstocken, dvs at de strekkes mer. Derfor kan det være greit å finjustere trussroden og intonasjonen. Men med en så liten justering er det nok ikke så voldsomme greier som skal til. Det kan imidlertid være en god idè å gjennomføre disse justeringene, da det å spille på et godt justert instrument til enhver tid er en gode måte å trene opp øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart sprøsmål... Jazz bassen min har sikkert 2 år gamle strenger, er de jeg netopp tokk av den nye bassen min bedre? Strengene har blitt mildt brukt de siste 9 mnd?

Hm. Til sammenlikning bytter jeg strenger ca. hver 2. måned, og mange ganger før det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.