Gå til innhold
draugen

Returrett etc på kjøp av amp

Anbefalte innlegg

Heisann. Som trådtittel indikere gjeld det "å angre på ett kjøp".

Ette en god del mailing fram og tilbake med fotophonos selger endte eg opp med å kjøpe en rivera utav tilbudet dem hadde(veldig fin pris forsåvidt)på nevnte merke.

For 10 daga sia ankom hærligheten i posten. Amp og strømledning i en standard 15 pappeske dekket med luftposer og div dempepapp. Thats it! Ingen pedal(som eg trur skal følge med), original emballasje eller noen form for kvittering eller papirer på kjøp! Hmm. Greit nok tenkte eg der og da... Men når eg kobla opp ampen og så over ampen merka eg ting i tilegg :unsure:

-Trekket foran høytaleren hadde en skade, type en av sømman har kommet litt ut om noen

forstår. Ikke så alvorlig men nok til at det synes godt i sammenheng med type trekk på forsterkeren.

-Tolex hadde en rift oppå forsterkeren.

-2 av volumpotene knitrer og spraker. Har hørt dette kan skje på "nye" amper..

Har kontaktet selger om dette pr mail og telefon dagen eg mottok ampen. Pr tlf sa han at han skulle forhøre seg med lagermann etc om hva som kunne være med ampen. Han ville ikke sende meg en mail med masse svada før han hadde forhørt seg med lagermannen bla bla bla,skulle ringe tilbake osv. Noe han ikke gjorde. Har sendt flere mail og purret. Ingen respons :angry: Ringte han og fikk flere utsettelser og noe snakk om at de hadde hatt Rivera amper stående i ett møterom som aldri hadde forlatt bygget etc.

Synes dette er rimelig tvilsomme greier da fotophono er i prosessen med å opphøre såvidt eg forstår, fordelt på videre agenturer eller noe sånt.

Saken er at eg har kjøpt en klart brukt forsterker uten å bli informert om det. Jeg kjøpte i troa at jeg fikk en ny amp, SELFØLGELIG! Dette var den siste de hadde av denne typen(pubster) så noen ny amp av samme type får eg nok ikkje.

What to do??

(sendte forøvrig en mail nylig om retur av ampen så han har beskjed om evt det før 14 daga er gått)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått med angrerettsskjema så har du god tid på deg.

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

I dette tilfellet her tror jeg at jeg helt klart hadde benyttet meg av angreretten og blitt kvitt ampen. Når de har så dårlig service som det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

+1

og loven er ubestridelig på din side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått med angrerettsskjema så har du god tid på deg.

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

I dette tilfellet her tror jeg at jeg helt klart hadde benyttet meg av angreretten og blitt kvitt ampen. Når de har så dårlig service som det.

Lest det der ja. Men betyr det at siden eg ikkje har fått papira på noe at eg kan ha den inntil ett år å så angre? Med den servicen kan det fort ta litt tid å få i gang avtale rundt retur! Veit ikkje om eg er så hypp på å forskudtere noe frakt tilbake etc.

Å med faren for ord mot ord, kordan står man stilt da med tanke på manglanes papira?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Superkjipt!

Send ampen i retur og be om pengene tilbake. Fyll ut angrerettsskjema du finner her: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bld/skj/2001/0006/ddd/pdfv/285538-skjema_a_-bokmal.pdf som du legger ved. Pass på at du sender amp'en som pakke med sporingsnummer (er vel ganske umulig å ikke gjøre det :D ) og ta _godt_ vare på kvitteringen. Du finner nok svar på om ampen skulle kommet med pedal eller ikke på produsentens nettsider, men det er egentlig helt uvesentlig så lenge du returnerer ampen (og det ville jeg definitivt gjort her).

Du har helt klart lov å benytte angrerett om det du skriver over er riktig. Jeg har drevet nettbutikk med 150MNOK årlig omsetning, så dette kan jeg litt om ;) Jeg ville prøvd å få dekket returkostnadene også, noe du etter loven ikke har krav på. Dette er dog en case hvor du kan hevde å føle deg lurt av selger, og at det derfor vil være rimelig å få kompansert returkostnader også. Henger i en tynn tråd, men verdt å prøve.

Vær obs på følgende: om det er, slik du skriver, sånn at firmaet du har handlet med er i ferd med å legge ned, kan du i verste fall risikere å returnere ampen uten å få pengene dine tilbake. Dette er spesielt en mulig risiko om årsaken til at de legger ned er av økonomisk karakter (f.eks. konkurs eller avvikling grunnet dårlig økonomi).

Om du føler deg usikker rundt rettighetene dine og hvordan du skal gå frem, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Forbrukerrådet.

Se på http://forbrukerportalen.no/ eller ring telefon 03737

Håper det ordner seg for deg! :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest det der ja. Men betyr det at siden eg ikkje har fått papira på noe at eg kan ha den inntil ett år å så angre? Med den servicen kan det fort ta litt tid å få i gang avtale rundt retur! Veit ikkje om eg er så hypp på å forskudtere noe frakt tilbake etc.

Å med faren for ord mot ord, kordan står man stilt da med tanke på manglanes papira?

Nei, angrerett betyr ikke at du kan bruke ampen i et år og så returnere den. Du har kun lov til å verifisere at produktet er som avertert og gjøre prøving av det for å se at det er i orden. Så snart du finner ut at du skal bruke angreretten, så skal du uten opphold varsle. Desto lenger du venter med å benytte angreretten, desto svakere står du.

I ditt tilfelle ville jeg kreve å heve kjøpet gjennom å bruke angreretten, siden produktet ikke fremstår som nytt, slik det er avertert. Du skal da ha pengene tilbake, men det er mulig du selv må stå for kostnaden for retur av varen.

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lest det der ja. Men betyr det at siden eg ikkje har fått papira på noe at eg kan ha den inntil ett år å så angre? Med den servicen kan det fort ta litt tid å få i gang avtale rundt retur! Veit ikkje om eg er så hypp på å forskudtere noe frakt tilbake etc.

Å med faren for ord mot ord, kordan står man stilt da med tanke på manglanes papira?

Nei. Du skal fremdeles ta kontakt så snart som mulig for å avtale retur. I forfhold til de manglende papirene har du for så vidt ditt på det rene. Ta vare på alle korrespondanse med selger (mail osv), du har sikkert betalt med kort gjennom nettbutikken og kan således dokumentere kjøpesum og kjøpstidspunkt gjennom utskrift fra nettbank eller kredittkortselskapet. Om du fremdeles har forsendelseslappen hengende på eska (håper du ikke har kastet den, for den er jo praktisk å ha når du skal sende den tilbake :) ) har du også et sporingsnummer som viser at de har sendt pakken til deg. Ikke bekymre deg for dokumentspørsmål, der har du nemlig alt ditt på det rene. De som ikke har gitt deg en kvittering derimot, har gjort noe de ikke har lov til. Før du sender ampen tilbake, kan du jo sende mail og be selger maile deg en kopi av kvitteringen og se om du kommer noen vei slik. Denne _skal_ du ha. Om de ikke vil gi deg kvitteringen kan du ta kontakt med kemneren, som er glad i å ferske folk som trikser med underslag av mva og slikt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal da ha pengene tilbake, men det er mulig du selv må stå for kostnaden for retur av varen.

I utgangspunktet er det slik, ja. Lov å prøve seg likevel ;)

Om selskapet er i ferd med å legge ned, ser de kanskje ikke for seg å ha noe å vinne på god service da. Dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Fotofono skal avvikles, men har hørt at de skal slutte med import av instrumenter. De driver med mye annet også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke at Fotofono skal avvikles, men har hørt at de skal slutte med import av instrumenter. De driver med mye annet også.

Dette er korrekt. Hovedkonsernet består, men uten at jeg kjenner detaljene det er naturlig for denne type selskap at importdelen er skilt i et eget selskap.

Jeg har også shoppet litt fra dette sluttsalget og har selv blandet erfaring. Noen av gjenstandene er nye og perfekte i uåpnet emballasje. Mens andre saker har helt klare mangler som dem har plikt til å informere om før salg.

Nå ser jeg på finn.no at det er en butikk som averterer at dem gjør setup og garantiansvar på gitarer man kjøper gjennom dem på dette opphørssalget. Sikler man på en Martin kan man sjekke om man ikke heller kan finne seg en nydelig Larrivée bland det som er igjen her nå som prisene er fornuftig. Men sjekk pris før du evt handler - ikke alle modellene er like gunstig priset vs normalpris hos forhandlere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være enklere å få en reduksjon i pris. Spørs hvor godt du liker ampen. :) Nytt skal være nytt, og om den er brukt på noen måte og du ikke har blitt informert om det er det en mangel fra selgers side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det meste er sagt ovenfor her.

Men jeg ville helt klart ikke returnert ampen uten å ha fått en bekreftelse pr. mail fra selger på at han aksepterer din rett til å benytte deg av angreretten. Da ender du fort opp med postkassa full av skjegg, og uten troverdig dokumentasjon på hendelsesforløp osv.

Begynn med å sende mail hvor du påberoper deg din rett til å angre dette kjøpet. Blås i skrammer og manglende pedal, Lov om Angrerett gir deg anledning til å angre et kjøp helt ubegrunnet, du behøver ikke forklare hvorfor eller argumentere i det hele tatt.

Om ikke du får svar i løpet av noen få virkedager, så send purring og be om tilbakmelding på din henvendelse Ta vare på all korrespondanse. :)

PS.

Forøvrig er Fotofono i godt selskap.

Vintagegitar.no AS, som de fleste nok anser som ei seriøs sjappe, sender også ut nye produkter uten lovbestemt info og Angrerettskjema, driter i loven og tar ikke tilbake produkter som det ikke passer dem å ta tilbake... Men nå har jeg klaget dem inn til Forbrukerrådet, så får vi håpe de etterhvert skjønner at Norges lover også omfatter Kristiansund .... :angry:

Endret av Tommern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle fornuftige svar! Fikk mye ny lærdom :)

Men ut av det blå har det ordna seg! Han har nok hatt mye pes med endringer i selsakapet osv å hatt dårlig tid til instrumentrelaterte ting. MEN han tilbydde meg 1500kr i kompensasjon, noe eg aksepterte å saken e ute av verden så snart penga e på konto :) Med tanke på at ampen va nært på halv pris fra før har eg fått en billig gitarlyd-frembringar :lol:

Men man gjør seg nyttige erfaringer av sånt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle fornuftige svar! Fikk mye ny lærdom :)

Men ut av det blå har det ordna seg! Han har nok hatt mye pes med endringer i selsakapet osv å hatt dårlig tid til instrumentrelaterte ting. MEN han tilbydde meg 1500kr i kompensasjon, noe eg aksepterte å saken e ute av verden så snart penga e på konto :) Med tanke på at ampen va nært på halv pris fra før har eg fått en billig gitarlyd-frembringar :lol:

Men man gjør seg nyttige erfaringer av sånt!

Bra det ordna seg da :)

Grattis med ny amp :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vintagegitar.no AS, som de fleste nok anser som ei seriøs sjappe, sender også ut nye produkter uten lovbestemt info og Angrerettskjema, driter i loven og tar ikke tilbake produkter som det ikke passer dem å ta tilbake... Men nå har jeg klaget dem inn til Forbrukerrådet, så får vi håpe de etterhvert skjønner at Norges lover også omfatter Kristiansund .... :angry:

Tom,

Jeg noterer meg at du går ut offentlig med denne saken og før noen trekker kjappe konklusjoner, så finnes det grunnlag for at vi ikke tar tilbake varen, da vi har vår oppfatning av saken og Tommern ha sin.

Vi er ikke så uprofesjonelle at vi går ut å diskuterer den type saker offentlig, men jeg vil for leserne påpeke at det er flere sider ved denne saken!

Endret av Vintagegitar.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.