Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Styr unna x3 live


kis32

Anbefalte innlegg

heisann. Har en Line 6 X3 live POD liggende fra 2008, og det er jo ikke lenge siden.

Før jeg kjøpte den leste jeg masse om den overallt, og det var nesten bare positive ting om den! så her måtte jeg jo slå til..

Første intrykket er jo at lyden er helt fantastisk, men når det kommer til kvaliteten på materialer osv kan man ikke akuratt tenke det samme.. Billige løsninger er ordet som passer best her..

Etter to år med forsiktig bruk av poden, På scena og i studio, har den begynt å slå seg av, ikke slå seg på igjenn helt tilfeldig og endre lyder selv mens man spiller.

hadde ikke lest om noen som hadde noen sånne problemer før jeg kjøpte den. Etter prating med line 6 nekter de å fortelle meg hva det kan være eller hva jeg kan gjøre, men at jeg heller må sende den inn til et service senter i england

samme dag sa også en av fot bryterene farvell, ved at et eller annet knakk inne i den når jeg dyttet den ned med fingeren.. Ja, noe så uskyldig som fingeren..

Det viser seg nå at en del har fått dette problemet, og har sendt de på reprasjoner til godt over tusenlappen, og Line 6 vil fremdeles ikke svare på hva det er. Og DIY løsninger er ikke å prate om engang, selv om den ikke er dekket av garantien lengere..

Til å ha vert brukt i 2 år, og kostet over fem tusen kroner, synes jeg det her er nermere svindel..

Ville bare lage denne tråden, så folk kan ha dette i bakhodet før de kjøper seg en slik dings..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjipt. Skal også nevnes at jeg kjenner opptil fler som har hatt sine siden før midten av 2000-tallet og brukt de tilnærmet daglig både live, hjemme og i studio uten at de har hatt et eneste problem med dem. Om kvaliteten har blitt dårligere de siste åra eller hva det er vet jeg ikke (ser du nevner at flere har hatt problemet).

Det som ikke kan diskuteres er jo at Line6 åpenbart har ubruklig kundeservice, og det kan jo alltid være lurt å ha i bakhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en standard Floor Pod før jeg gikk over til pedalbrett, og deretter til denne.. Floor poden hadde mye bedre kvalitet.. Insiden av denne dingsen ser ut som et produkt fra Behringer, og varte ikke så mye lengere en denne.. Min mening er at kvaliteten er redusert veeeldig over årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser:

Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp

Er det 100% at denne går som sånne aparater? Synes det er en ganskje stor linje mellom TV'r, Vaskemaskinger og gitareffekter.. Men skal sende dem en mail og høre.. Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik sak er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, så definitivt. PC'er, f.eks blir dekket av 5 års reklamasjonsrett. Så lenge det ikke er en selvforskyldt skade, eller en skade som kommer av unormalt bruk/slitasje har du krav på å få dette fikset HELT gratis, eller å få en ny en, i følge norsk forbrukerkjøpslov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser:

Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp

Er det 100% at denne går som sånne aparater? Synes det er en ganskje stor linje mellom TV'r, Vaskemaskinger og gitareffekter.. Men skal sende dem en mail og høre.. Takk for hjelpen så langt!

Husk også at de fleste butikker ikke går med på slikt av seg selv. Man må ofte presse dem litt hvis de er vanskelige, stå på krava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser:

Reklamasjonsretten etter disse lovene er en rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist - normalt innen to år. For ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. radio- og tv-apparat og komfyrer, er fristen fem år i forbrukerkjøp

Er det 100% at denne går som sånne aparater? Synes det er en ganskje stor linje mellom TV'r, Vaskemaskinger og gitareffekter.. Men skal sende dem en mail og høre.. Takk for hjelpen så langt!

Belastningen på en vaskemaskin er mye større enn på en X3 Live; trommelen roterer rimelig raskt, vibrasjoner sliter på mekanikken osv. Et TV-apparat er heller ikke enkle greier i forhold til en X3 Live, så det bør absolutt kunne forventes at den varer mer enn to år.

Det som ikke dekkes er normal bruksslitasje, men her snakker vi skade og ikke slitasje. Hvis f.eks. bikkja tygger den i stykker er det ditt problem, men hvis den plutselig bare slutter å virke er det butikkens problem.

Garantitiden fra Line 6 er 1 år, men siden du har kjøpt av norsk forhandler gjelder norske regler. Det fungerer på samme måte i andre bransjer, og du kan for enkelhets skyld si at 1 års garanti fra Line 6 er en internasjonal garanti (du får fikset problemet i det landet du oppholder deg dersom du i løpet av det første året f.eks. har flyttet utenlands), mens 5 år er den norske garantien (hvis du hadde flyttet utenlands måtte du etter ett år ha sendt varen hjem til forhandler i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien Line6 gir er noe som går ut over minstekravet i forbrukerkjøpsloven.

Trapp opp hos Riff med X3en under armen og kvittering i lomma, og si at den ikke

funker og du vil ha feilen utbedret.

Når høyesterett har kommet fram til at selv en mobiltelefon skal ha reklamasjonsrett

i 5 år, vil jeg anta at line6-boksen også vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien Line6 gir er noe som går ut over minstekravet i forbrukerkjøpsloven.

Trapp opp hos Riff med X3en under armen og kvittering i lomma, og si at den ikke

funker og du vil ha feilen utbedret.

Når høyesterett har kommet fram til at selv en mobiltelefon skal ha reklamasjonsrett

i 5 år, vil jeg anta at line6-boksen også vil ha det :)

Nei, Line 6 sin garanti er 1 år world wide, og har ingenting å gjøre med norske lover om forbrukerkjøp. Det er ikke slik at Line 6 gir noe i tillegg til norsk lov, tvert imot vil de alltid legge seg på lavest mulige nivå mht garanti i ulike land. I dette tilfellet er det imidlertid uinteressant hva slags garantiordninger Line 6 har, ettersom kunden forholder seg til en norsk forhandler (som igjen må forholde seg til norsk lov).

Du skal ha tilgang på særdeles god juridisk kompetanse hvis du avspiser kundene dine med en avtale som gir kunden dårligere vilkår enn norsk lov. La meg ta et eksempel: Dersom Line 6 hadde gitt 100 års garanti (noe som helt klart er en bedre avtale enn norsk lov) hadde det vært uproblematisk. Dersom Line 6 derimot hadde sagt at, nei, vi godtar ikke norsk lov og gir bare 1 års garanti uansett - ja, da hadde juristforeningen hvertfall fått en ny vits å fortelle på julebordet sitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.