Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintage 30 vs. Greenbacks


Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter nye elementer/kabinett, og har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for.

Noen som har no inspill på hvilke elementer som passer til hva? Liker guns n roses, og generell 80s hardrock...

Det blir enten 1960AX, ikke noe Heritage som koster skjorta desverre, eller et 1960AV kabinett.

Har en jcm 800 50w, med noen lekne mods og 6550 rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er på utkikk etter nye elementer/kabinett, og har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå for.

Noen som har no inspill på hvilke elementer som passer til hva? Liker guns n roses, og generell 80s hardrock...

Det blir enten 1960AX, ikke noe Heritage som koster skjorta desverre, eller et 1960AV kabinett.

Har en jcm 800 50w, med noen lekne mods og 6550 rør.

Er vel egentli like flott begge elementene,men jeg syns greenbacks er varmere i lyden. spørs hvor "kvasst" du vil ha det. Bruker greenbacks i mitt 1960 marshall kabinett som jeg kjører min gamle marshalltopp . Funker hest!

Endret av Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenbacks låter mykere, og brekker opp lettere.

De tåler derimot ikke mye bass før de blir grumsete.

Hvis du vil ha vintage lyd passer det med Greenbacks,

hvis du skal spille metall med mye bass, er absolutt V30 å foretrekke.

Det er lett å la seg lure av navnet. Men Vintage 30, låter ikke vintage i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greenbacks låter mykere, og brekker opp lettere.

De tåler derimot ikke mye bass før de blir grumsete.

Hvis du vil ha vintage lyd passer det med Greenbacks,

hvis du skal spille metall med mye bass, er absolutt V30 å foretrekke.

Det er lett å la seg lure av navnet. Men Vintage 30, låter ikke vintage i det hele tatt.

hmm, ja tror det nok blir å gå for en greenback løsning. Bass, hvem trenger vel det? Det er jo gitar vi spiller, er det ikke? ;)

Får ta med meg ampen til Georgi, han sa jeg kunne komme å A/B teste et 1960A og et 1960AX. Han elsker jo marshalls også, så han var veldig glad da jeg sa jeg hadde en gammel jcm800 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V30 bør vel egentlig hete Semimodern 60?

Hehe, sant nok. 30 refererer dog til størrelsen målt i centimeter. :)

Hvilket element man liker blir selvsagt en smakssak, men V30 vil generelt "kutte igjennom" lydbildet noe lettere, men kan av mange oppleves som litt skarpe i toppen. Akkurat det kan lett justeres med hvordan du plasserer mikrofonen på kabinettet, og dersom du du bare har et halvstack som spiller deg i knærne, så bør ikke det være noe problem i det hele tatt, heller en fordel om mulig.

Ang. G'n'R, så mener jeg å huske at Slash bruker V30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant nok. 30 refererer dog til størrelsen målt i centimeter. :)

Hvilket element man liker blir selvsagt en smakssak, men V30 vil generelt "kutte igjennom" lydbildet noe lettere, men kan av mange oppleves som litt skarpe i toppen. Akkurat det kan lett justeres med hvordan du plasserer mikrofonen på kabinettet, og dersom du du bare har et halvstack som spiller deg i knærne, så bør ikke det være noe problem i det hele tatt, heller en fordel om mulig.

Ang. G'n'R, så mener jeg å huske at Slash bruker V30.

Ja det ble brukt Greenbacks på apetite for destruction, og på alt etter det ble v30 brukt.

Men anyways, blir nok Greenbacks, takker for inspill :)

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sant nok. 30 refererer dog til størrelsen målt i centimeter. :)

Det har jeg ikke hørt som forklaring tidligere.

Det som har vært brukt som en forklaring på navnet har vært dette:

Celestion har relansert G12M 25w høytaleren på 80-tallet som Greenback, og det er en suksess.

Men mange venter i spenning på relanseringen av G12H 30w høytaleren, som også var en greenback, men nå var navnet opptatt av G12M høytaleren.

Så lanserer Celestion en ny høytaler som får navnet Vintage 30. Det fører til at mange tror at det er relanseringen av G12H, og mange kjøper høytaleren i den tro.

Hvorfor valgte Celestion navnet Vintage 30 i den situasjonen? Hva slags navn hadde G12H fått, om den hadde blitt relansert før Vintage 30?

Kan navnet ha noe med markedsføring å gjøre? Utnyttet Celestion etterspørselen etter G12H i markedet, når de valgte navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Marshall-kabinett (1960A og 1960B) som jeg har byttet ut to G12T75-elementer i hvert kabinett med to Vintage 30 (byttet i kryssmønster), og jeg må si at det fungerer knall sammen med min JCM2000 DSL100 fra Marshall. Dette oppsettet (med litt tweaking av innstillinger) sammen med en LP Standard har ingen problemer med å bringe frem Slash sin signatur-lyd i mine ører i alle fall... B) Lydnivået er det i alle fall ingenting å klage på, så øreplugger som filtrerer godt kan fort være et godt kjøp siden forsterkeren liker seg på høyt volum for å synge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.