Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Her er teksten - nå skriver du melodien!


Anbefalte innlegg

Å spille inn noe ett og ett instrument av gangen er noe helt annet enn å spille sammen med andre, men begge deler kan være både morsomt og lærerikt.

En ting jeg opplevde i forbindelse med innspilling (har i og for seg opplevd det under lek med innspilling tidligere også) er at man får en slags prestasjonsangst når man trykker record-knappen.

Jeg kan sitte lenge og spille av en loop i innspillingsprogrammet og varme opp og spille helt flott flere påfølgende ganger når jeg trener på det som skal spilles inn, men når jeg så stopper loopen, plasserer startpunktet for opptaket og setter i gang innspilling, så blir det som var fin flyt og rytmikk til stakkato spilling og småfeil. Jeg lurer på om det henger sammen med at bare det å fikle med innspillingsprogrammet og at man får et opphold i spillingen gjør at man mister konsentrasjonen og dermed ikke spiller like optimalt og bekymringsløst lenger?

Andre som lider av "recordknappangst"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, da har jeg endelig fått somlet meg til å hamre ned noe på harddisken. Jeg klarte aldri å bli enig med meg selv om hva jeg egentlig ville lage, så det ble to varianter...

Variant nr 1, "Tre grep - pompous": Denne ble rimelig pompøs, litt sånn Melohoi Grand Prix-aktig, selv om jeg ikke fikk fatt på hverken noen dansedamer eller noe ompa-kor. Det ble vanvittig lite gitarspill på denne (kun en liten "gjesteopptreden" i de rolige partiene), men til gjengjeld ble det noen steder dobbel bassgitar :P Klarte også å få lurt inn tonene fra den gode gamle blokkfløyta, men de er prosessert for å fjerne vibbene av norsk skole på sitt mest umusikalske...

Variant nr 2, "Tre grep - swampy": Denne ble det helt motsatte, der poenget var å gjøre det mye enklere. Det ligger et trommespor i bakgrunnen, men utover det er det kun 1 gitar pluss vokalen. Hele greia kunne altså tas i ett innspillingsjafs.

Du finner låtene her: soundclick.com/fuzzmullah

Nå venter vi bare på flere bidrag - keep'em comin' B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått gjort noe jeg også.

Har faktisk lagd to versjoner, men ble lite fornøyd med den første, så den beholde jeg for meg selv.

Denne er spilt inn i et take med meg og pappas gamle kassegitar(som mangler den lyse E-strengen). Spilt inn med den innebygde mikken i macen min.

Synger ikke så veldig fint, og har tatt meg den frihet til å synge på dialekt. La på litt klang i ettertid.

Sangen kan høres HER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått gjort noe jeg også.

Har faktisk lagd to versjoner, men ble lite fornøyd med den første, så den beholde jeg for meg selv.

Denne er spilt inn i et take med meg og pappas gamle kassegitar(som mangler den lyse E-strengen). Spilt inn med den innebygde mikken i macen min.

Synger ikke så veldig fint, og har tatt meg den frihet til å synge på dialekt. La på litt klang i ettertid.

Sangen kan høres HER!

Synes dette ble veldig bra, spesielt tatt i betraktning det beskjedne utstyret for innspillingen. Og nok en versjon som ikke er som de andre.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ataxia: Dette var jo kjempebra! Flott at vi fikk en dialektversjon også, spesielt når dialekten er så velklingende :) (Jeg er opprinnelig litt herfra og derfra, men mest derfra - altså Østlandet, men har levd mesteparten av livet på Vestlandet, så jeg er vel litt "skapvestlending".)

Av en eller annen merkelig grunn så jeg for meg en gjeng hippie-jenter med langt, kornblondt hår som står og vaier i takt med musikken, mens stearinlysene blafrer og hasjrøyken siver sakte mot taket... Antageligvis bare en kortslutning av gamle minner og bleke ønskedrømmer :lol: Gitarspillingen var fin, og du har ingen grunn til å skjemmes over stemmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye bra! Ble nesten litt inspirert til å mekke no sjæl!

Jeg fikk også Jokke-stemning av låta di Sarge :)

Veldig bra initiativ!

Takk skal du ha. Jeg er egentlig fornøyd med ideen, men ikke fornøyd med gjennomføringen. Vurderer om jeg skal gjøre en remix av den med ny vokal. Vokalen ble lagt på litt for tidlig i prosjektet og drukner nå litt i gitaren, og den er også havnet noe i utakt med resten, som heller ikke er helt i takt med seg selv, men det blir litt for tydelig når gitarkompet og vokalen er såpass lite synkronisert.

På den annen side er dette mest å betrakte som en skisse av en melodi.

Litt på siden, men jeg kjøpte nylig en spesialutgave av Marillions "Misplaced Childhood" som kom med en bonusskive med demospor som tidligere ikke var utgitt. Det var hentet fra gamle demoteiper, og låt deretter. Veldig upolert og uferdig. Og veldig lærerikt, siden det viser at veien fra ide til ferdig produkt går via en del mislykkede forsøk. ;)

Synes absolutt du skal lage noe. Legg vekk flaska (sorry, klarte ikke dy meg når jeg ser avataren din B) ) og finn fram mikken og gitaren og sett i gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har vært stille en stund i denne tråden, men det kan vel skyldes en kombinasjon av manglende inspirasjon og påtrengende eksamensangst for mange :P

Dersom det kommer en regnværsdag og noen har lyst til å "noodle" litt er det kjekt om vi får flere bidrag. Men for all del: Dette "prosjektet" er kun for moro skyld, så det er ingen grunn til å mobilisere prestasjonsangsten - tanken bak var at det er lettere å komme i gang med låtskriving og miksing dersom man har et utgangspunkt og et slags mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.