Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Her er teksten - nå skriver du melodien!


Anbefalte innlegg

Nå har jeg forsøkt meg litt, og det som slår meg er at mens jeg er en relativt middels dårlig gitarist, så er jeg en enda dårligere komponist.

Derfor dette til dere som tross alt har laget noen låter og innspillinger og sitter med erfaringen:

Hvordan bygger dere opp innspillingen?

Jeg forsøkte meg i går med en bassloop som en start for å sette rytmen og tonen samtidig. Så la jeg på et (foreløpig) vokalspor.

Deretter la jeg på en enkel trommeloop.

Og så forsøkte jeg å legge på gitar.

Resultatet ble .... vel ... kjedelig.

Derfor lurer jeg på hvilken rekkefølge dere gjør tingene i. Jeg synes på en måte det var veldig greit å få inn vokalsporet tidlig, det ga meg en logisk lengde på låta, men jeg synes kanskje den hemmet melodiutviklingen til gitaren.

Til syvende og sist tror jeg kanskje at hovedproblemet mitt er at rytmen ikke er spennende nok, og at jeg ikke har konkretisert melodien godt nok. Det tenderte mot slutten mer mot en ett-greps låt enn en tre-greps låt, for å si det slik.

Så noen gode tips for å bygge opp en god låt når man har en vag ide og et enkelt sequencer/innspillingsprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å starte med en melodi når man har teksten fra før. Ofte med slike tekster som dette som består av veldig korte tekstlinjer, så havner jeg på "andre sanger" som melodien passer til. Så gjelder det da som regel å finne på noe annet..

Biter av "livet er for kjipt" og "hotel California" passer jo til denne begge to, sammen med flere andre.

Denne gangen fikk jeg ideén om at jeg kunne bruke den veldig fine trommelyden fra "Eagles unplugged", den ligger helt naken i starten av låta. Hør på dette på en skikkelig sub hvis du har mulighet. Hold på plombene :)

Siden jeg da fikk brukt rytmen, og melodien passet, var jo en "californisk" vri noe som var en idé for å løse oppgaven. Litt inspirert av ErlenBs sitarspilling for en tid tilbake, fant jeg fram Line6gitaren min og satte i gang. Beklagelig klarte jeg å kverke en piezo på den da jeg skiftet strenger, så h- strengen er steindød. Derfor er 12strengs-spillingen ekstra merkelig, da jeg måtte forsøke å hoppe over andrestrengen. Skulle nok ha øvd litt mer på det. Det er kun en Variax som blir brukt på kuttet.

Koselig at flere likte den. Og som sagt- original er den jo ikke, og i dette tilfellet er det med overlegg. Ellers er det jo nesten kul kramp å lage noe som er helt nytt. Det meste er gjort før.

Kristoffer sin var jo veldig annerledes- gleder meg til å høre flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagles unplugged har jeg vel ikke, men jeg skjønner hva du mener. Det er kule rytmer også på "Hell freezes over"-plata fra Eagles. Heftige greier.

Takk for tilbakemeldingen, CastorFiber. Jeg tror nok jeg må legge innsatsen i melodien litt tidligere i prosessen. Det ble nok litt for enkelt i starten, det jeg drev med. Må ihvertfall finne ut hva slags akkorder jeg vil bygge over før jeg tenker på vokal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så er jeg i gang med noe greier, men ikke er jeg trommis, ikke er jeg bassist, ikke er jeg komponist, synger rart, ikke er jeg spesielt god på gitar, ikke er jeg lydtekniker.

Så når (evt. hvis) jeg våger meg frampå med noe, så får dere ikke dømme for hardt...

For meg er dette mer et eksperiment for å lære litt mer om hvordan man bygger opp og spiller inn musikk. Så får resultatet bli som det blir.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å komme med det du har, sarge - dette eksperimentet skal bare være gøy, og ikke noen oppvisning i teknikk eller noe som helst annet :)

Håper virkelig ikke det er noen som tror at de må komme med bidrag som er perfekte, og dersom det er noen som på død og liv føler at de deltar i en konkurranse kan de ta på seg en tettsittende paljettkjole og leke Melodi Grand Prix :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe- tittelen er jo i seg selv nok! Genialt.

Ellers høres det jo skikkelig pubfrufsete ut. Positivt ment.

Du merker kanskje at det er vanskelig å få til skikkelig timing når man spiller inn på dennen måten? Det synes jeg. Det hjelper at jeg har utallige timer fra "dansebandtrio med trommemaskin" under vesten, selv om det er lenge siden jeg drev med det.

Nå gjelder det bare å få inn en masse bidrag til, hiv dere på folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding, CastorFiber. Først og fremst er dette mitt kræsjkurs i det å spille inn på PC med enkle midler og samtidig å bygge opp en låt. Det er ikke finpusset, og man kan jo lure på hvorfor det har tatt så lang tid når resultatet er så uferdig, men det har vært mye prøving og feiling.

Jeg ser på det som en læreprosess, og som du sier er timing vanskelig, spesielt når det er litt åpenbar latency ute og går.

Jeg ser også at jeg har langt å gå både med programmering av trommer og bass og med å ta opp og mikse vokal. Gitar er heller ikke enkelt. Det å finne balanse i den totale miksen er jeg langt unna, men jeg føler jeg har lært mye om hva som er de vanskelige utfordringene. Nå gjelder det bare å lære seg å løse dem.

Og til slutt, så har jeg gjennom denne prosessen med min første fullstendige låtinnspilling fått mye mer respekt for både låtskrivere, komponister, musikere og lydteknikere.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne spille "tight" med seg selv er ikke nødvendigvis et bevis på at man er en flink musiker. Faren min, som har levd av å spille for andre i hele sitt liv, og som har en rytmesans, og en oppøvd sans for akkorder som jeg ikke kan helt fatte, fikser ikke dette med " å spille med seg selv". Det at han kan andre ting beviser han med å ta andre typer jobber, veldig godt betalt, som jeg bare kan drømme om.

Skal du jobbe med en PC, må du først få teknikken på plass. Deretter kan du utfolde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille inn noe ett og ett instrument av gangen er noe helt annet enn å spille sammen med andre, men begge deler kan være både morsomt og lærerikt.

Sarge: Jeg fikk litt Jokke & Valentinerne-feeling av låten din ^_^ Og du har et godt poeng når du sier at det ikke er enkelt å være lydtekniker... Du er ikke den eneste som har fått rimelig mye respekt for arbeidet som skal til for å produsere enn god innspilling :blush:

Sitter og fikler litt med eget bidrag, men foreløpig høres det ut som et ungarsk danseband som er høye på crack...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge: Jeg fikk litt Jokke & Valentinerne-feeling av låten din ^_^

Ha! :ninja:

Da er det ikke SÅ langt unna målet, faktisk. For jeg tenkte både Jokke og Valentinerne og Raga Rockers når jeg begynte å finne ut hvordan jeg skulle komme unna med dette. Nå skal jeg ikke si at jeg traff spesielt godt, men det er likevel bra at den rette feelingen er der i forhold til intensjonen.

Takk for tilbakemeldingen, fuzz-mullah.

Etter mitt bidrag burde lista være lagt lavt nok, tror jeg ;)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.