Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bandsammensetning - alder


Paul W

Anbefalte innlegg

Jeg er yngst i bandet med mine 25år, hvor nestemann er 35, og eldstemann er 42. Det går helt glatt, vi passer svært godt sammen personlig og musikalsk.

Men jeg begynner vel kanskje å bli litt voksen med mine 25 år også, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er 17, så jeg er ganske ung - og jeg er med i et band fra aldersgruppen 16-21 og et annet band hvor jeg er yngst på 17, så har vi en 25, to 30 og en 50. Så lenge kjemien er der er det ingen problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at så lenge man kommer seg opp i en viss alder, gjerne rundt 20 +/-, så trenger det ikke være noen spesiell øvre grense så lenge man er på samme musikalske bølgelengde. Har man nådd den alderen så er man stort sett såpass voksen at man klarer å tilpasse seg de man spiller sammen med, samt at man er klar over de personlighetsforskjellene som vil forekomme ved store aldersspenn. Dette fører igjen til at det er mye lettere med aldersspenn fra 20-60 i et band, enn 14-20, selv om det er 40år kontra 6 år forskjell.

At en 20-åring ikke blir bestekompis med en 60-åring på fritiden er jo i de fleste tilfeller ganske åpenbart, men i band kan det fungere veldig bra. Kan dra paraleller til arbeidslivet. Jeg er selv rett i overkant av 20, men har jo hatt folk helt opp til pensjonsalder som kolleger. Vi er ikke bestekompiser på fritiden, men vi klarer jo uten problemer å jobbe sammen på arbeidet, og også å ta noen øl og ha det hyggelig sammen på ulike jobbarrangementer.

Det å skulle spille i band med en på 14 er jeg dog skeptisk til, pga interesser og sosiale forskjeller. Selv om man "bare" spiller i band sammen tror jeg det er viktig å kunne gjøre sosiale ting sammen innimellom utenom å drive band også, og det er ikke til å komme bort fra at en på 14 antakeligvis ikke har de samme interesser og ønsker rundt dette som meg, samt at norske lover forhindrer en på 14 i å gjøre ting jeg synes er hyggelig å gjøre sammen med bandkollegene mine. Mitt siste ønske er at noen skal fryses ut av bandet sosiale bit, og da er det like greit å bare la vær så man slipper være låst til McDonalds og bowling på sosiale "arrangementer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at så lenge man kommer seg opp i en viss alder, gjerne rundt 20 +/-, så trenger det ikke være noen spesiell øvre grense så lenge man er på samme musikalske bølgelengde. Har man nådd den alderen så er man stort sett såpass voksen at man klarer å tilpasse seg de man spiller sammen med, samt at man er klar over de personlighetsforskjellene som vil forekomme ved store aldersspenn. Dette fører igjen til at det er mye lettere med aldersspenn fra 20-60 i et band, enn 14-20, selv om det er 40år kontra 6 år forskjell.

At en 20-åring ikke blir bestekompis med en 60-åring på fritiden er jo i de fleste tilfeller ganske åpenbart, men i band kan det fungere veldig bra. Kan dra paraleller til arbeidslivet. Jeg er selv rett i overkant av 20, men har jo hatt folk helt opp til pensjonsalder som kolleger. Vi er ikke bestekompiser på fritiden, men vi klarer jo uten problemer å jobbe sammen på arbeidet, og også å ta noen øl og ha det hyggelig sammen på ulike jobbarrangementer.

Det å skulle spille i band med en på 14 er jeg dog skeptisk til, pga interesser og sosiale forskjeller. Selv om man "bare" spiller i band sammen tror jeg det er viktig å kunne gjøre sosiale ting sammen innimellom utenom å drive band også, og det er ikke til å komme bort fra at en på 14 antakeligvis ikke har de samme interesser og ønsker rundt dette som meg, samt at norske lover forhindrer en på 14 i å gjøre ting jeg synes er hyggelig å gjøre sammen med bandkollegene mine. Mitt siste ønske er at noen skal fryses ut av bandet sosiale bit, og da er det like greit å bare la vær så man slipper være låst til McDonalds og bowling på sosiale "arrangementer"

Om du sikter til meg og vår 14-årige trommis så drakk og røykte han. Han drakk selvfølgelig ikke på utesteder, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å lese om alles erfaringer. Selv er jeg snart 51 og spiller med folk på 55, 23 og 20. Sammen skaper vi i en blanding av ungdommelig overmot:-) og erfaring et musikalst fyrverkeri jeg aldri har opplevd før i et band. Jeg er helt enig i at personlig kjemi har mye å si. Noen her har trukket paraleller til næringslivet, der er jeg også helt enig; de eldre tar kanskje automatisk en lederrolle og bidrar med erfaring, 'stayer evne' og struktur mens de som er yngre bidrar med masse energi og drømmer......og drømmer er viktig!! Sist men ikke minst må dere småripsa også huske på det at noen av oss gamlinger faktisk fortsatt er 20....i hue. Råkknråll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg spiller i band med Paul W ;) .

Jeg er 19, trommisen er 19, Paul er 31 og vokkisen er 24.

Musikalsk synes jeg det går veldig bra, og sosialt synes også jeg det går bra. Vi har en hyggelig stemning, fester sammen de gangene muligheten byr seg og har det generelt veldig kjekt.

Det med å kunne ta seg en øl på bar kommer jo til å ta en helt ny vending når jeg blir 20 i November.

Min konklusjon er vel at det går bra, så lenge alle er godt instilt og deler de samme ambisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.