Web Analytics
Jump to content

Bandsammensetning - alder


Paul W

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med stort alderssprik i et band?

F.eks en i slutten av 20-årene som joiner et band med stort sett folk i slutten av tenårene (18-20), eller joiner et mer veletablert band med snittalder på rundt 50? Hvordan fungerer det (ikke?) og hva er de største utfordringene?

Er litt nysgjerrig siden jeg har mye tid til overs, og dermed kan slenge meg med en drøss med prosjekter for å få mer erfaring med å spille med andre. Lurer på om det er vits i å hive seg på ting der snittalderen er for langt unna min egen :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 37
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tja, folk er jo forskjellige så det finnes vel ikke noe fasitsvar tongue.gif

Har spilt mye med både eldre og yngre folk og jeg har ihvertfall aldri hatt noen problemer med noen av delene.

Begynte å spille sammen med pappa og noen av hans kompiser da jeg var 15. Det største problemet da var vel at jeg følte meg litt utenfor i det sosiale, siden jeg ikke hadde stort til felles med disse gamle gubbene laugh.gif

Etter som jeg har blitt eldre (er 30 nå), har akkurat det problemet bare blitt mindre og mindre.

Det kan jo være greit å treffe de du eventuelt skal spille med til en kaffe eller noe sånt først.

Man skal jo ikke spille hele tiden, så det er jo greit at man kan omgås sosialt.

Link to comment
Share on other sites

Man skal jo ikke spille hele tiden, så det er jo greit at man kan omgås sosialt.

Otroligt bra poäng. Man må kunna ta ett par öl ihop, eller saft eller vad man nu dricker när man umgås. Vi är mellan 42 och 25 tror jag, inga problem. Det är tillräckligt svårt att hitta personer som man passar ihop med både musikaliskt, socialt och ambitionsmässigt. Ska man i tillägg tänka på åldern så blir det ännu svårare. Men bara för att det inte är ett problem för oss så kan det selvfölgelig vara det för andra.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som har erfaring med stort alderssprik i et band?

F.eks en i slutten av 20-årene som joiner et band med stort sett folk i slutten av tenårene (18-20), eller joiner et mer veletablert band med snittalder på rundt 50? Hvordan fungerer det (ikke?) og hva er de største utfordringene?

Er litt nysgjerrig siden jeg har mye tid til overs, og dermed kan slenge meg med en drøss med prosjekter for å få mer erfaring med å spille med andre. Lurer på om det er vits i å hive seg på ting der snittalderen er for langt unna min egen :P

Trur faktisk personlig kjemi er langt viktigere enn alder. Og finner du en flokk med 50-åringer som liker å spille samme musikk som deg selv, så er det et bra utgangspunkt.

En annen fordel med voksne folk er at de er stayere på en annen måte enn tenåringer. Helt naturlig det, og gir at det feks for en på din alder er lettere å forholde seg til om et lag er noe å satse på, eller ei :D

Link to comment
Share on other sites

Trur faktisk personlig kjemi er langt viktigere enn alder. Og finner du en flokk med 50-åringer som liker å spille samme musikk som deg selv, så er det et bra utgangspunkt.

En annen fordel med voksne folk er at de er stayere på en annen måte enn tenåringer. Helt naturlig det, og gir at det feks for en på din alder er lettere å forholde seg til om et lag er noe å satse på, eller ei :D

Godt sagt. Det jeg for min del har fundert på er om det er vits i å ta kontakt med folk som leiter etter ny gitarist om bandet for øvrig er rundt 20; mest fordi det ofte er et bra gap i mellom 20 og 30. Og jeg er akkurat så ungdommelig som en 30 åring skal være, så jeg har vel strengt tatt ikke så jævlig mye til felles med 20-åringer kanskje :P

jeg har derimot gode erfaringer med å jobbe "kryss-aldersmessig" i arbeidslivet, så jeg tenker kanskje det kan bli litt det samme med et band? Og ja, en forutsetning bør vel være at hele bandet kan gå på samme pub og ta seg en halvliter etter øving - ikke bli nektet pga alder, hverken nedre eller øvre grense :D

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt. Det jeg for min del har fundert på er om det er vits i å ta kontakt med folk som leiter etter ny gitarist om bandet for øvrig er rundt 20; mest fordi det ofte er et bra gap i mellom 20 og 30. Og jeg er akkurat så ungdommelig som en 30 åring skal være, så jeg har vel strengt tatt ikke så jævlig mye til felles med 20-åringer kanskje :P

jeg har derimot gode erfaringer med å jobbe "kryss-aldersmessig" i arbeidslivet, så jeg tenker kanskje det kan bli litt det samme med et band? Og ja, en forutsetning bør vel være at hele bandet kan gå på samme pub og ta seg en halvliter etter øving - ikke bli nektet pga alder, hverken nedre eller øvre grense :D

Uansett hvem du slår lag med, så vil du jo skaffe deg noen erfaringer, på godt og vondt. Men jeg tror at det vil være naturlig å forvente mindre stabilitet blant de helt unge. De skal plutselig spelle noe annet, eller bytte skole, dra i militæret, eller de finner seg ei ny skreppe som de bare ikke kan være vekk fra i 5 min., osv.

Men, nå blei jeg litt bekymra... Finns det øvre aldersgrense på pub ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

hmmmm, vi er tre stykker og det skiller vel 5 måneder mellom oss og jeg har kjent gutta siden jeg var 6. Men jeg tror all erfaring er bra å få med seg. De jeg kjenner som spiller mye med forksjellige folk er generelt bedre enn de jeg kjenner som spiller mindre. Det er mye å hente i det å spille med andre. Må læres det og.

Link to comment
Share on other sites

De jeg kjenner som spiller mye med forksjellige folk er generelt bedre enn de jeg kjenner som spiller mindre. Det er mye å hente i det å spille med andre. Må læres det og.

Er dette jeg har tenkt på :)

@Tommern: ja, noen 18-års steder slipper ikke inn "for gamle" folk :lol: er vel strengt tatt ikke pub'er da kanskje, mer som klubber eller noe. Aner ikke, jeg går ikke der ;)

Takk alle for gode svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Kun gitarkabinett på gitarforsterker, med mindre man er faglig kyndig - et svært fåtall.  Og husk et par ting: - Utgangen på forsterkeren din leverer MYE strøm ut, som potensielt er dødelig - Forsterkeren kan bli totalt skadet av å kjøres uten kabinett, eller med feil kabinett - Du skal alltid bruke egnet høyttalerkabel mellom forsterker og kabinett, aldri instrumentkabel Veldig kjedelig å ødelegge en dyr forsterker pga feil bruk. Kabinett er er veldig billig på bruktmarkedet, da mange har fått over til digitalt. Du kan se etter ENGL, Orange, Marshall, Harley Benton, Framus og andre merker. Ville vurdert Vintage 30 elementer hvis jeg var deg, da har du et kabinett for livet.  Betalt 2000kr for mitt Framus 212 kabinett, det er helt perfekt for mitt bruk. 
    • Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W.  Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser. Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye. - 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt.  - Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere  - Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler).  - Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).   Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo.  Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)  
    • Jeg kan ikke svare på om det kan skade noe, men jeg tror jeg ville latt være om jeg var deg. Uansett vil det låte ganske kjipt. En PA-høyttaler er designet for å gjengi alle frekvenser mest mulig likt, mens en gitarhøyttaler har veldig annerledes respons. Den kutter tonnevis av høye frekvenser, og har generelt en helt annen EQ-kurve på frekvensene som den slipper gjennom. For clean-lyd kan en PA-forsterker kanskje fungere sånn noenlunde, men med en gang du legger på litt vreng så låter det ekstremt kvasst og ubehagelig. Valg av høyttaler vil på mange måter påvirke lyden din mer enn valg av forsterker.
    • Har nettopp kjøpt en marshall dsl 100w forsterker, men kabinettet må vente litt til penga strekker til. En venn av meg har noe greier liggende, en peavey pa høytaler etter hva jeg har skjønt. Dette er hva jeg fant om den på nett: «The Peavey Mod# 112 PT PA Enclosure was produced in 1986 & 1987 and sold for $139.50 each. They are rated at 100 watts Rms and 200 watts Peak Power. The 12 inch Woofer is a EMINENCE Loud Speaker and the 3 inch Tweeter is a MOTOROLA Piezo. The enclosure does not contain crossover components, it is straight wired from the input jacks to the speakers. They will work with a Mixer/Power Amp rated from 125 to 200  Peak Power Wattage @ 8 ohms. (Example - Peavey MP 4 Mixer/Amp Mark III Series).» Kan dette funke som en midlertidig løsning? Jeg er helt nybegynner på dette her. Pa høytalere til gitarforsterker er såklart ikke ideelt, men funker det uten at jeg skader noe? Stemmer watt og Ohm overens med forsterkeren? Forsterkeren kan også kjøres på 50watt istedenfor 100 hvis det er bedre. Bak på høytaleren står det 16 Ohm og det er 2 inputs uten noe tekst, hvordan kobler jeg den sammen med forsterkeren? Hva skal hvor? Legger ved bilde:
    • Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt? Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt? Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det. Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.