Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bandsammensetning - alder


Paul W

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med stort alderssprik i et band?

F.eks en i slutten av 20-årene som joiner et band med stort sett folk i slutten av tenårene (18-20), eller joiner et mer veletablert band med snittalder på rundt 50? Hvordan fungerer det (ikke?) og hva er de største utfordringene?

Er litt nysgjerrig siden jeg har mye tid til overs, og dermed kan slenge meg med en drøss med prosjekter for å få mer erfaring med å spille med andre. Lurer på om det er vits i å hive seg på ting der snittalderen er for langt unna min egen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tja, folk er jo forskjellige så det finnes vel ikke noe fasitsvar tongue.gif

Har spilt mye med både eldre og yngre folk og jeg har ihvertfall aldri hatt noen problemer med noen av delene.

Begynte å spille sammen med pappa og noen av hans kompiser da jeg var 15. Det største problemet da var vel at jeg følte meg litt utenfor i det sosiale, siden jeg ikke hadde stort til felles med disse gamle gubbene laugh.gif

Etter som jeg har blitt eldre (er 30 nå), har akkurat det problemet bare blitt mindre og mindre.

Det kan jo være greit å treffe de du eventuelt skal spille med til en kaffe eller noe sånt først.

Man skal jo ikke spille hele tiden, så det er jo greit at man kan omgås sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo ikke spille hele tiden, så det er jo greit at man kan omgås sosialt.

Otroligt bra poäng. Man må kunna ta ett par öl ihop, eller saft eller vad man nu dricker när man umgås. Vi är mellan 42 och 25 tror jag, inga problem. Det är tillräckligt svårt att hitta personer som man passar ihop med både musikaliskt, socialt och ambitionsmässigt. Ska man i tillägg tänka på åldern så blir det ännu svårare. Men bara för att det inte är ett problem för oss så kan det selvfölgelig vara det för andra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaring med stort alderssprik i et band?

F.eks en i slutten av 20-årene som joiner et band med stort sett folk i slutten av tenårene (18-20), eller joiner et mer veletablert band med snittalder på rundt 50? Hvordan fungerer det (ikke?) og hva er de største utfordringene?

Er litt nysgjerrig siden jeg har mye tid til overs, og dermed kan slenge meg med en drøss med prosjekter for å få mer erfaring med å spille med andre. Lurer på om det er vits i å hive seg på ting der snittalderen er for langt unna min egen :P

Trur faktisk personlig kjemi er langt viktigere enn alder. Og finner du en flokk med 50-åringer som liker å spille samme musikk som deg selv, så er det et bra utgangspunkt.

En annen fordel med voksne folk er at de er stayere på en annen måte enn tenåringer. Helt naturlig det, og gir at det feks for en på din alder er lettere å forholde seg til om et lag er noe å satse på, eller ei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur faktisk personlig kjemi er langt viktigere enn alder. Og finner du en flokk med 50-åringer som liker å spille samme musikk som deg selv, så er det et bra utgangspunkt.

En annen fordel med voksne folk er at de er stayere på en annen måte enn tenåringer. Helt naturlig det, og gir at det feks for en på din alder er lettere å forholde seg til om et lag er noe å satse på, eller ei :D

Godt sagt. Det jeg for min del har fundert på er om det er vits i å ta kontakt med folk som leiter etter ny gitarist om bandet for øvrig er rundt 20; mest fordi det ofte er et bra gap i mellom 20 og 30. Og jeg er akkurat så ungdommelig som en 30 åring skal være, så jeg har vel strengt tatt ikke så jævlig mye til felles med 20-åringer kanskje :P

jeg har derimot gode erfaringer med å jobbe "kryss-aldersmessig" i arbeidslivet, så jeg tenker kanskje det kan bli litt det samme med et band? Og ja, en forutsetning bør vel være at hele bandet kan gå på samme pub og ta seg en halvliter etter øving - ikke bli nektet pga alder, hverken nedre eller øvre grense :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt. Det jeg for min del har fundert på er om det er vits i å ta kontakt med folk som leiter etter ny gitarist om bandet for øvrig er rundt 20; mest fordi det ofte er et bra gap i mellom 20 og 30. Og jeg er akkurat så ungdommelig som en 30 åring skal være, så jeg har vel strengt tatt ikke så jævlig mye til felles med 20-åringer kanskje :P

jeg har derimot gode erfaringer med å jobbe "kryss-aldersmessig" i arbeidslivet, så jeg tenker kanskje det kan bli litt det samme med et band? Og ja, en forutsetning bør vel være at hele bandet kan gå på samme pub og ta seg en halvliter etter øving - ikke bli nektet pga alder, hverken nedre eller øvre grense :D

Uansett hvem du slår lag med, så vil du jo skaffe deg noen erfaringer, på godt og vondt. Men jeg tror at det vil være naturlig å forvente mindre stabilitet blant de helt unge. De skal plutselig spelle noe annet, eller bytte skole, dra i militæret, eller de finner seg ei ny skreppe som de bare ikke kan være vekk fra i 5 min., osv.

Men, nå blei jeg litt bekymra... Finns det øvre aldersgrense på pub ?? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm, vi er tre stykker og det skiller vel 5 måneder mellom oss og jeg har kjent gutta siden jeg var 6. Men jeg tror all erfaring er bra å få med seg. De jeg kjenner som spiller mye med forksjellige folk er generelt bedre enn de jeg kjenner som spiller mindre. Det er mye å hente i det å spille med andre. Må læres det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som spiller mye med forksjellige folk er generelt bedre enn de jeg kjenner som spiller mindre. Det er mye å hente i det å spille med andre. Må læres det og.

Er dette jeg har tenkt på :)

@Tommern: ja, noen 18-års steder slipper ikke inn "for gamle" folk :lol: er vel strengt tatt ikke pub'er da kanskje, mer som klubber eller noe. Aner ikke, jeg går ikke der ;)

Takk alle for gode svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.