Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølge på fingrene med fingerspill


Jonas

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det er viktig å ha en viss rekkefølge på fingrene med fingerspill, altså plukke med pekefinger - langefinger - ringefinger -lillefinger - gjenta

Jeg har til nå bare brukt pekefinger og langefinger etter hverandre og prøver å lære meg å bruke alle fingrene, men hvor viktig er det å følge denne regelen?

jeg merker at jeg ofte "begynner på nytt" i rekkefølgen når jeg hopper til en annen streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingerspill er ikke det jeg gjør oftest, men har lagt meg til den vanen å ha en finger per streng. Tommel på de to dypeste strengene, og deretter én finger for hver streng. Rekkefølgen avhenger jo av hvilket plukkemønster (fingerspillmønster) du velger å spille.

Det "korrekte" innenfor klassisk stil er å bruke PIMA (spanske forbokstaver for tommel-, peke-, lange- og ringfinger). Tommel på de tre dypeste og resten på hver sin diskantstreng - som utgangspunkt.

Har du faste plasser til hver finger vil det aldri skje at du spille på feil streng til feil tid, høyrehånd vil gå automatisk og du trenger bare å tenke over fingrene på venstre hånd. Meget praktisk når man har kommet så langt. :)

Dessverre er et standardsvar på sin plass også her. Øve, øve, øve. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer på når man spiller skalaer og slikt.

Jeg prøver bl. a. å lære Cabron av Red Hot Chili Peppers, og sliter med å få fingrene til å henge med på mellomspillet der.

Hvor viktig er den da å ha riktig rekkefølge på fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller gitar utelukkende med fingrene, ikke noe plekter her i gården. Varierer mye fra sang til sang om hvilke fingre jeg bruker selvsagt, enkelte sanger har et mønster som tilsier at man skal bruke det som er mest behagelig og som går glattest. Når det ikke alltid er like lett å vite hvilke fingre man skal bruke, har jeg et fast mønster. Tommel går på de tre tykkeste, og så blir det naturligvis pekefinger - langefinger - ringefinger. Lillefinger bruker jeg aldri til fingerspill.

På skalaer skal de gå litt fortere, og da føler jeg mange gang at det blir knotete og vanskelig å holde et vist tempo. Det jeg har begynt med er å alltid ankre fast tommelen på den tredje mørkeste strengen (D) hvis jeg spiller på de lysere strengene. Dette fungerer flott for min del. Alternativt varierer jeg med å ankre tommelen på den tykkeste strengen (E), dog problemet mitt her er at når jeg når en viss hastighet på skalaen, så vil det være en bedre flyt å ankre tommelen på D enn på E, ettersom den da ofte har mindre avstand å bevege seg på, om man spiller skalaen rett opp og ned.

Personlig erfaring er at rekkefølgen og et fast mønster kan være greit for å få en bedre flyt og tempo, men ikke noe man nødvendigvis må låse seg fast med. Om noen sanger, licks, skalaer krever et annet mønster for at det føles bedre, så bruker jeg heller det. Føler det er viktig å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg merker det er greit med litt frihet på licks og lignende ja.

Men bruker man ikke vanligvis lillefingeren? Jeg tenker hvis man vil soloe spansk gitar a.la. gypsy kings, er det ikke da en fordel å kunne bruke alle fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke fingre du bruker er avhengig av hva du spiller. Spiller du f.eks gammel fingerpicking blues, hillcountry blues, ragtime er det vanlig å bruke i hovedsak tommel og pekefinger evt langefingern om du skal slå an parallelle strenger. Ellers lar du tommel og pekefinger slå an annen hver gang uavhengig av streng eller tommel som alternat bass. Spiller du engelsk/irsk/ folk er det vanlig å bruke alle fingre untatt lillefingre. Viser er det vanlig med repeterende mønster ut fra akkorder. Du vil finne dette vist i div tablaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spiller klassisk/flamenco er det vel vanlig å bruke pekefinger og langefinger alternerende når man spiller scalaer/raske løp/melodier.

Ok. Det var egentlig dette jeg lurte mest på. Var usikker på om det var mer effektivt å bruke fire fingre for å spille raske skalaer o.l.

Men takk for alle svar likevel, mye nyttig å hente her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Jeg kan egentlig ikke dette, men. Når man bruker to figre får man visst en mer "tight" og rytmisk lyd. Dette kalles picado. Jeg har sett folk bruke ringfinge også, altså tre fingre, men ikke fire fingre tror jeg. hvis jeg bruker noe annet enn to fingre, føler jeg at lillefingeren og ringfingeren ikke klarer å henge med. Hvis jeg skal lære meg dette en gang velger jeg nok peke- og langfinger. Derimot fungerer nok det meste bare man øver nok. :)

Endret av kst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var usikker på om det var mer effektivt å bruke fire fingre for å spille raske skalaer o.l.

Du kan jo sjekke ut Django Reinhardt - han hadde ikke spesielt mange funksjonelle fingre, men gud bedre hvor raskt han spilte. Det er så mange teknikker i forhold til ulikt type spill, og mange bruker ulike teknikker på like skalaer osv. Du kan få til en rask skala bare ved å bruke tommel og pekefinger hvis du vil, og det er ingen "regel" som sier at du må bruke tommelen på E A D. For min egen del så bruker jeg tommelen på absolutt alle strengene - avhengig av type musikk, og jeg bruker peke- og langfinger på A D G H E, ringfinger bruker jeg stort sett på D G H E. Da har du straks litt flere kombinasjonsmuligheter enn hvis du låser deg til regler. Gjør det som funker best til å begynne med, men jeg råder deg også til å være var for å øve inn uvaner som du ikke kommer ut av.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel også veldig forskjellig fra gitarist til gitarist hvilken teknikk de liker, men jeg bruker som regel tommel - peke - lang - ring når jeg spiller vanlig fingerspill på klassisk og stålstrenger. Jeg har også trenet en del på å bruke langfinger - ringfinger - lillefinger til fingerspill OG dermed kan jeg bruker tommel + pekefinger til å holde et plekter med. Dette er en teknikk jeg som regel bruker når jeg varierer fingerspill og plekterspill på el.gitar, samt hvis jeg vil ha litt mer markant bass ved fingerspill. Kan virkelig anbefale deg å lære plekter + fingre, for det er en metode jeg bruker en del faktisk. Fin til å leke i raske blue-skalaer med i alle fall... B)

Endret av Stian Ertvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.