Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av forsterker


Anbefalte innlegg

Så jeg burde satse på en rørforsterker på rundt 30 W?

Er det noen som har en link til en rørforsterker på rundt 30 W til under/ca 5000 kr?

Kan denne være noe :http://www.instrumentbutikken.no/product_info.php?cPath=43_425&products_id=3909

Endret av Jonni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du kjøper en 100W topp, trenger du minst ett 2x12 kabinett i tillegg.

en topp fungerer ikke alene. Du må i tillegg ha høyttalerkabel mellom forsterkertopp og kabinett (instrumentkabel er ikke særlig smart.)

Skal du ha begge deler, må du kjøpe en såkalt kombo, med forsterker og høyttaler integrert.

Combo:

mesa-rectoverb50-combo.jpg

Head + Kabinett:

DualRecto-Stac-Lg.jpg

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det lukter mer Marshall av musikkstilen du nevner. Du kan kanskje lukte på den nye MA-serien til Marshall? Billige røramper, som låter bra etter det jag kan forstå.

http://www.youtube.com/watch?v=ThVatPUF_2E&feature=related

http://1sound.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=5040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant å se at man ikke trenger å vite noe som helst om en gitarforsterker for å kunne bli med som gitarist i et band som spiller for 200+ mennesker hver helg. Jeg tror det kan være greit å ta en prat med resten av bandet, de har nok noe erfaring med hvilket utstyr som kan være greit å bruke. Man går sjelden fra å ikke ha spillejobber til plutselig å spille for 200+ mennesker hver helg, så jeg gjetter meg frem til at de andre i bandet har vært med på litt forskjellig. Siden du åpenbart ikke har blitt hyra i bandet på bakgrunn av backline skills, kan det umulig være problematisk å spørre dem til råds ;)

Fenderkomboen du linket til er en glimrende 30 watts røramp. Den er allsidig i bruk, låter fint, og kan fint mikkes opp i en større sammenheng. For litt mer punch i bunn kan det være greit å se etter noe med et 12" element (den du linket har 10" element), men det spørs om du vil merke forskjellen med det første.

Det aller beste rådet jeg kan gi deg, bortsett fra å snakke med bandet ditt, er å stikke innom den lokale musikksjappa og prøve litt forskjellige amp'er der. Du kan sikkert til og med prøve sammen med en Gibson SG, siden du skriver at du skal kjøpe en slik. På den måten kan du oppleve selv hva som er forskjellen på en Fender/Marshall/Laney/Vox/Mesa/etc og hvordan rør og transistor låter forskjellig. Du kan helt sikkert snakke med dem i butikken også og få litt tips til hva du bør gå for.

Lykke til med kjøp av forsterker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke mer enn 5000 kr, ville jeg sett etter en combo (forsterker og kabinett i en). Den Audun linket til (Marshall MA50C), ville jeg i alle fall vurdert. Hvis ikke har du f. eks Peavey Classic 30 eller Vox AC30 (eventuelt AC15), som begge passer til den typen musikk du spiller.

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den siste du linket til er like dyr som den Peavey Classicen som Mortius linket til

forøvrig så er Vox VT-forsterkerne ganske populære, og har fått mye skryt, men en Peavey Classic 30 er nok hakket (eller flere hakk) bedre.

denne bør du og ta med i vurderingen

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne. Den har mye lydmuligheter og låter ganske greit. Ville også gått for rørforsterker selv, men skal du ikke ha rør, så er den Vox Vt en god amp.

Dere som kommenterte hva han skal med 100w transistor.. Det går fint an å spille på en 100w transistor til både live og hjemmebruk. Det er noe helt annet enn rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den siste du linket til er like dyr som den Peavey Classicen som Mortius linket til

forøvrig så er Vox VT-forsterkerne ganske populære, og har fått mye skryt, men en Peavey Classic 30 er nok hakket (eller flere hakk) bedre.

denne bør du og ta med i vurderingen

er den laneyen god?

og til trådstarter. jeg hadde gått for en peavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha best mulig forsterker for pengene vil jeg anbefale å kjøpe brukt. Let etter Marshall, Laney eller lignende i din prisklasse på finn.no :)

Har Laney VC30 selv og kan anbefale den veldig, selv om du muligens vil trenge en overdrive-pedal for å få distortion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha best mulig forsterker for pengene vil jeg anbefale å kjøpe brukt. Let etter Marshall, Laney eller lignende i din prisklasse på finn.no :)

Har Laney VC30 selv og kan anbefale den veldig, selv om du muligens vil trenge en overdrive-pedal for å få distortion ;)

det var du som fikk meg til å velge VC30 :lol:

jeg kikkte gjennom tråden min, også fant jeg din anbefaling, og sjekkte den ut. får den på tirsdag...

hvilken høytalerkonfigurasjon har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.