Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skinny top Heavy Bottom


Rikjense

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte nye strenger som jeg tenkte å prøve, og det var Ernie Ball Skinny top Heavy Bottom (10,13,17,30,42,52)

Jeg prøvde de på "reserve" gitaren min, og den har strat type vibsystem. Planen var å stemme den til D-standard, og det gikk fint. Så tenkte jeg at jeg skulle stemme den til standard. Når jeg hadde stemt den opp, så så jeg at vibsystemet var løftet veldig mye opp av kroppen. Da tenkte jeg, hell no, så stemte jeg den tilbake.

Etter litt research på nettet så var det noen som hadde skrevet: "You WILL need to make a truss-rod adjustment for those skinny top heavy bottom strings."

Hvor mye skal jeg stille, og hvilken vei? :P

Jeg har veldig lyst å bruke disse strengene på hovedgitaren min også, i standard tuning, og det er en Gibson LP studio. Vil dette gå bra?

- Rikart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukar sjølv både standard og Skinny Top Heavy Bottom, du treng sannsynlegvis ikkje å justera truss-rodden :)

Gitarar med vibbsystem kompenserar spenninga frå strengane med fjører "bak" i gitaren (den delen som kviler mot magen). Du må stilla på desse for å jevna ut spenninga, slik at brua blir flat igjen.

Og ja, det bør også fungera på ein Gibson LP studio, men om du må stilla på truss-rodden i dette tilfellet veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tro på alt som står på Internett.

Utsagn av typen "You WILL need to make a truss-rod adjustment for those skinny top heavy bottom strings." faller jo på sin egen urimelighet. Det avhenger selvsagt av hva som har sittet på gitaren fra før. Har du tatt det ut av sammenhengen fra en diskusjon der det har sittet et 09- sett på gitaren fra før er det ikke helt feil, men generelt sett er det tåkeprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Problemet med slike sett er at de gjerne er beregnet for drop-type stemming. Om du stemmer opp de tykkeste i vanlig stemming vil de trekke mye mer på den siden enn på den "lyse" siden. Det kan gjøre at halsen blir skjev over tid. Sett heller på et "jevnt" sett med .011-strenger for å få et greit kompromiss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt research på nettet så var det noen som hadde skrevet: "You WILL need to make a truss-rod adjustment for those skinny top heavy bottom strings."

Hvor mye skal jeg stille, og hvilken vei? :P

Når den er stemt i standard D istedenfor E, vil strengene være slakkere, og du trenger kanskje ikke justere truss rod eller vibrato.

Den uttalelsen om at du må justere truss rod er sannsynligvis basert på at du bruker standard E tuning, og som CastorFiber sier at du har brukt tynnere strenger før.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte .10 før, og det skal jeg fortsette med på reserve gitaren. Syntes det var en helt rar opplevelse å spille med de.

Jeg blir nok mest sannsynlig å holde meg til .10 eller .11 på gitarene :D

Takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike sett er at de gjerne er beregnet for drop-type stemming. Om du stemmer opp de tykkeste i vanlig stemming vil de trekke mye mer på den siden enn på den "lyse" siden. Det kan gjøre at halsen blir skjev over tid. Sett heller på et "jevnt" sett med .011-strenger for å få et greit kompromiss :)

Jeg vil vel hevde at de ikke er designet for drop-type stemming, med mindre man dropper alle de tre dypeste strengene. Allerede i standard-tuning har den dypeste (6.) strengen i tradisjonelle "heavy top"-sett mindre tension enn streng 4 og 5. Skal du drop-tune vil man få enda slakkere streng. Hadde de vært designet for drop-tuning ville 6. strengen vært enda tykkere.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker én ting nå, det er at strengene kom veldig langt fra halsen. PS, jeg har en louder strat model, men jeg vet ikke om det kan ha noe å si

Hvordan har du justert fjærer og truss rod etter at du monterte nye strenger?

Det kan være to grunner til at strengene kommer høyere, den ene er at fjærene er justert for slakt, slik at broen har hevet seg litt, den andre at du faktisk har større totalt spenn i strengene nå, slik at halsen krummer seg mer enn før.

Ikke begynn å tulle med truss rod før du har justert fjærene slik at broen er i riktig stilling.

Om du fortsatt har problemer med strengehøyden etter dette må du vurdere om halsen krummer for mye, i så fall er det en forsiktig stramming av truss rod som må til. Om halsen krummer riktig, og fjærene er riktig justert, så skal det egentlig ikke være forskjell i strengehøyden fra tidligere oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.