Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Amp prosjekt ...


Anbefalte innlegg

er ingen guru, men frekk nok til å svare likevel :P

i gamledager var ampene sjeldne og dyre, og det var utenkelig å spille med vreng. dermed kunne flere av gutta i orkesteret bruke hver sin kanal på en amp. noen av de gamle Fenderene brukte en aktiv og delvis isolerende "Tweed mixer", for eksempel Bassman 5B6.

etter hvert fikk ampene flere heftige funksjoner som klang og tremolo på en av kanalene, men det var fortsatt en annen gitarist eller bassist plugget i normal-kanalen. for å bruke en aktiv "Tweed mixer" måtte man ha brukt et ekstra rør, og ampen ville blitt dyrere. løsningen var resistiv miksing, selv ved ulike antall fasevendende gaintrinn som i Deluxe Reverb AB763.

i dag er det minst en amp per gitarist og det typiske bruksområdet for flere kanaler er ulike mengder vreng per kanal. siden midten på 80-tallet (Soldano SLO) har den vanlige metoden i hi-gain flerkanals amper vært å begynne med ett enkelt inngangstrinn med stor båndbredde og lite forvrengning, og så splitte derfra til ulike kanaler. linjer med lite gain mutes bare på utgangen, og linjer med mye gain mutes både på utgang og strategiske noder i gainkjeden.

valget av bryterelementer gjøres ut fra ulike behov, som for eksempel bryterens "avhet" og "påhet" i forhold til bryterens plassering i kretsen, religion (tillater man transistorer? må man ha perfekte mekaniske bryterelementer?) eller andre nødvendigheter som tilgang til driverstrøm for relé eller FETer.

tilbake til denne tråden, så er det snakk om to atypiske flerkanalere. i det opprinnelige skjemaet til Jussi var det bytte mellom to ulike inngangstrinn; pentode og triode - og de skulle aldri brukes sammen og samtidig. da ville jeg delt grid leak mellom inngangstrinnene, og splittet derfra til hver sin grid stopper. begge inngangene får signal hele tiden, og det brukes et SPDT-relé koblet til wiper på de to volumkontrollene for å velge utgangssignal, som siste del av bryteren på tegningen. i den nye utgaven er det kanskje to separate innganger, og så en A/B/Y-switch utenfor for å bytte kanal?

huskerikke sin DR var snedig, men det er litt vanskelig å forstå hvordan den er tenkt å virke uten å se en logikktabell eller et kretsskjema for (fot)brytere og relécoiler. en mulighet for å modifisere DR AB763 med relébasert kanalvelger er ett enkelt SPDT fra jord til grid på hhv. V1b og V2b, og så knytte sammen inngangene som nevnt over.

det går an å mute utgangstrinnet ved kanalskifte for å unngå popping, men da trenger du vel et knippe ekstra releer og noen monostabile multivibratorer (eller helst en µC) for å styre rekkefølger og timing. det er kanskje enklere å unngå selve poppingen for eksempel ved å bytte bryterelementer, gjøre om til å bryte mellom kretsnoder med likt potensiale, eller bryte ved tidspunkt hvor det ikke er signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker før forklaring !

Ang. "smell og popp" i EF86 tonekontrollen : Fant noe skjemaer på Matchless DC-30 ! 5M1 motstander mellom tonekondensatorene ..

http://www.schematicheaven.com/newamps/matchless_dc30_old.pdf

...

i det opprinnelige skjemaet til Jussi var det bytte mellom to ulike inngangstrinn; pentode og triode - og de skulle aldri brukes sammen og samtidig. da ville jeg delt grid leak mellom inngangstrinnene, og splittet derfra til hver sin grid stopper. begge inngangene får signal hele tiden, og det brukes et SPDT-relé koblet til wiper på de to volumkontrollene for å velge utgangssignal, som siste del av bryteren på tegningen.

Høres enklere ut ja ... Jag har en lei tendens å løse enkle problem på vanskeligst mulig måte ... he he ...

i den nye utgaven er det kanskje to separate innganger, og så en A/B/Y-switch utenfor for å bytte kanal?

Ja ... eller A/B/Both ... men det får tiden vise !

Blir sikkert masse spørsmål underveis !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huskerikke sin DR var snedig, men det er litt vanskelig å forstå hvordan den er tenkt å virke uten å se en logikktabell eller et kretsskjema for (fot)brytere og relécoiler. en mulighet for å modifisere DR AB763 med relébasert kanalvelger er ett enkelt SPDT fra jord til grid på hhv. V1b og V2b, og så knytte sammen inngangene som nevnt over.

He he. Ja rele-logikk er planlagt implementert basert på hva som i praksis virker etter å ha testet.

Så jeg sender i førte omgang alle relene ut på en 9 pins plugg. Jeg veier også teoretiske ulemper med kapitans i switchene som noen mener dem kan høre. Samt deler av fuglereiret er ment å fungere som modus for ampen mer enn aktive kontroller.

Men..., primærtanken min er å ikke laste verken gitar eller inngang på ulike innganger på reverb eller fasesplitter med parallelle kretser. For disse BF designen med to preamper virker det være flere som mener ampen gir bedre respons når man tar bort 2x 220k mikseren før fasesplitteren ved å koble bort den ene kanalen. Av samme grunn er det rele for å koble bort fjærklang. Men jeg har aldri hatt anledning til å høre disse forskjellene med egne ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.