Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem sin jobb er det å skrive tekst?


Anbefalte innlegg

Vi har en diskusjon gående i bandet om hvorvidt det er vokalisten sin å jobb å skrive tekster til sangene våre eller om det er hele bandet som må stå for dette.

Vi (dvs alle untatt vokalisten) mener at det er vokalistens ansvar i og med at vi andre må skrive alle instrument delene....

Jeg har selv skrevet en del tekst, men ikke noen ferdige sanger, sånn at han kunne ha noe å bygge på hvis han slet med å komme igang. Han har skrevet bittelitt, men da mener jeg bokstavelig bittelitt :P og vi andre i bandet begynner å bli litt utålmodige; vi har 3 låter (som vi synes låter awesome :lol: ) som mangler tekst, og vi kan ikke begynne å spille live før vi har fått oss litt lyrics :rolleyes:

What to do? Hvordan går dere frem når dere lager sanger?

Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som skriver gode tekster skriver tekster. Om han har null anlegg for å skrive tekster er det bare bortkastet tid å vente på at han gjør det. Han lager kanskje melodiene? Det er jo ikke spesielt vanskelig å skrive ned noen ord bare for å ha noe å synge. Men fra det til en god tekst kan det være et bra sprang. :)

Roxette har et godt eksempel på "svada" tekst:

Walking like a man, hitting like a hammer

She's a juvenile scam, never was a quitter

Tasty like a raindrop, she's got the look

Heavenly bound cos heaven's got a number

When she's spinning me around, kissing is a colour

Her loving is a wild dog, she's got the look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skriver ikke melodiene heller skjønner du:P han står bak mikrofonen på øvingene og bare.... henger... :P

Han sier han bare trenger inspirasjon, men nå har det gått 4 måneder uten at han har fått noe så begynner å tvile på om noe kommer til å skje :unsure:

Jeg har også nevnt det med at han bare trenger å skrive ned noen ord som høres bra ut, og at selve innholdet ikke er så viktig, men virker ikke som om han er enig:/

Men synes du at det er for mye å forvente av vokalisten at han skal skrive tekstene? han gjør jo ikke noe annet da han bare klør litt på en gitar i ny og ned :P han har ikke laget et eneste riff eller chord-progression noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vokalister er best til å bare synge. Slik har jeg hatt det i det siste i hvert fall. Jeg skrev alle tekstene, men han fant melodien selv. Men du kan jo skrive noen tekster til han, og gi han noen melodier å følge, så kanskje han finner melodier selv etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså som jeg har forstått det i løpet av de bandene jeg har vært i så må man eller burde man altid jobbe sammen på alle delene ... Uansett om det er trommer, bass, gitar, melodi eller tekst. Ikke nødvendigvis skrive ALT sammen, men hjelpe hverandre med det hvis den som kom opp med ideen vil det.

I bandet jeg er i nå så er det stort sett bare jeg og vokalisten som jobber sammen, men det er fordi vi har kjent hverandre siden vi var 4 og 6 eller noe sånt, og har akkurat samme smak og at resten av medlemmene bor lenger unna og er relativt nye i bandet.

Vi skriver sammen og han kommer gjerne med gitar-ideer til meg og jeg med tekst-ideer til han.

Så det å skrive tekst er jo egentlig jobben til den som gidder det, har inspirasjon, kan skrive og vil skrive tekst, men vokalisten burde nok klare å komme på melodi relativt fort og burde også hjelpe til med tekst ... Spesielt hvis dere begynner å selge albumer og han faktisk har lyst til å tjene noe av det bandet tjener :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bandet mitt skriver trommisen tekstene, rett og slett fordi han er engelsk og skrriver best osv:). Og vokalisten vår er også keyboardist, så han har jo masse å gjøre uansett. Generelt sett så syns jeg det er vokalisten sin jobb å skrive tekster, men alle burde prøve å bidra, og da faller jo jobben ofte på den som er flinkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til melodiene så er det trommisen, 1. gitaristen og 2. gitaristen (meg) som står for de ;)

Det kan i og for seg være et hinder for tekstskrivingen. Det er ofte vanskeligere å sette ord til en melodi enn å lage en melodi av en tekst, særlig om det er et ønske at teksten skal ha fornuftig innhold, rime eller annet. Det er noe dere må finne ut av, det vil nok uansett fungere dårlig å si til vokalisten "Hei, Judas! Nå har vi gjort alt det andre! Hvor er teksten!?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da faktisk ikke slik at vokalister har noen historie å fortelle, eller evner å være god med ord og rim? De som kan skrive tekster får gjøre det, da blir gjerne resultatet best.

Blir omtrent det samme som at det ikke er alle forfattere som er gode opplesere av sine egne tekster. (Bare omvendt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg skjønner.... men vi har jo sagt at teksten ikke trenger å gi så mye mening OG vi har sagt at vi forstår at å lage lyrics til de sangene vi allerede har kan være vanskelig.

Men vi må kan jo ikke bare sette all melodi-skrivingen på vent til han får skrevet en tekst.... med dette tempoet måtte vi da ha ventet til vi var pensjonert :lol:

Men takk for innspillene, var flott å høre andre sine meninger rundt dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still dere i hver deres bås og ta ansvar 100% for deres instrument og la de andre ta sitt... da er dere ikke ett band.

Band har med team-arbeid å gjøre, og da bør dere dyrke hverandres sterke sider. Det er ingenting som tilsier at de forskjellige fragmentene av den kreative prosessen skal tilfalle definerte personer i ett band. Da har dere bare lagt inn en voldsom begrensning for dere selv som dere som band vil lide under.

La den/de som det faller lettest for skrive tekstene. Dersom vokalisten ikke har en poet i seg, så er det fåfengt at han skriver tekstene. Dersom dere andre ikke er noen lyrikkmaskiner heller, så må dere finne noen å hjelpe dere. "Ansett" en keyboardist, trianglist, harpist, korist, insert whatever om dere så må.

Som ett band, så vil jeg anbefale at dere setter dere ned to og to for å skrive tekster. Det er mye enklere da en ikke blottlegger seg så voldsomt som mange (meg inkludert) gjør når en skriver tekster alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Still dere i hver deres bås og ta ansvar 100% for deres instrument og la de andre ta sitt... da er dere ikke ett band.

Band har med team-arbeid å gjøre, og da bør dere dyrke hverandres sterke sider. Det er ingenting som tilsier at de forskjellige fragmentene av den kreative prosessen skal tilfalle definerte personer i ett band. Da har dere bare lagt inn en voldsom begrensning for dere selv som dere som band vil lide under.

Må si meg enig i det her ass, bra skrevet.

Oftest vil det noen utpeke seg som kreative drivkrefter i et band men det er den kollektive tilpassningen som gjør at dere låter som nettopp dere. Ikke undervurder betydningen av dette. Jeg skriver mesteparten av låtene våre og prøver også å skrive tekster til dem med litt varienrende hell. Tekstenen er et helvete men det er jo kun fordi jeg ikke øver meg på å skrive tekster. Derfor blir det litt enkle pubertale sutretekster men vi spiller enkel pubertal sutrerock så det er ikke så farlig. Men jeg legger ingen føringer på hvordan de andre skal spille eller hvordan vi arrangerer låtene. I tillegg merker jeg med en gang om noe er duganes eller bare så som så. Ingen behov for kritikk når ting ikke svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra er sagt i denne tråden. Det er den som er god til noe som må gjøre jobben, og det er ikke gitt at en vokalist skriver gode tekster om han synger dem.

Har dere vurdert om det kan være mulig å trekke inn eksterne krefter for tekstskrivingen, eller er det blitt en prinsippsak i bandet at alle skal bidra?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.