Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

Som dere sikkert skjønte, er jeg ute etter en ny gitarforsterker. Ja, jeg har lest alle innleggene som jeg finner men kan ikke se noe som passer meg. Jeg vet også at for å finne den perfekte ampen for meg må jeg PRØVE utstyret. Problemet med det er at lokalsjappene har alt for dårlig utvalg, der den ene sjappa selger nesten bare Vox, Roland og Laney nybegynnerforsterkere (har hørt rykter at den har gått konkurs nå). Den andre butikken har jeg ikke fått sett noe særlig på men skal ta meg en tur så fort sjangsen byr.

Som de fleste sikkert har fått med seg er det konfirmasjonsesong nå og det betyr jo penger for meg som er konfirmant.:D

Det jeg er på jakt etter er en allsidig røramp med kabinett til ikke en alt for dyr penge. Helst ikke over 8.000. Spiller alt ifra Metallica og Iron Maiden til Led Zeppelin og Jimi Hendrix, der jeg ønsker en fin clean-lyd samtidig som en hard vreng.

Har vært en tur på den ene butikken der jeg så Laney GH100TI som så veldig interessant. Kostet 7-8k uten kab.

Har også hørt mye bra om Orange Tiny Terror, men passer denne til metal også? Kan jeg koble til en pedal eller to og likevel få en ordentlig vreng?

Det jeg hovedsaklig tenker å få hjelp til er en amp+kab (helst røramp) dere anbefaler som jeg eventuelt kan prøve og sjekke ut.

Takker for alle svar!

Endret av saetrenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei, og velkommen til forumet!

Hvor har du det fra at Laney er konkurs? Det hadde vært artig å vite.

Hva med å kjøpe deg en relativt rimelig forsterker i første omgang, for eksempel en Roland Cube eller lignende, og så sparer du pengene til du har litt mer erfaring, og vet hva du skal se etter?

Hvis du har lest "alle innleggene" i forumet og fortsatt er like klok, trenger du erfaring til å velge selv.

Et annet alternativ er å få med deg noen, reise til en større by og prøve forsterkere i en forretning med bedre utvalg. Vi har mange slike tråder i "konfirmasjons-sesongen", og alle får de samme rådene.

De aller fleste forsterkere kan med hell brukes til det du beskriver. Orangen passer til metal, og liker som de aller fleste rørforsterkere, pedaler.

Her er en seks-tråders link til en tråd laget av en "kollega". Her bør du finne svar på det meste. Det er fint om du leser den, så slipper vi å gjenta oss selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, Orange Tiny Terror i alla ära, men den skulle inte vara det första valet för mig om jag var ute efter en fin clean eller en allsidig förstärkare. Vill du ha en portabel förstärkare med ett killer rock-ljud så köp en Tiny Terror, men jag tror inte att det är det du är ute efter.

Ska du spela med den i band eller bara hemma? Är "hemma" en lägenhet eller ett hus på landet? Behöver du effectlopp? Behöver du reverb? Behöver du kunna switcha från ett rent lyd till vreng (i så fall behöver du mer kanaler på ampen)? Ju mer information du skriver här, ju mer mitt-i-blink-tips kommer du att få :) .

Men utan att veta mer just nu så är mitt tips en ENGL Scremaer eller Thunder, spelar cleant och fint och vrengigare än vrengigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Marshall DSL401 kombo som låt kuler og krutt før, den tror jeg du får ny for rundt 8 nå. Mye forsterker for pengene, selv om du skriver du er på jakt etter stack fant jeg ut at jeg ville nevne den; du kan bruke den som topp og koble kabinetter til om du vil.

Ellers kjører jeg nå på en Laney topp selv, som har utrolig fin clean, fet crunch og passe hissig vreng når man skrur seg riktig frem. Litt svak reverb kanskje, men det holder :) Så om du har sjans å prøvespille Laney er det absolutt verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du handler brukt, så ville jeg sett på en ENGL Screamer combo, JCM800 med boost og et 2x12 kabinett, Marshall JVM combo eller noe lignendes.

Men Tiny Terror med et bra 2x12 kabinett er også en killer. En rimelig overdrivepedal i front for å booste den for litt mer og tightere vreng skal ikke være noe problem. Overdrive, ikke Distortion da overdrive ikke farger/ødelegger den naturlige lyden i en rørforsterker.

Rørforsterkere fra Laney med en overdrive i front er heller ikke dumt til den type musikk! ;)

GH100l skal være en kjempebra forsterker til metal og rock, men det spørs om du trenger alle 100w ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det var butikken jeg mente, ikke Laney ;)

Men når det er sagt så har jeg prøvd bl.a Roland Cubene, der broren min har hatt en 30w.

Forsterkeren skal brukes til bandøving og noen småkonserter på skolen til ca 300 personer.

@CastorFiber - Har du link? :)Er det denne du tenker på? Da beklager jeg når jeg trodde jeg hadde lest "alle" trådene. Ble litt forvirret når det sto comboer og jeg hadde tenkt på et stack. Etter å ha lest igjennom hele tråden blir jeg litt usikker på om jeg trenger stack. (Selvom jeg har lest mange andre tråder der de anbefaler combo framfor stack). Det jeg har tenkt på er en topp+kab som jeg kan bytte toppen på hvis jeg får lyst, men blir litt usikker nå.

@Jeggs - Har du noen tips til hvilken Bugera? Hørt at de har veldig gode forsterkere til prisen men aldri funnet ut helt hvilke man tenker på.

@Haakenstad - Ja, dette har vel egentlig vært en stor favoritt.

@TUFFTUFFTUFF - Har sett litt på den pakka di der ja!:D Problemet er vel prisen og jeg er ikke 100% sikker på hvor mye jeg får brukt på forsterker.

@Paul W - Skal skrive ned den. Takk.

@Troll - Laney'en blir vel egentlig utelukket som du sier, der jeg ikke trenger 100watt. Hva passer best av en Screamer topp+kab og combo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får som oftest MYE mer for pengene ved å kjøpe en combo fremfor topp viss det er samme forsterker.

Eneste fordelen for meg, er at topp+kabb ser mye fetere ut. Men sånn ellers så skulle jeg av og til ønske at jeg hadde en combo fremfor et monster.

Combo:

- Lettere å transportere

- Koster ca like mye som toppen

- Du slipper kabinett

- Du KAN koble til et kabinett viss du har behov for det senere

- Spiller noe lavere enn et 4x12 kabinett og er dermed lettere å få god lyd med bedre trøkk på soverommet

- Tar mindre plass

- Spiller høyt nok for band og live. Som oftest så mikker man opp forsterkeren live uansett, men den spiller likevel mer enn høyt nok ;)

TuffTuff selger vel en Screamer combo viss jeg ikke tar feil. De pleier å gå for 7-8000kr brukt. God pris for en allsidig rørcombo ;)

Har man fast øvingslokale, så er det digg med 2x12 eller 4x12 kabinett, men skal du frakte forsterkeren og bruke den både hjemme og i band, så er combo ganske greit imo.

Har selv en ENGL Fireball med 4x12 kabinett. Spiller bra nok til soverommet, var heldig med den da mange rørforsterkere ikke gjør det.

Men av og til skulle jeg ønske at jeg hadde en combo fremfor topp med 4x12 kabinett ;)

Og prisen jeg betalte tilsammen, tilsvarer ca 2 brukte SCreamer-comboer. Fireballen har litt heftigere vreng, men Screamer er mer allsidig imo.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sett litt rundt på forsterkere og har dessverre ikke sett noen Screamer comboer til salgs brukt (tror ikke TUFF har noen Screamer kombo til salgs nå). Skal jo helst kjøpe brukt. Det som frister mest nå er vel pakka til TUFFTUFFTUFF med ENGL Screamer topp med Marshall JCM 800 4x12 kab selv om dette blir et par tusenlapper mer enn jeg maks hadde planlagt.

Er det noen som har en formening om kabinettet? her

Endret av saetrenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM-kabinettet, aka 1960 er helt greit. Jeg ville kanskje gått for V30 kabinett selv, men det er ikke et must. Du får jo faktisk en helt grei pris på kabinettet viss du kjøper pakken. 3000kr er ikke store penger for et kabinett ;)

Du må kanskje tenke over om du har behov for 4x12, vet ikke om du spiller i band eller ikke. Men du gjør det som passer deg best. .

Du får tenke selv om du trenger en combo eller et kabinett. Er heller ikke såå stress å selge kabinettet og kjøpe et mindre ett senere :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg skrev litt ovenfor så spiller jeg i et band, men skulle ikke være et problem med comboen uansett. Vurderer kanskje å gå over til det her litt senere da hvis jeg går for stack. Frister veldig med pakken til TUFF nå! :)

Som du sa så synes jeg at stack ser mye fetere ut, men det gjør det ikke bedre.

Endret av saetrenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Man får nok muligens litt bedre bassrespons og litt me punch i et 4x12 kabinett en combo, men er ikke såå mye at det har en stor betydning.

2x12 kabinett ser fett ut det og. ENGL har gode kabinetter. Andre gode merker er Mesa, Rivera, Framus, Bogner.

Thomann har Framus kabinetter som skal være ganske bra og rimelige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.