Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardware konflikt gir støy fra monitorene


Anbefalte innlegg

Ja, man har altså her begynt å sette opp ett høvelig hjemmestudio.

Som trådnavnet beskriver, så er problemet her en hardware konflikt i maskinen.

Det interne lydkortet ser ut til å fungere helt bra, men jeg har nå prøvd to eksterne lydkort som for samme feil.

Disse er:

* M-Audio MobilePre USB

* Line-6 PODStudio UX2

Førstnevnte fikk jeg testet og fjernet, og nå er det UX2 som gjelder.

Hver gang jeg spiller av musikk i mediaplayer, webbrowser, cubase, etc.. så for jeg en sterk skrapelyd nå og da.

Høres ut som de gamle blokk TV aparatene fra 80-tallet, når det var "snø" på TV'n..

Kommer en sånn TSSSSHHH lyd nå og da.

Denne ser ut til å gå i takt hver gang noe rører seg på skjermen. Være seg signaler i cubase, eller videoer i webbrowser.

Jeg vet lydkortet fungerer fint på to andre maskiner, så her er det hardware konflikt, men klarer ikke å finne ut hva som er galt og trenger tips.

ALT av drivere er oppdatert, maskinen er strippet for alt fancy innstillinger som stjeler kraft (Vista ser ut som win 98 nå), og jeg har prøvd XP på maskinen og fikk samme problem.

Her er en del av oppsettet:

Hovedkort: Giga-Byte

Skjermkort: GeForce 8800

Lydkort: Line-6 podstudio UX2

Hjelp mottas med takk

Norstorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat det samme problemet med UX2 i sin tid. En gang i blant kom det en fryktelig høy skrapelyd. Det viste seg å skyldes et eller annet program som jeg ikke helt husker hva var. Med det slått av fungerer det helt fint.

EDIT: Innser at dette kanskje ikke hjelper så voldsomt :D

Endret av denyeverything
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- jeg har ikke disse kortene, men det er kanskje en lignende kalibreringsrutine/ mulighet for å justere i driveren? Prøvd det?

Har prøvd dette ja..

Skal se om det hjelper med nytt hovedkort, og muligens en USB hub som tar ekstern strøm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem, opplevd det et hav av ganger, garantert jordfeil.

Jeg vil tippe at lydkortet ditt IKKE har balanserte utganger, samtidig som monitorene HAR balanserte innganger. Og så bruker du en ubalansert kabel. Altså 2-leder jack? Skift ut kablene med en 3-leder jack ("stereo-plugg"), slik at du får brutt jordfeilen du har der... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent problem, opplevd det et hav av ganger, garantert jordfeil.

Jeg vil tippe at lydkortet ditt IKKE har balanserte utganger, samtidig som monitorene HAR balanserte innganger. Og så bruker du en ubalansert kabel. Altså 2-leder jack? Skift ut kablene med en 3-leder jack ("stereo-plugg"), slik at du får brutt jordfeilen du har der... :)

Ok, dette høres interessant ut..

Stereoplugger.. Hmm..

Slike kabinettkabler kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk.. Fant ut da jeg ringte leverandøren at ASIO drivere har ett kjent problem med Texas Instruments Chips..

som forøvrig er å finne både her og der på hovedkortet mitt, s¨å jeg har nå kjøpt ett nytt hovedkort med VIA chips. Sette det på i løpet av kvelden å se om det eliminerer problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk.. Fant ut da jeg ringte leverandøren at ASIO drivere har ett kjent problem med Texas Instruments Chips..

som forøvrig er å finne både her og der på hovedkortet mitt, s¨å jeg har nå kjøpt ett nytt hovedkort med VIA chips. Sette det på i løpet av kvelden å se om det eliminerer problem.

Si ifra hvordan det går, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.