Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobbe som gitarlærer


Atomic

Anbefalte innlegg

Og det burde da gå bra å ikke ta det så nøye, bare ta det kontant, sånn i starten?

he he he....... detgjørdetsikkertmendetkanviikkeanbefaledegpåetlovlydigogpolitiskkorrektinternettfora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

he he he....... detgjørdetsikkertmendetkanviikkeanbefaledegpåetlovlydigogpolitiskkorrektinternettfora

Sjekk mellomromstasten din, later til at den er kaputt. :ninja:

Jeg var nok litt utradisjonell gitarlærer i de periodene jeg har operert som det. Jeg tok aller helst utgangspunkt i hva eleven ville lære, og prøvde å legge opp noe i den gata. Hvorfor? Fordi det er mye morsommere å øve på noe du vil lære. I tillegg flettet jeg inn ting jeg mente var viktig. Her mener jeg aldersgruppe er viktig for hva du bør gjøre. Antall elever kan også legge visse grenser for hva som er praktisk. Har du 20 elever i uka kan det fort gå surr i hvem som gjør hva.

Måten jeg skaffet elever på sist var å henge opp lapper i nærmiljøet. Endte opp med flere faste over en liten periode, blant dem Phatman på forumet - forøvrig en hyggelig kar. :) Den eneste bakdelen var at jeg også fikk anrop fra et skjult nummer, han som ringte mente det var for dyrt og sa hva han mente om den saken. Dessverre var han for feig til å la meg svare før han la på. Slike ting kan skje, men det er ikke noe å bry seg om. Det viktigste er at du får lært bort litt gitarspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hehe, får håpe det ikke er så mange sånn folk her i byen da...Får jeg spørre hvor mye du tar/tok per time da?

Og en ting til, vet der noe om hvordan markedet/etterspørselen er for gitarlærere om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte å få mye timer på kort tid er å lære kidsa akurat de de er interessert i!

På en dag for meg kan det spenne seg fra sweeping og tapping til å lære bort enkle Metallica-låter eller Hallelujah :)

Ser at motivasjonen deres blir noe helt annet når de ikke blir påtvunget å spille f.eks jazz-standarder når de egentlig er metalheads..

Du vil på den måten få et rykte og bli annbefalt av andre igjen og er du OK til å lære bort vil du få mye å gjøre.

Ta kontakt med lokale musikk/kultur skoler så de vet at du er tilgjengelig.

Jeg underviser på den lokale kulturskolen etter at trommisen i bandet annbefalte meg, da gjorde det ikke noe at musikkteorikunnskapene mine

er mildt sagt rævva :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt utradisjonell gitarlærer i de periodene jeg har operert som det. Jeg tok aller helst utgangspunkt i hva eleven ville lære, og prøvde å legge opp noe i den gata. Hvorfor? Fordi det er mye morsommere å øve på noe du vil lære. I tillegg flettet jeg inn ting jeg mente var viktig. Her mener jeg aldersgruppe er viktig for hva du bør gjøre. Antall elever kan også legge visse grenser for hva som er praktisk. Har du 20 elever i uka kan det fort gå surr i hvem som gjør hva.

Måten jeg skaffet elever på sist var å henge opp lapper i nærmiljøet. Endte opp med flere faste over en liten periode, blant dem Phatman på forumet - forøvrig en hyggelig kar. :) Den eneste bakdelen var at jeg også fikk anrop fra et skjult nummer, han som ringte mente det var for dyrt og sa hva han mente om den saken. Dessverre var han for feig til å la meg svare før han la på. Slike ting kan skje, men det er ikke noe å bry seg om. Det viktigste er at du får lært bort litt gitarspill. :)

Akkurat sånn jeg gjorde også. Jeg satte opp lapper på skolene rund omkring. Men jeg syntes fortsatt ikke jeg har hatt noen riktig bra gitartimer. Skulle hatt bassist og trommis tilgjengelig, det hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tenkt å livnære deg av det, så etablerer du et enkeltmannsforetak. Det er ikke noe hokus pokus, du finner mer enn nødvendig info på www.bedin.no f.eks. Du kan også ta kontakt med GramArt, som nok kan tipse deg om ting du bør ha i bakhodet innenfor bransjen. Mange ressurser å ta av der ute :-)

Angående pris, så bør du følge med i lokalavisa litt og se hva evt andre tar. Jeg hadde _lett_ hoppet på 150-250 per time, men jeg er så gammeldags at en time betyr 60 minutter. Når det er sagt, forventer jeg å måtte legge 350-500 kr/timen i bordet for en gitarlærer som kan gi meg det jeg trenger i 1-on-1's. Gjør du en til en opplæring tror jeg det er ok å legge seg litt over gruppepris. Så kommer det helt klart an på publikumet du sikter deg inn på. Det kan være en tanke å ta en eller to som ikke er helt grønn også, litt for utfordringen og også litt for å føle deg frem til hva du selv kan beherske av elever. Og om du går for en sånn 15-20 minutts samtale ("veiledning"), vil du fort finne ut hvem av dere som burde ha rollen som lærer :D

Edit: GramArt/Gramo/MFO. Her i Bergen har vi BRAK som er knallgode på info om hvor man bør henvende seg også.

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hva du mener.

Selvfølgelig kan nybegynnere ha privatlærere. Og utsagnet ditt, "selv om du kan mer, betyr ikke det at du lærer bort riktig", gjelder lærere på alle nivå.

Har selv undervist nybegynnere i flere aldre, og selv om en time i uka av og til er for mye, har samtlige elever hadd nytte av det. En gjennomsnittllig nybegynner kan sjeldent stemme gitaren selv, spenner skuldrene unaturlig mye, slurver med akkorder/grep, og øver ustrukturert og for sjeldent - det er ikke alle som finner ut av det selv med det første, heller ikke alle som finner løsningen på internett. Er dette en unge på 10-12 år, så har han/hun korps, fotball, håndball, volleyball, hockey og skole ved siden av gitarspillet - så motivasjon og mestring står i høysetet.

Lærerens ansvar er mye mer enn å være en supergitarist som skal øse av erfaringen sin.

Atomic er jo faktisk interessert i hvordan man lærer bort riktig - og svaret der er at det er forskjellig fra elev til elev. Du må finne en god innfallsvinkel, og legge en god plan. Det er det jeg har erfart. :)

Da er vi enige om å være uenige :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, nå bynner jeg faktisk å bli litt klokere.

Men, en ting til som kan være greit å forhøre seg om, hva er det som er nødvendig å ha med i en annonse? Hva skrev dere? Og hva ville dere ha syntes er en god annonse som dere ville slått til på hvis dere sku hatt gitarlærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar, nå bynner jeg faktisk å bli litt klokere.

Men, en ting til som kan være greit å forhøre seg om, hva er det som er nødvendig å ha med i en annonse? Hva skrev dere? Og hva ville dere ha syntes er en god annonse som dere ville slått til på hvis dere sku hatt gitarlærer?

Syns annonsen du endte opp med var bra jeg, to the point, informativ, og ikke noe mikk-makk. Helt etter min smak i alle fall, selv om jeg nok ikke hadde ringt på den (du "skriver fra deg" de som har spilt en stund - og det er jo som jeg har skjønt litt av hensikten) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fant ut det er greit med litt erfaring før jeg prøver å lære ting til folk som risikerer å bli bedre enn meg hvis jeg ikke passer på, hehe;)

Det var godt høre, da er det bare å vente å se da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også kan være greit er å ha klart en to-tre forskjellige måter å lære bort en og samme ting på. Ikke alle forstår ting slik du gjør, noen trenger lengre tid før de forstår, andre sier de forstår uten at de egentlig gjør det. Jeg vil anbefale deg å etablere et så ekte forhold til eleven som mulig, altså at eleven ikke skal komme til deg for å vise hvor bra leksa sitter, men heller være ærlig og spørre om hjelp helt til forståelse er oppnådd. Noen må notere veldig mye, sørg for at det er mulig - skriveunderlag er nok. Ettersom du aller helst vil ha litt ferske elever er det nesten garantert at du får noen som ikke helt vet konkret hva de vil lære. Du sitter da med en stor frihet, og trøsten er at nesten uansett hva du gjør vil de lære noe. Kanskje forstår de ikke alt før om noen år, men de aller fleste av oss trenger noen knagger å henge ny informasjon på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.