Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jobbe som gitarlærer


Atomic

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg så det var noen tråder som omhandlet dette, men fant ingen som svarte ordentlig på dette.

Altså, hvor kan man starte for å jobbe som gitarlærer? Jeg tenker da først og fremst som gitarlærer for nybegynner.

Har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Privatmarkedet er ofte stort. Kulturskoler og musikkskoler koster litt, og mødre som er usikre på om poden virkelig VIL spille gitar nøler ofte litt med å betale for mye. I tillegg er det ofte lange ventelister på kultur- og musikkskoler.

Så hvis du henger opp lapper her og der, eller spanderer på deg en liten notis i lokalavisa, så har du en god start til en kjekk biinntekt.

Jeg begynte i det private markedet, og priset meg litt under kulturskolenivå, 150 for en halvtime/tre kvarter. Etterhvert som jeg ble flinkere (og kom lengre i utdanningen), ble jeg kontaktet av kulturskolen når de trengte vikarer - fordi ryktet mitt hadde nådd rektoren. Nå har jeg et helårsvikariat i en litt større stilling, og det blir sannsynligvis utvidet til neste år. :)

Nå er det riktignok musikkundervisning og slikt jeg planlegger å leve av, men likevel.

Summa sumarum synes jeg du må etablere følgende:

- Erfaring (begynn med noen få elever, kanskje guttungen til en veninne av tanta/mora/søstra/bestemora di, og jobb deg oppover i antall elever).

- Materiale. (sanger som du kan lære bort, øvelser, bøker, praktiske lister og skjema, etc).

- Gode øveruter - en god gitarlærer er en god gitarist.

- Rykte.

Dersom du er seriøs på undervisning, så er det en massiv fordel å studere litt på saken.

Jeg anbefaler deg å lese boka jeg har som avatar - "Instrumentalundervisning" av Olaug Fostås. Den er omfattende, men jævlig bra. Du kan også lese litt i boka "Musikkundervisningens didaktikk" av Hanken og Johansen, den er sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hva slags utdanning er det du tar/har tatt?

Jeg er snart ferdig med andreåret på musikkvitenskap, og før det hadde jeg en gitarlærer på fhs som jeg fikk haugevis av ark med øvelser og sånn.Så jeg har nok materiale, og en bakgrunn med musikkutdanning.

Så, om jeg da skulle få en elev, hva kan da være lurt å ha i bakhodet? Hva må en huske på og hva burde en unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hva slags utdanning er det du tar/har tatt?

Jeg er snart ferdig med andreåret på musikkvitenskap, og før det hadde jeg en gitarlærer på fhs som jeg fikk haugevis av ark med øvelser og sånn.Så jeg har nok materiale, og en bakgrunn med musikkutdanning.

Så, om jeg da skulle få en elev, hva kan da være lurt å ha i bakhodet? Hva må en huske på og hva burde en unngå?

Det er helt umulig å svare på da hver eneste elev er forskjellig. MESTRING er dog et stikkord i de fleste pedagogiske kretser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var tretten, lærte jeg å spille gitar av en dyktig pedagog som "lå en leksjon foran". Kan ikke huske at manglende "shreddeferdigheter" var et stort problem. Hun fikk lov til å følge den gode planen hun hadde lagt opp til, og de fleste lærte det vi skulle.

Egenferdighet er bare nødvendig i den grad man må overbevise fjortisser om at man er "dritgod" for at de skal høre på deg. Det hjelper selvsagt at damen var en dyktig og godt utdannet musikklærer med piano som hovedinstrument. Teorikunnskapene og forståelsen for musikkfaget var det ikke noe i veien med.

Det at man ikke kan "alt" på et instrument kan faktisk være en fordel. Det er lettere å sette seg inn i en nybegynners problemer hvis man akkurat har erfart dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Hva slags utdanning er det du tar/har tatt?

Jeg er snart ferdig med andreåret på musikkvitenskap, og før det hadde jeg en gitarlærer på fhs som jeg fikk haugevis av ark med øvelser og sånn.Så jeg har nok materiale, og en bakgrunn med musikkutdanning.

Så, om jeg da skulle få en elev, hva kan da være lurt å ha i bakhodet? Hva må en huske på og hva burde en unngå?

Jeg er veldig snart ferdig med en bachelor i musikk fra Høgskulen i Volda - og her er det veldig mye fokus på musikkundervisning. :)

Jeg stiller meg veldig bak utsagnene til CastorFiber og Audun. Se an hver enkelt elev, og finn ut hvordan de kan mestre mest mulig. Og ha en god undervisningsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke noe som heter gitarlærer for nybegynnere. selv om du kan mer enn vedkommende, betyr ikke at du lærer bort riktig.

Skole, som flere har svart, er riktig svar! (i all hovedsak.)

Skjønner virkelig ikke hva du mener.

Selvfølgelig kan nybegynnere ha privatlærere. Og utsagnet ditt, "selv om du kan mer, betyr ikke det at du lærer bort riktig", gjelder lærere på alle nivå.

Har selv undervist nybegynnere i flere aldre, og selv om en time i uka av og til er for mye, har samtlige elever hadd nytte av det. En gjennomsnittllig nybegynner kan sjeldent stemme gitaren selv, spenner skuldrene unaturlig mye, slurver med akkorder/grep, og øver ustrukturert og for sjeldent - det er ikke alle som finner ut av det selv med det første, heller ikke alle som finner løsningen på internett. Er dette en unge på 10-12 år, så har han/hun korps, fotball, håndball, volleyball, hockey og skole ved siden av gitarspillet - så motivasjon og mestring står i høysetet.

Lærerens ansvar er mye mer enn å være en supergitarist som skal øse av erfaringen sin.

Atomic er jo faktisk interessert i hvordan man lærer bort riktig - og svaret der er at det er forskjellig fra elev til elev. Du må finne en god innfallsvinkel, og legge en god plan. Det er det jeg har erfart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare fra en elevs synspunkt?

Nå anser jeg ikke meg selv som nybegynner lenger (jeg kan stemme gitaren selv og får til å spille barréakkorder :D ), likevel er jeg på jakt etter en gitarlærer - og tror litt av det jeg er ute etter, fint kan overføres til en nybegynner. Legg ut en tråd om at du tar opp elever her på forumet, heng opp en lapp på tavle på den lokale rema'en, eller bruk lokalavisa som foreslått her oppe. Tilby for eksempel en "gratis 20 minutts veiledning" som du bruker til å avdekke elevens nivå og ønsker?

Er for øvrig enig i at det å jobbe i musikkskolen er bra, og tror som endel andre her at det kan være vanskelig å få innpass som instruktør.

Her er noen idéer til ting å tenke på:

* Bruk litt tid på å finne ut hva eleven ønsker å ha ut av timene, og bli enige om en progresjon som virker realistisk. Det sier seg selv av en 13-åring som aldri har tatt i en gitar før ikke kommer til å spille som Kirk Hammet neste uke, selv om han vil - det går likevel an å jobbe mot å kunne gjøre noen Kirk Hammet licks osv, som eleven vil være umåtelig stolt over!

* Pass på å ha det moro på øving. Ikke sånn at det bare blir fjas og tull, bare pass på å ha en hyggelig tone.

* Oppmuntre "mer enn nødvendig", selv når ting ikke er helt perfekt kan de fremdeles være bra. Mindre fretbuzz i akkorden enn forrige uke? Bra! Akkordskift mellom G og C går fint, og man spiller rent - selv om det kanskje var litt tregt? Bra! Hvorfor mer enn nødvendig? Fordi det da ikke vil oppleves destruktivt når man går inn og korrigerer feil, heller konstruktivt. Svært viktig.

* Finn en måte å flette inn ting eleven kanskje ikke er superkeen på å lære, men som er viktig for å bli en god allround gitarist. 14-åringen vil bare spille som Kirk Hammet med masse vreng og plektershreds? Spill Fade to Black med fingerspill. Syns skalaøvelser er kjedelige? Spill skalaer over flere posisjoner på halsen kombinert med sekvenser (a-b-c-d b-c-d-e c-d-e-f osv) slik at det blir mer "shred" og ser tøffere ut. 35-åringen vil bare kunne spille norske visesanger? Legg inn noe Deep Purple, Pink Floyd, Beatles, slike ting.

* Ligg _alltid_ en leksjon foran eleven. Vit hva dere skal gjøre neste gang, for da er det så utrolig mye enklere å forklare det man holder på med denne gangen slik at det gir mening.

* Pass på å tilpasse leksjonene fortløpende. Noen vil lære fortere enn antatt, andre vil lære senere. Det er veldig demotiverende dersom man føler at leksjonene går frem i et tempo man ikke klarer å følge. Samtidig er det slitsomt i lengden om man alltid føler at man ligger foran læreren :)

Vet du ikke spurte etter ting å ha i bakhuet under leksjoner, følte bare jeg trengte å få dette ut :lol:

My two cents.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var faktisk akkurat det jeg spurte om;) så takk for svaret, det var ganske utfyllende!

Jeg har jo hatt en del gitarlærere, og alle hadde hver sin måte å jobbe på. Ved å tilpasse deres metoder har jeg en visjon om at jeg skal kunne klare å lære bort ting. Men siden jeg aldri har vært gitarlærer før tenker jeg det er greit å starte med å lære opp nybegynnere, som ikke kvrever for mye av gitarspillinga, slik at jeg kan konsentrere meg om det å være gitarlærer. Selv om jeg har nok en del jeg kunne lært bort til de som er hakket over nybegynner også, og jeg har mye materiale som ligger en del hakk over.

Det ble nevnt 150 kroner pr. time(30-45min), er det en rimelig pris å ta fra starten? Muligens inkludere 20 min til en oppstartstime?

Og hva med location, er det vanlig/greit å ha det hjemme hos seg? Selv om man er student å bor i kollektiv...

Eller hos eleven?

Og rent praktisk, er det vanlig å ta betalt kontant eller med faktura/bank?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg tjener neppe over 50 000, så da blir vel det en enkel affære hvis jeg har forstått riktig. Men skattefritak, får man det som enkeltmannsforetak også, når man tjener under 39 997? Eller er det skatt fra første krone, 28% skatt og 11% trygdeavgift?

Og det burde da gå bra å ikke ta det så nøye, bare ta det kontant, sånn i starten?

Endret av Atomic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.