Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Little Wing intro, klarer ikke å forstå dette riffet:


Anbefalte innlegg

Okei, klarer å spille alt annet enn dette ene lille riffet i introen til Little Wing.

For å forklare simpelt, så slenger jeg inn en link.

(12 sec inn):

http://www.youtube.com/watch?v=sqzZUJN-jfI#t=0m12s

Har også sett på hvordan Justin lærer vekk dette, en versjon som er ganske lik orginalen. Men han forklarer ikke dette riffet tilstrekkelig, og ørene mine (etter dager med forsøk på å høre nøyaktig hvordan skalaen spilles) klarer ikke å identifisere riffet korret. (23 sec inn):

Noen som kan hjelpe meg? Har forsøkt forskjellige tabs og youtube-lessons óg, men ingen spiller dette riffet på nøyaktig denne måten som vist ovenfor.

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her du skal bruke øra og sitte til du får det til å låte dønn like. Beste øvingen som fins. Tror han spiller:

-5-7-7----------

----------5-7-7-

Ja det har jeg gjort nå regelmessig siden påske. Ender opp med å bli gal i hodet, så derfor gav jeg etter. Bruker vanligvis ikke tabs, men denne gav meg hodeproblemer, siden det er så raskt for meg.

Jeg tenker på litt mer enn bare slutten på det riffet. Akkurat den delen hvor alt glir sammen. Hvis jeg gjør meg forstått. Er jeg helt uforståelig her, får jeg forklare meg litt nærmere, driver å lager mat nå, så var litt opptatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et fett program som heter Amazing Slow Downer som senker hastigheten på sanger uten å kødde med pitchen. Endrer hastigheten ved å lage "tomrom" mellom tonene liksom, men siden programmet er amazing så høres det naturlig ut. Tipper det kan hjelpe deg.

Fåes tak i ved å kjøpes, eller ved andre metoder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et fett program som heter Amazing Slow Downer som senker hastigheten på sanger uten å kødde med pitchen. Endrer hastigheten ved å lage "tomrom" mellom tonene liksom, men siden programmet er amazing så høres det naturlig ut. Tipper det kan hjelpe deg.

Fåes tak i ved å kjøpes, eller ved andre metoder

Høres fantastisk ut, prøvde å laste ned sangen fra youtube, og så sette det i slow-motion der, men som du sier så ble pitchen ødelagt. Samt fremdeles vanskelig å se hva Justin gjør med fingerene sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fantastisk ut, prøvde å laste ned sangen fra youtube, og så sette det i slow-motion der, men som du sier så ble pitchen ødelagt. Samt fremdeles vanskelig å se hva Justin gjør med fingerene sin.

I videoen under viser Justin hva han gjør. Partiet du lurer på er fra ca 2:40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I videoen under viser Justin hva han gjør. Partiet du lurer på er fra ca 2:40.

Jepp, han viser hva han gjør der, men det han spiller der er ikke likt det han spiller i introen. Han slår flere noter på den som er i introen. Jeg har faktisk en kopi av tab´en som han brukte å ha på siden før han måtte fjerne det, men selv i den så er det ikke likt som slik han spiller det på den snutten jeg linket.

Det er altså en bedre flyt og flere noter i den første gjennomspillingen.

Men for all del, takk for alle svar og hjelp så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt Little Wing. Det er relativt fri spilling over korder. Tror ikke det finns to gitarister som spiller de greiene det helt likt. Vet ikke hvor likt Hendrix spilte det hver gang heller, jeg har ikke satmeg ned å sammenlignet forskjellige versjoner. Jeg har ihvertfall aldri spilt det som den videoen. Høre fortsatt ut som Little Wing.

For øvingens skyld syntes jeg ikke du skal gi deg før du "nailer" det du vil spilles. Jepp det er frustrerende, men plutselig så løsner det og så sitter det som det skal. Du ser ut fra kordene og videoen hvilke noter som blir brukt, så er det bare litt forskjellig til du får det til å stemme 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tross alt Little Wing. Det er relativt fri spilling over korder. Tror ikke det finns to gitarister som spiller de greiene det helt likt. Vet ikke hvor likt Hendrix spilte det hver gang heller, jeg har ikke satmeg ned å sammenlignet forskjellige versjoner. Jeg har ihvertfall aldri spilt det som den videoen. Høre fortsatt ut som Little Wing.

For øvingens skyld syntes jeg ikke du skal gi deg før du "nailer" det du vil spilles. Jepp det er frustrerende, men plutselig så løsner det og så sitter det som det skal. Du ser ut fra kordene og videoen hvilke noter som blir brukt, så er det bare litt forskjellig til du får det til å stemme 100%.

Jeg er absolutt helt enig i det du sier her, det er relativ fri spilling over akkorder, det vet jeg. Og jeg vet også at "sunn" spilling oppfordrer til å gjøre sanger til sine egne, at man skal være kreativ, improvisere, and so on and so on. Men det jeg var ute etter, var _nøyaktig_ hvordan justin spilte det i den versjonen. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, klarer ikke å tyde hva han gjør der.

For meg ser det ut som han spiller det her:

|-------------------------------------------

|-5------5----------------------------------

|-5^7----5----------------------------------

|-----------------5^7----5----5-------------

|------------------------5^7----------------

|-----------------------------------5^7--0--

Du får bare prøve deg fram. Spill det slik det føles deg naturlig og slik du synes det høres bra ut. Det er tross alt det viktigste.

Edit: Hvordan legger man inn sånn tekstboks?

Endret av Mortius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror han spiller akkurat det han viser jeg ass:

--------------------------------------------------

------5------5----5------------------------------

------5------5^7-5------------------------------

------------------------5^7-7--5----------------

5^7-----7----------------------5^7-7------------

--------------------------------------------5^7--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.