Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Så jeg kjøpte en kinesisk Gibson kopi


Ace Frehley

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hva som er så feil med Photoflame. Tviler veldig på at noen her klarer å høre forskjell på en gitar med Bladfinértopp, kontra en gitar med et lag med plast med print på. Blir bare jåleri, spør du meg. Hva er det som er så veldig mye lekrere med et 1 mm tykt trelag kontra et lag med plast?

Pfff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er så feil med Photoflame. Tviler veldig på at noen her klarer å høre forskjell på en gitar med Bladfinértopp, kontra en gitar med et lag med plast med print på. Blir bare jåleri, spør du meg. Hva er det som er så veldig mye lekrere med et 1 mm tykt trelag kontra et lag med plast?

Pfff..

Det er hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Begge deler er "juks", for at det skal se ut som noe annet. Som jeg antyder, så har det neppe lydmessige forskjeller. Derfor mener jeg at en type juks ikke nødvendigvis er noe "finere" enn en annen type juks.

Det er jo helt opp til hver enkelt å synes at en juks er finere enn en annen juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Begge deler er "juks", for at det skal se ut som noe annet. Som jeg antyder, så har det neppe lydmessige forskjeller. Derfor mener jeg at en type juks ikke nødvendigvis er noe "finere" enn en annen type juks.

Det er jo helt opp til hver enkelt å synes at en juks er finere enn en annen juks.

Det kan jo diskuteres om man hører forskjell på juks og en ordentlig flammelønnstopp også, selv om det kanskje er mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva som er så feil med Photoflame. Tviler veldig på at noen her klarer å høre forskjell på en gitar med Bladfinértopp, kontra en gitar med et lag med plast med print på. Blir bare jåleri, spør du meg. Hva er det som er så veldig mye lekrere med et 1 mm tykt trelag kontra et lag med plast?

Pfff..

Lydmessig er det neppe noe forskjell, men bladfinér ser bedre ut i de aller fleste tilfeller. Hvorfor kjøpe en heltre benkeplate når du kan kjøpe laminat? Same-same..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg isåfall noen har glemt å fortelle Ken Parker (Parker guitars)..

De har flere modeller med basswood hals wink.gif

joda, greit det, så lenge du legger til det andre materialet i halsen - "carbon-glass-epoxy reinforcement"

Basswood er nok brukt her fordi halsen skal bli lett, samt gi en mer "tre-aktig" tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig er det neppe noe forskjell, men bladfinér ser bedre ut i de aller fleste tilfeller. Hvorfor kjøpe en heltre benkeplate når du kan kjøpe laminat? Same-same..

[pirkemodus]Nope. Hvorfor kjøpe en laminatplate kontra en finérplate med en mm tykt treverk. Rett skal være rett. [/pirkemodus]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg fikk ikke bridge-pickupen og volum/tone til bridgen til å virke, så jeg skal få fikset det i dag,

Hadde samme problem heheh ikke lett å se dette på el-tegningen. Husk at alle potene skal gå til jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg fikk ikke bridge-pickupen og volum/tone til bridgen til å virke, så jeg skal få fikset det i dag,

Hadde samme problem heheh ikke lett å se dette på el-tegningen. Husk at alle potene skal gå til jord.

Jeg har fått en profesjonell til å se på det nå, så vi får vente å se. Jeg kobla alt dit det skulle men det ble ikke riktig likevel. Etter siste forsøk, fungerte volum/tone til neck, men ikke neck pickupene, og bridge pickupen men ikke volum/tone til bridge pickupene, med andre ord ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update: Nå har jeg prøvd gitaren et par dager, så jeg tenkte at det var på tide med en liten gjennomgang:

Oppgraderingen:

Ekte grover stemmeskruer

Kremfarget plekterbrett (kjøpte et feilprodusert ett siden at jeg måtte sage i det uansett)

Toggle switch (switchcraft)

2 Sprague Orange Drop Caps 022microF

2 + 2 gibson pots ( 300 k lin for volum, 500 k log for tone) I tillegg, gull-knotter som passer. Jeg kjøpte longshaft, men disse var for lange så jeg måtte legge til noe plastikk i mellom.

Dimarzio Super Distortion F-spaced creme

Tonepros bridge

Gitarreparatør fikset nutten siden at den var alt for høy. Det var en halvtone i forskjell på det første båndet, hvis man flytta fingeren fram og tilbake.

Gitarreparatør fikset og slipte bånd.

Middle pickup ble gjort om til dummy - Fjernet magnet og kobbertråd pluss kabel. Stod igjen med bobbins, polepieces og bakplata. La på litt elektrikerteip under, i tilfelle. Meningen er at bare bridge-pickupen skal brukes men foreløpig vil jeg ha en neck pickup i tillegg. HVIS NOEN VET HVORDAN JEG KAN GJØRE OM TOGGLE-SWITCHEN TIL EN KILLSWITCH FOR EN PICK UP (BRIDGE), UTEN STØY, SÅ ER JEG VELDIG TAKKNEMLIG!!!

Gikk opp til 10 - 46, fra 9 - 42 strenger (originalt), med en intonering.

Resultat:

En forbedring helt klart. Den er bedre å spille på, høres bedre ut og holder stemmingen bedre. Jeg er fortsatt ikke 100 % fornøyd, selv om jeg ikke helt klarer å sette tommelen på det. Det kan være at originalen har jumbo-frets, mens denne har relativt småe frets. Både tonen og sustainen er bedre, men sammenlignet med Gibson-versjonen, blir disse bare lekegitarer dessverre, til og med etter så og si alle oppgraderinger man kan gjøre. Jeg har også oppdaget at kina sin kremfarge er nærmere mint green enn krem, ikke helt bra. Intoneringsvis, er den mye bedre nå enn når jeg fikk den. Da låt den nesten litt surt over alt, men dette er bra nå.

Eventuelle oppgraderinger for at den skal se mer riktig ut (kommer ikke til å skje med det første i hvert fall...):

Skifte bakplatene til svart, istedenfor krem.

Skiftet toggleswitch-platen til en i krem, med gullskrift, istedenfor kinakrem, med svart skrift.

Skifte nøtta til ei bedre en.

Skifte bånda til jumbo frets, slik som originalen.

Skifte remfeiste.

Skifte pickup-ringer til ekte krem.

Konklusjon:

Jeg gjorde dette som et eksperiment. Rett og slett, se om det går ann å gjøre disse gitarene brukbare. Den er helt klart bedre, men det spørs, om det lønner seg å bruke et par ekstra tusen på disse framfor å kjøpe seg en Epiphone, Greco osv. Om man må ha Gibson på headstocken får du heller spare, synes jeg. Jeg skulle ønske at de i hvert fall hadde tatt bryet med å bruke ekte mahogny.

Jeg hadde tenkt å vise dere noen bilder, men sportsfiske.nu er ute tydeligvis, så jeg får vente med det. Lydklipp vil vel også vise seg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVIS NOEN VET HVORDAN JEG KAN GJØRE OM TOGGLE-SWITCHEN TIL EN KILLSWITCH FOR EN PICK UP (BRIDGE), UTEN STØY, SÅ ER JEG VELDIG TAKKNEMLIG!!!

Det er da bare å skru av volumet på neck-pu. Vips, killswitch....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å skru av volumet på neck-pu. Vips, killswitch....

Ja, jeg tror jeg slettet en liten del av innlegget mitt. Jeg glemte å si at det var noen skurrelyder i middle og neck posisjon i blant, og det er der selv om volumet er av på necken. Bridgen spiller helt fint. Ikke noe stort problem, men ikke alltid like pene gakk-gakk-gakk-gaaaaa, hvis du skjønner. Jeg skal ta en liten titt senere.

EDIT:

Fiksa det, åpna lokket og flytta litt på et par kabler. Nå stemmer det. Problem løst.

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.