Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Så jeg kjøpte en kinesisk Gibson kopi


Ace Frehley

Anbefalte innlegg

Ja i dag fikk jeg en Gibson Les Paul Ace Frehley Signatur modell i posten. Fra kina selvfølgelig, rett og slett fordi at det har blitt mye prat om dette i det siste, så jeg tenkte å kjøpe en på pur faen. :lol: Det jeg gjorde var at jeg lette bestemt etter en som så riktig ut på bildene, så jeg fant etterhvert en som viste flotte bilder av en Ace Frehley Custom Shop modell (kopi av de berømte gitarene som det bare ble lagd 300 av).

Jeg betalte 1950 kr tilsammen, så det var ikke så verst. Jeg fikk pakken på døra i dag, rett før jeg skulle ta bussen, så jeg fikk ikke åpnet den før jeg kom hjem.

Når jeg åpnet pakken viser det seg at det ikke var en Custom Shop modell, men bare en vanlig Signatur modell (Dette kjennetegnes med at alle plastisklokkene (trussrod og kontrollplatene bak) er svart, ikke krom.) Nettsiden (tootoomart.com) har et opplegg der de overfører bestilling til noen andre etter 3 dager hvis selgeren bryr seg, så UTEN å bli kontaktet om at min bestilling er overført til en annen selger har de gjort dette. I følge nettsiden, kan du kontakte dem å si at du ikke vil overføre bestillingen, noe som jeg gjorde så jeg slapp å få en av de gitarene der volum/toneknapper er helt feil, dårlig lakk osv... MEN... jeg har tatt en god titt på denne gitaren, og her er det viktigste å si:

- Lakken ser faktisk ikke så ille ut, spesielt i godt lys, ser dette ut som en bra sunburst.

- Custom Shop modellen jeg bestilte var med Ebony, men denne var som alle de andre med Rosewood. Dette er feil, fordi at alle Ace Frehley modellene har Ebony fretboard. i tillegg, er fretboardet ganske skittent, fingrene mine ble ganske svarte.

- Tonekontrollen til neck-pickup er plassert feil. Jeg skal muligens rette dette opp, hvis jeg klarer å skjule det gamle hullet.

- All elektronikk er ganske dårlig så dette må skiftes ut. I tillegg er midtposisjonen feil? fordi at der skal det bli stille, hvis man skrur ned volumet helt på neck. Dette må fikses opp, siden at det er en mye brukt effekt til Ace. "kill-switch" på en måte.

- Pickupene er så langt fra Dimarzio Super Distortion som mulig, så Bridge-pickup må i hvert fall skiftes ut. Ace bruker bare Bridge så vi får se med de andre.

- Stemmeskruene er håpløse, og skal skiftes ut til ekte Grover. Faktisk veldig vanskelig å få gitaren stemt. Det kan være fabrikkstrengene, som ikke akkurat var noe særlig... Jeg kommer nok til å skifte ut broa også, fordi at det er garantert noe billig metall.

- Nøtta ser ok ut, men jeg kommer sikkert til å skifte ut denne også.

- Bånda på gitaren er for små i forhold til den ekte Signatur modellen som har jumbo. Det er mye klirr foreløpig, men jeg skal få justert denne såpass at den høres så bra ut som mulig.

- Båndinnlegga (lyn) er ikke så fine. Det er ganske mye som er fylt opp.

- Tonen i gitaren er ikke så verst. I tanke på null setup foreløpig er det ikke så dårlig sustain, og etter oppgraderingene kan dette faktisk bli en ganske bra gitar.

- Halsen skal være en 50's neck, men denne er helt klart for tynn til å være det.

- Serienummeret er selvfølgelig helt på jordet. I følge serienummeret er gitaren laget i 2005, men denne modellen ble bare laget fra 1997 til 2001.

Her er noen bilder av den jeg bestilte og den jeg fikk! De to første er bilder fra annonsen, de to siste har jeg tatt. Flere bilder og lydklipp lengre ned!

post-7971-127298976067_thumb.jpg

post-7971-127298976943_thumb.jpg

post-7971-127298978316_thumb.jpg

post-7971-127298979267_thumb.jpg

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor gidde å bruke så mye tid og penger på dette da? Må ikke støtte sånne produsenter ;p

Mye tid? brukte 5 minutter på å bestille, og 1 minutt å ta i mot pakken på døra, og et par minutter å åpne pakken. Og 1900 kr er ikke mye penger... for meg :ninja:

Edit:

Å støtte sånne produsenter er jeg helt enig med. Det var egentlig bare litt research for gøy. Jeg vil mye heller bruke min ekte Gibson B) I tillegg har jeg sikkert spart minst 1900 kr på alkohol den siste tiden, siden at jeg har sluttet å drikke.

Endret av Ace Frehley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dyr blir gitaren om du oppgraderer alt som ikke er bra nok?

Du betaler ikke stort mer for en custom kropp og hals. Virker som om du må oppgradere alt det andre. Nå er det jo snakk om dine penger, og jeg bryr meg lite om hva du bruker de på, men det er jo litt morsomt å vurdere om dette er en måte å skaffe seg et OK utgangspunkt for sin egen custom eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KAARVAAG

Siden den ikke kostet så mye og virker rimelig ubetydelig for deg kan du jo sende den til meg? :D

Og det burde vel forresten være noe klagerett på det der?

Hvis den er dårligere enn den du hadde bestilt (noe jeg antar) må det jo være lov å klage!

Må det ikke? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den ikke kostet så mye og virker rimelig ubetydelig for deg kan du jo sende den til meg? :D

Og det burde vel forresten være noe klagerett på det der?

Hvis den er dårligere enn den du hadde bestilt (noe jeg antar) må det jo være lov å klage!

Må det ikke? :unsure:

Tja... jeg kan ta en dispute, men jeg tviler på at jeg får den jeg bestilte av den grunn. Han jeg bestilte fra var en ny bruker og hadde null feedback, men jeg tenkte at jeg kunne gi han en sjanse, siden at nettsiden reklamerer om at pengene ikke gis til selgeren før jeg har mottatt pakken og godkjent innholdet. I tillegg, var han den eneste som solgte akkurat denne gitaren, som betyr at jeg kanskje får pengene tilbake hvis jeg sender den tilbake til kina, men jeg vil heller beholde gitaren, siden at den opprinnelige planen var å ha den på veggen, og i blant ta en "shock me". Hvis jeg begynner å bruke gitaren mye, så må det noen oppgraderinger som sagt, men vi får vente å se :)

Og nei... du får den ikke ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesing.

Hva hadde du egentlig forventet deg av folk som i utgangspunktet lyver om det de selger?

Så lenge treverket er nogenlunde i vater, og mål stemmer, er det klart at det går an å lage en kurant gitar av dette. Noen bombe at det ikke akkurat var noen godsak rett fra produsenten er det da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du egentlig forventet deg av folk som i utgangspunktet lyver om det de selger?

Jeg forventet ingenting selvfølgelig. Jeg var fullstendig klar over at dette er kopier der det er spart på alt, og forventet ikke noe som kunne sammenlignes med en ekte Gibson. Jeg er like skeptisk til kopier som dere, men jeg ble veldig nysgjerrig, og tenkte hvorfor ikke... I tillegg, er det alltid artig å lese kommentarer til slike tråder :lol: og det kan også være fin informasjon/advarsel til de som kanskje vil kjøpe en selv...

Jeg er enig i at Kina ikke burde få lov til å lage disse, men de gjør no det, så jeg ser ikke noe problem i å kjøpe denne så lenge man vet hva man får. At noen selger disse til Gibson pris er en annen sak... men det har vi gått gjennom mange ganger før... Etter at jeg fant ut om disse kopiene har jeg blitt mer og mer usikker når jeg er på eBay, og søker etter Gibson gitarer... man blir jo nesten paranoid av det :D :D

Og nei, jeg skal ikke selge denne som en ekte Gibson! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart poenget ditt, og det var ikke noe "fordømmende" i spørsmålet ditt.

Selv hadde jeg hendene på en "Nike" shorts på Kreta. Den hadde tre striper i siden..

Angrer meg som bare det for at jeg ikke kjøpte den. Nok om det, falske gitarer presentert som ekte er jo en uting, men jeg har ikke tid til å være gratispoliti for alle andre som ikke har greie på gitar.

Flere bilder og en lydprøve hadde jo vært artig? Og er den verdt 2000?

Anbeflaer sportsfiske.nu for å få postet en del litt større bilder enn det du får lov til her. Enkelt og greit, og helt gratis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventet ingenting selvfølgelig. Jeg var fullstendig klar over at dette er kopier der det er spart på alt, og forventet ikke noe som kunne sammenlignes med en ekte Gibson. Jeg er like skeptisk til kopier som dere, men jeg ble veldig nysgjerrig, og tenkte hvorfor ikke... I tillegg, er det alltid artig å lese kommentarer til slike tråder :lol: og det kan også være fin informasjon/advarsel til de som kanskje vil kjøpe en selv...

Jeg er enig i at Kina ikke burde få lov til å lage disse, men de gjør no det, så jeg ser ikke noe problem i å kjøpe denne så lenge man vet hva man får. At noen selger disse til Gibson pris er en annen sak... men det har vi gått gjennom mange ganger før... Etter at jeg fant ut om disse kopiene har jeg blitt mer og mer usikker når jeg er på eBay, og søker etter Gibson gitarer... man blir jo nesten paranoid av det :D :D

Og nei, jeg skal ikke selge denne som en ekte Gibson! B)

Du gjør selvfølgelig som du vil. Du antyder at du må bytte hardware, PU'er og elektronikk på denne. Da begynner du å komme opp i en pris som nærmer seg en brukt Gibson LP hvis du skal ha "the shit" av deler.

Nye humbuckere koster 2-3000, elektronikk ca. 500,- Grover tuners en liten 1000-lapp, bru og stoptail ca. 1000,- Da er du oppi 4-5000 i tillegg til de 2 du ga for gitaren. Verdt det? Vel du har en gitar med trynet til Ace på headstocken som muligens er helt ok.

De som kjøper slike gitarer gir grunnlag for fortsatt produksjon av slike piratkopier, men sånn sett kan vel hverken du eller jeg stoppe det, uansett.

Forresten har jeg liggende original Gibson ABR-1 bru og stoptail (fra en Classic) hvis du vil kjøpe.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg nesten må bytte ut (for at den kan brukes) er Grover tuners, en Dimarzio Super Distortion i bridge, volum og tone knapper, kabler og en ny switch. Audun, jeg er faktisk litt interessert i den brua (pris?), hvorfor har du fjernet den forresten? Trenger jeg lim? :P

Flere bilder i bedre lys kommer i morgen, og jeg skal se om jeg får fikset et fett lydklipp også i løpet av morgendagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg nesten må bytte ut (for at den kan brukes) er Grover tuners, en Dimarzio Super Distortion i bridge, volum og tone knapper, kabler og en ny switch. Audun, jeg er faktisk litt interessert i den brua (pris?), hvorfor har du fjernet den forresten? Trenger jeg lim? :P

Flere bilder i bedre lys kommer i morgen, og jeg skal se om jeg får fikset et fett lydklipp også i løpet av morgendagen!

Jeg kjøpte lightweight stoptail og ei bru fra en R9. Brua viste seg å være den samme, så det var en bommert, men uansett har jeg en til overs. Du kan få stoptailen og brua for en 500-lapp. Du trenger ikke lim. Om det passer, er jo et annet spørsmål.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte lightweight stoptail og ei bru fra en R9. Brua viste seg å være den samme, så det var en bommert, men uansett har jeg en til overs. Du kan få stoptailen og brua for en 500-lapp. Du trenger ikke lim. Om det passer, er jo et annet spørsmål.

Ja, jeg kan sjekke om den passer med en fra min ekte Gibson, men den har jeg ikke hjemme akkurat nå, så vi må nok vente litt med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan sjekke om den passer med en fra min ekte Gibson, men den har jeg ikke hjemme akkurat nå, så vi må nok vente litt med det. :)

Ta kontakt med meg om du lurer på noe ACE jeg er nettopp ferdig med en helt lik gitar som du sikkert har fått med deg på tidligre link.

Jeg har byttet alt på denne gitaren. Du kan få den bra med litt arbeid og et par lapper.

Liste over hva jeg kjøpte:

Hos gitarist.no kjøpte jeg dette:

2 x Sprague Orange Drop Caps 022microF

1 x Grover Rotomatic - 3 + 3 krom

1 x 3 veis Switchcraft vender for Gibson med 3 pickups

1 x Koblingskabel skjermet 4 leder

4 Potmeter kjøpte jeg på Ebay originale Gibson

Dimarzio Super Distortion DP100 2 stk og 1 Dual DP101 kjøpt Ebay

Tonepros ble kjøpt her:

http://cgi.ebay.com/CHROME-TONEPROS-METRIC-TUNEOMATIC-BRIDGE-TAILPIECE_W0QQitemZ300414851683QQcmdZViewItemQQptZGuitar_Accessories?hash=item45f21eda63

Og her er el tegningen for Les Paul Ace Frehley.

http://www.gibson.com/Files/schematics/lpafwiring.gif

Håper dette hjelper litt..

Endret av S-Ove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.