Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Neros


Anbefalte innlegg

Hei Folkens..

Jeg har drevet på her inne etpar års tid, så det kanskje på plass med en intro av meg selv..

Jeg er i skrivende stund 43 år gammel, bosatt med kjerring og 3 guttevalper i Tønsberg.

Bor i eget hus, med en garasje hvor det det genereres ufattelig mye støy. Er på talefot med naboene, men de skuler rart på oss til tider. :rolleyes:

Jeg har flere ganger siden jeg var fjortis forsøkt å lære meg å spille gitar, og det har vært med særdeles dårlig uttelling. For et par år siden fikk ungene Guitar Hero, de viste stor interesse for musikk av det tyngre slaget, noe som gledet en gammel heavyrocker.. (En ekte sådan, vi snakker om en ungdomstid med lær, nagler, sypå merker og langt hår) Ettersom ungene brukte mer tid foran skjermen enn hva jeg likte, så slo jeg neven i bordet å sa: Hadde dere brukt like mye tid på en ekte gitar, så hadde dere kunne spilt det dere sitter å leker med her.. Det funket, gitarer og amper av ymse slag ble kjøpt inn fra Finn. Fant ut at vi la listen litt høyere på utstyr enn hva som kanskje er normalen, men tanken var at de skulle få noe som lå et godt stykke over de typiske Start-pakkene.. 2 år har nå gått, og mine 2 eldste (nå 11 og 14) er blitt ganske så habile på gitar. Musikalske evner har de heldigvis arvet etter sin mor, som er LITT over gjennomsnittelig musikals, men musikksmaken har de etter meg.. og godt er det...

Ettersom ungene nå var i gang, så fant jeg ut at jeg gjør et siste forsøk her i livet på å få lært meg dette sjøl. Det går slettes ikke så gæli, men det er bare å innse at læringevnen er ikke hva den er på mine håpfulle. Fanden så fort disse småtassene lærer seg nye ting.. Primært er jeg kanskje mer interesert i selve utstyret, dvs gitarer, effekter og amper enn jeg egentlig er i det å spille.. elsker å fikle og modifisere saker og ting..

Ettersom jeg jobber med service på elektronikk, så har man jo noen fortrinn i denne hobbien. Jeg har også en lengre periode drevet med service på musikkutstyr, så man har jo hatt gleden av å møte mange hyggelige musikanter og fått klådd på mye eksklusivt ustyr..

Mye utstyr har kommet og gått de siste 2 årene, men vi har nå landet på følgende "rigger".

Far sjøl: Bugera 6262 med Line6 M9 i front. Tilkoblet attunator og et Morgan 4x12 med V30. Primær gitar: Schecter Hellraiser C7

Eldste soppen: Line6 HD147 koblet opp mot Marshall 1936L

Primær gitar: Epi SG G400 Tony Iommi signatur..

Mellom soppen: Line6 Spider IV 150 head, på Morgan 4X12

Primær gitar: Ltd EX400

Minste soppen: Ibanes Micro på Cube 30X

Som dere skjønner så er det ingen fremtidig gitarhelt som sitter her å skriver, jeg er strålende fornøyd om jeg klarer å hakke meg gjennom noen gamle gode metal-låter uten alt for mange feilskjær.. Ungene derimot ser det lysere ut for, så jeg får satse på en karriere som roadi tror jeg.. :D

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom presentasjon! :) Blir vel litt rart å si "velkommen" når du allerede har vært innpå her ganske lenge...

Hva slags attenuator bruker du? Jeg har for ikke så lenge siden anskaffet meg en Peavey 6505-topp, som igrunn er mye av samme greia som Bugeraen din. Har funnet ut at den lyder helt elendig på akseptabelt soveromslydnivå, og grunnet diverse naboer er det nok ingen god ide å skru for mye opp på lyden. Med andre ord tipper jeg attenuator må bli løsningen her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom presentasjon! :) Blir vel litt rart å si "velkommen" når du allerede har vært innpå her ganske lenge...

Hva slags attenuator bruker du? Jeg har for ikke så lenge siden anskaffet meg en Peavey 6505-topp, som igrunn er mye av samme greia som Bugeraen din. Har funnet ut at den lyder helt elendig på akseptabelt soveromslydnivå, og grunnet diverse naboer er det nok ingen god ide å skru for mye opp på lyden. Med andre ord tipper jeg attenuator må bli løsningen her...

Kjenner igjen dette med røramper på lavt volum, derfor har jeg også argumentert ganske hardt for genialitetet til moduleringsamper.. Og også derfor dette er valgt som amper til ungene, de låter skamgodt på moderat volum. Bugeran MÅ løftes i volum før den låter godt, dette har ikke noe med å få vreng eller andre effekter ut av utg.trinnet. Det er rett og slett preampen som ikke kommer i rette modus før den har "kommet godt i gang". Jeg bruker en Koch Loadbox LB120. Den demper ikke så mye som en Hotplate, men så "farger" den ikke lyden i nevnverdig grad heller. Men jeg kan få løftet pre-ampen opp på et nivå hvor det "synger pent".. Jeg har lest om andre som har 5150/6505 topper som setter en volumpedal i loopen, for å oppnå det samme. Dvs de er ikke ute etter supervreng i utgangen, men heller et noen mer anvendelig justeringsområde på mastervolumet.. Jeg har ikke forsøkt dette selv, men det skal testes ut (en vakker dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult at smårollingene (han eldste kan vel strengt att ikke kalles "smårolling" lenger) spiller! Synes det er bra du lar dem spille, og bra du kjøpte bra gitarer til dem;)

Kan forstå at du liker utstyr fremfor spilling, er der selv innimellom til tross for at jeg ikke kan noe om det og bare er en liten drittunge sjæl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritkult at smårollingene (han eldste kan vel strengt att ikke kalles "smårolling" lenger) spiller! Synes det er bra du lar dem spille, og bra du kjøpte bra gitarer til dem;)

Kan forstå at du liker utstyr fremfor spilling, er der selv innimellom til tross for at jeg ikke kan noe om det og bare er en liten drittunge sjæl!

He-he, han eldste er nok ingen smårolling lengre, 186 høy, 48 i sko og tett på 85 kilo..

En real Måsabjønn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du ibanez micro'n høres ut ?

Føler min høres grøtete ut. Men, så har jeg ikke prøvd den på annen amp, enn fender champion'n min. Lyden ble bra med en eq og en overdrive boks.

Det kan jo enkelt og greit være forsterkeren, også. Men hadde væt morsomt høre hva andre syns

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du ibanez micro'n høres ut ?

Føler min høres grøtete ut. Men, så har jeg ikke prøvd den på annen amp, enn fender champion'n min. Lyden ble bra med en eq og en overdrive boks.

Det kan jo enkelt og greit være forsterkeren, også. Men hadde væt morsomt høre hva andre syns

:)

Kan ikke svare helt på denne, da jeg har stappet inn 2 stk Demarcio DP100 i denne.. Men det jeg kan si er at jeg sliter noe

jævelig med å holde den stemt. Har byttet nøtta, men alikevel så detter den ut av stemming umiddelbart.. Det må være noe gæli med nøtta igjen, da det virker som om strengene "lugger" i denne.. Må se å få gjort no drastisk her, for lillesoppen hjemme klager fælt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Far, klaget også over at ibanezen var ustemt. Men den er helt super sånn sett, i mine ører. Bare jeg holder meg unna noen greps kombinsasjoner

:blink:

Far har vært musiker hele livet, og spiller alt. Mente at gitaren var noe av det mest lettstelte han har vært borti. Men ifølge gitar tuneren min, har den aldri vært så ustemt som etter at far stemte den. Må få sies, at han var syk, når han gjorde dette.

hehe

Valgte ibanezen, for at sju åringen min skulle ha noe å klimpre på, samtidig som jeg hadde noe som faktisk var gitar. Men tenker nå, at jeg like godt kunne ha kjøpt en morgan eller noe slikt. Rett over tusen lappen, med forterker og litt utstyr. Kom i snakk med en i en musikkbutikk i oslo. Han mente at ca alle 3/4 gitarene ble laget på samme fabrikk. Må si, jeg tror på han nå.

hehe

Føler ikke at gitaren er verdig å ha ibanez merket på, etter hvert

Fikk testet den på ny forsterker i går. fortsatt grøtete lyd.

Men koser meg veldig, med den, da

:)

Nå gjelder det bare å få små'n ordentlig interessert, slik at jeg kan gå videre til noe bedre.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Ibanezen og stemming- uten at jeg kan si stort om problemet, så har det seg slik at jeg innimellom fikler på instrumenter med relativt beskjeden mensur. Rekorden nedover er vel omtrent 13,8 inches. :)

Det jeg legger merke til, er at når skalaen blir så kort så blir det surt hvis man ikke er grisenøye med å trykke strengene rett ned. Setter man på fingrene som på en vanlig gitar, så klarer man faktisk å "bende" enkelte strenger i grepet. Derfor krever instrumenter med kort skala en meget ryddig teknikk med venstrehånda.

Sier ikke at det er tilfelle her, men kan være noe å være obs på før man skylder på "sur og feilkonstruert gitar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg legger merke til, er at når skalaen blir så kort så blir det surt hvis man ikke er grisenøye med å trykke strengene rett ned. Setter man på fingrene som på en vanlig gitar, så klarer man faktisk å "bende" enkelte strenger i grepet. Derfor krever instrumenter med kort skala en meget ryddig teknikk med venstrehånda.

Sier ikke at det er tilfelle her, men kan være noe å være obs på før man skylder på "sur og feilkonstruert gitar".

Hehe

Tror jeg har et stykke igjen å gå, før jeg kan skryte på meg noe slags teknikk. Men har lagt merke til at en kan trykke gitaren ut av tone, på en måde , ved å trykke lengre enn til stålet......... på en måde.

Skal se om akkurat det blir bedre ved å gå opp fra .09 til .10 sett, etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe

Tror jeg har et stykke igjen å gå, før jeg kan skryte på meg noe slags teknikk. Men har lagt merke til at en kan trykke gitaren ut av tone, på en måde , ved å trykke lengre enn til stålet......... på en måde.

Skal se om akkurat det blir bedre ved å gå opp fra .09 til .10 sett, etter hvert.

Jeg tror nok at Castor er inne på noe her, jeg har for tiden et 09 sett strenger, men tror at det vil bli bedre med et 010. Problemet på min, er at stemmer jeg den og så tar en bend faller faller strengen ned ca en halvtone. Presser jeg så på strengen mellom nøtta og tuner så kommer den opp i pitch igjen(eller høyere). Ergo så stopper\lugger den på nøtta. Denne har jeg byttet, dvs rappet fra en annen gitar hvor dette med treghet i nøtta ikke var et problem.. Anser meg som ganske teknisk oppegående, men dettte skjønner jeg ikke helt. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.