Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

inspirasjon?


Kjutte

Anbefalte innlegg

Hei dere,

nå har jeg spilt i ca 6 år, og har spilt omtrent hver dag i denne perioden. Alt fra 1-10 timersøkter...

De siste månedene derimot, har jeg kanskje spilt 2-3 ganger / mnd.

Er fortsatt like glad i musikk, så jeg skjønner ikke hva som har skjedd.

Det har foregått i kanskje 3 mnd nå.

Noen som har opplevd noe liknende? Hver gang jeg tar opp gitaren, føler jeg bare null.

Eventuelle tips til å få gløden tilbake vil bli veldig godt mottatt.

(ikke for å være stygg, men ønsker helst svar fra litt erfarne folk.)

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slikt er ganske naturlig.

Jeg har spilt i mange år, men har hatt perioder der jeg knapt nok har tatt i et instrument. For min del har kanskje disse periodene vært mer enn lange nok, og det påvirker selvsagt prestasjonene.

Andre instrumenter kan være en døråpner. Jeg heiv meg for eksempel over ukulele for noen år tilbake, og hadde mye moro med det.

Det samme med Digeridoo. Skjønner godt at urinvånerene følte seg i kontakt meg gudene etter en økt med det instrumentet. Fantastisk påvirkningskraft det har.

Noe jeg vet motiverer meg, er spillejobber, det å opptre, uansett hvor dårlig betalt eller hvor få tilhørere det er. Da har men plutselig motiv for å øve. Det å spille sammen med andre, gjerne også som mål om en eller annen opptreden er også motiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg har hatt en slik (helt normal) periode, har jeg prøvd meg på en ny sjanger. Da har du alltid noe nytt å jobbe med, det er det som gir meg den gode inspirasjonen. Ellers er det å spille med folk som er bedre en deg også veldig inspirerende, da "må" man jo bli like god som dem! Ellers har jeg også prøvd meg litt på andre strengeinstrumenter, det funker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne et band er absolutt en stor inspirasjonskilde for min del. Du vil spille låter du ikke har hørt før, nye impulser fra andre som spiller. For min del synes jeg det å spille i band er noe helt annet enn å sitte å spille alene. Jeg har minimal bruk for det jeg har øvd på, får større innblikk i hva som er "viktig". Avhenger selvfølgelig av hvilket band det er, så lenge det er morsomt er det lærerikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en sånn periode sjøl i fjor. Da gikk det fra mai-september uten at jeg rørte gitaren, og jeg holdt på å slutte i Seven Ends. Det er tungt når man elsker å spille gitar og man føler 0. Akkurat som et forhold som er på vei til helvete. Men jeg fant ut det at musikk er noe JEG driver med, og det er noe jeg er flink til. Musikken er med på å forme meg selv og min selvtillit. Jeg tror man kanskje kan ha godt av å ta en "pause" fra gitarspillinga. Ikke press deg selv til å spille. Det her er kun en hobby, og hobbyer skal man trives med. Ta tiden til hjelp og tenk igjennom ting, så løser det seg! :) Føler det svaret her passer bedre på et sex-og samlivsforum enn et gitarforum.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i en slik periode selv. Jeg har verken tid eller motivasjon til å spille, dessuten står bandet uten mulighet til å øve, pga. mangel på lokale. Jeg tror mye av grunnen for min del er at jeg verken hører på eller ønsker å spille spesielt krevende musikk. Samtidig føler jeg at jeg har blitt bedre til å lage musikk og melodier. Det morsomme er at jeg fortsatt er gas-mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt, prøv en annen sjanger eller test et nytt instrument. Å spille trommer gjør underverker for rytmesansen også. Spesielt om du ikke har spilt noe særlig i band fra før.

En metode som alltid funker for meg, som kanskje er litt verre for noen, er å skaffe noe nytt utstyr! Ny gitar, ny amp, you name it. Har du ikke penger så bytt ut noe annet du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join et band, det er det beste jeg har gjort for å finne både spilleglede og å kunne presse mine egne prestasjoner. Jeg henter også utrolig mye ved å gå på konserter, og gjerne med artister jeg vet svært lite om. Blir ofte smittet av entusiasme, ideer fra andre sjangre, slike ting. Sånn sett er festivaler sinnsykt bra, og når er jo festivalsesongen igang :)

EDIT: Jeg tror ikke fasiten er å gjøre "den ene rette tingen", men heller å gjøre litt av alt. Det er summen av flere faktorer som gir det beste resultatet, tror jeg.

Endret av Paul W
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.