Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studie i Utlandet


GitarMarius

Anbefalte innlegg

Det er vel forsåvidt mulig å ta videregående i utlandet - men det vil vel akkurat som i Norge ikke gi deg noe særlig formell kompetanse innen musikk? Aner ikke om de nevnte landene har noe tilsvarende vår musikklinje på videregåendenivå, men jeg tror du skal slite STORT med å få noen som helst form for støtte/finansiering til dette med mindre du er et megatalent av dimensjoner.

Tror nok de fleste går videregående først, og så evt prøver lykken på folkehøyskole/musikkhøgskolen/konservatoriet i Norge, evt tilsvarende institusjoner i utlandet (LIPA, Berkley e.l).

Noen spesiell grunn til at du vil ut av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forsåvidt mulig å ta videregående i utlandet - men det vil vel akkurat som i Norge ikke gi deg noe særlig formell kompetanse innen musikk? Aner ikke om de nevnte landene har noe tilsvarende vår musikklinje på videregåendenivå, men jeg tror du skal slite STORT med å få noen som helst form for støtte/finansiering til dette med mindre du er et megatalent av dimensjoner.

Tror nok de fleste går videregående først, og så evt prøver lykken på folkehøyskole/musikkhøgskolen/konservatoriet i Norge, evt tilsvarende institusjoner i utlandet (LIPA, Berkley e.l).

Noen spesiell grunn til at du vil ut av landet?

Bli stor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at det ikke fins fagbrev innenfor gitarspilling. Hvis du skal bli "stor" så er det kun deg selv, og ikke diverse konservatorier, det står på ;)

Ikke fagbrev nei, men en mastergrad i musikk er vel det høyeste praktiske utdanningsnivået man kan nå. Det som før het "jazzlinja på konservatoriet" heter nå master i utøvende musikk.

Råd: Bli stor hjemme, i alle fall til du er ferdig med videregående, myndig og alt det der. Så kan du se om du vil prøve lykken ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fagbrev nei, men en mastergrad i musikk er vel det høyeste praktiske utdanningsnivået man kan nå. Det som før het "jazzlinja på konservatoriet" heter nå master i utøvende musikk.

Råd: Bli stor hjemme, i alle fall til du er ferdig med videregående, myndig og alt det der. Så kan du se om du vil prøve lykken ute :)

Haha :D Stor hjemme? Da må jeg nok starte et Black Metal band (Som jeg ikke vill) :P Sjansene for å bli oppdaget her er nok ikke så store, siden rock er nlitt så liten i norge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :D Stor hjemme? Da må jeg nok starte et Black Metal band (Som jeg ikke vill) :P Sjansene for å bli oppdaget her er nok ikke så store, siden rock er nlitt så liten i norge :P

Vil tro det er ganske mye "enklere" å bli oppdaga i Norge, sålenge du er flink til å promotere deg selv og ikke lage god musikk.

Studier i utlandet er nok artig det, men om det er for å studere musikk så ville jeg nok venta til etter vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er ganske mye "enklere" å bli oppdaga i Norge, sålenge du er flink til å promotere deg selv og ikke lage god musikk.

Studier i utlandet er nok artig det, men om det er for å studere musikk så ville jeg nok venta til etter vgs.

Okei, men hvis jeg får studert Musikk på VGS i Norge, da er det vel ikke noe poeng å dra til USA for å studere? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei? Iallefall ikke på så lavt utdanningsnivå som vgs. Jeg ville nok helle gåt musikklinja på en lokal vgs.

Men musikkutdanning fra utlandet senere i livet kan nok komme hendig med om du søker jobber som f.eks musikklærer osv.

Ser bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min skarve oppfatning er at musikkstudier i utlandet er fint hvis man nettopp har tenkt til å prøve seg i utlandet. I løpet av et eller flere studieår får man ikke bare muligheten til å bli en bedre utøver/lærer, men man invisterer også mye tid til å stifte bekjentskaper og bygge nettverk, som kanskje er vel så viktig, og ofte mye viktigere, enn en CV som inneholder navn på mer eller mindre kjenter høyskoler og universiteter. Her gjelder det å kjenne folk og vise seg frem. Det kan man gjøre i utlandet og, disse bekjentskapene og nettverkene betyr ikke så veldig mye når man returnerer tilbake til Norge. Kontakter er gull verdt i musikeryrket, spesielt hvis man holder på med rytmisk musikk. Populærmusikkfeltet opererer ikke så mye med 'stillingsannonser' som den klassiske sjangeren gjør ("1./2. fiolinist søkes"), så her gjelder det å kjenne folk. Kjenne MANGE folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First thing first: Vil du bli STOR eller vil du bli musiker?

Det er to vidt forskjellige ting. Man studerer musikk for å bli musiker, man spiller i band for å bli STOR. Sjansene for å bli oppdaget er stort sett lik null uansett hvor du befinner deg så jeg ville neppe valgt studiested utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da tenkt de samme tankene selv, jeg er bare et par år eldre enn deg, GitarMarius. Foreslår at du søker på en musikklinje og går der i tre år. Etterpå kan du jo sikkert gå på noe annet kanskje, men jeg tror ikke man blir "stor" (musikalsk) av å gå på skole.

Bare se på f.eks. Alexander Spybak. Han har gått på en sånn skole eller noe slikt fra han var 10, og jeg tror han har gått på Norges Musikkhøgskole også. Men å gå på skole gjorde ikke at han ble "stor". Han ble "stor" da han var med i Melodi Grand Prix, og vant. Forstår du?

Tviler på at store band som f.eks. AC/DC, Iron Maiden og Metallica har så veldig imponerende skolegang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du studere i USA så vet jeg at du kan få betalt skoleplass av skolen hvis du er en SYK gitarist, dvs. en sinnsykt god en som de vet det er vits å satse penger på fordi da anbefaler du skolen du gikk på frem i tid hvis du blir kjent. Men dette tror jeg først er aktuelt på College fordi high schools i USA ihvertfall er jo en barnehage med litt skolearbeid og der tror jeg du må ordne med Green Card, penger og sted å bo selv noe som ikke er veldig lett når du er så ung ;)

Har selv utrolig lyst til å flytte til LA etter videregående, men ikke bare bare det heller så undersøk litt, ring ambassaden til USA/England/Canada og hør med dem om hva som finnes og hva du kan gjøre viss du er veldig interessert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du studere i USA så vet jeg at du kan få betalt skoleplass av skolen hvis du er en SYK gitarist, dvs. en sinnsykt god en som de vet det er vits å satse penger på fordi da anbefaler du skolen du gikk på frem i tid hvis du blir kjent. Men dette tror jeg først er aktuelt på College fordi high schools i USA ihvertfall er jo en barnehage med litt skolearbeid og der tror jeg du må ordne med Green Card, penger og sted å bo selv noe som ikke er veldig lett når du er så ung ;)

Har selv utrolig lyst til å flytte til LA etter videregående, men ikke bare bare det heller så undersøk litt, ring ambassaden til USA/England/Canada og hør med dem om hva som finnes og hva du kan gjøre viss du er veldig interessert :)

Du har delvis rett: Gikk på i klasse med Felix Peikli på videregående. For de som ikke har hørt om han, er han en mildt sagt jævlig god jazz-klarinettist. Når vi begynte å andre klasse fikk han lov til å begynne direkte i tredje klasse for å gjøre seg ferdig med norsk videregående, fordi han hadde fått et stipend for å gå på Berklee. Dette var det Lånekassen som betalte for, ikke Foss VGS. Det er meget, meget vanskelig å få til utvekslingsprogrammer på musikklinja av en eller annen grunn, så han måtte komme seg gjennom videregående før han kunne dra dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.