Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny elektronikk i en LP gitar.


Anbefalte innlegg

Som skrevet i overskriften tenker jeg på å skifte elektronikken i en Aria Pro ll LP kopi.

Den har den vanlige kombinasjonen med mahognikropp med lønnetopp.

Har kjøpt et sett med Seymour Duncan SH-2 i hals og SH-4 ved broen.

Har noen forslag til hvilke pot'er og kapasitorer jeg bør sette inn for å få mest mulig klar lyd og å kunne opprettholde trøkket fra humbuckerene?

Spiller en del med hals og bro pickup med hals pickupen noe nedskrudd, of tonekontrollene på 'bånn gass' :lol:

Vet det kanskje ikke har så veldig mye å si på lyden, men ønsker å få det mest mulig riktig første gangen.

Jeg heller vel litt mot 'vintage pluss lyd', Dvs litt hissigere enn vanlig vintage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et RS-Kit kan kanskje gjøre susen? Vintagegitar forhandler her i Norge. Jeg har satt inn det i begge mine LP'er, og er godt fornøyd.

Hm. så ikke dumt ut. kom dette sette ferdig loddet, eller må man lodde alt selv?

Og har du synspunkter på hva dette gjorde på lyden i forhold til det eksisterende? er ikke noe lett spørsmål...Beklager. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige verdier er 350k til 500k audio potmetre - CTS er populære. Eksperimentere med caps 0,015uF og/eller 0,022uF - gjerne PIO, men Gibon selv bruker rimelige metallized polyester (Mallory 150) kamuflert som 'bumble bees' i sine hi-end gitarer.

Ikke sikker på om de RS-G kittene gjør særlig nytte slik du beskriver din bruk. 500,- spart kan muligens gi større lydforskjell annet sted i kjeden? Kvaliteten på potmetrene og hvordan logarismen er spredd utover skalaen er kvaliteter som mest gjør seg gjeldene for brukere som skrur amp høyt og bruker kontrollene på gitaren til å justere. For slike brukere kan ulike logarismeskalaer utgjøre store forskjeller i feel og respons så merk at jeg ikke kritiserer produktet. Men har man likevel potene maxet på gitaren låter CTS potene i RS kittet som alle andre CTS potter med samme resistans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet elektronikk i et par gitarer, pots og caps etc., fikk jeg inntrykk av at wiring var vel så viktig. 50s wiring låt enda bedre enn det som sto i. Skal ellers ikke blande meg oppi pots-diskusjonen :)

Hvis du vil ha pio caps kan du plukke opp noen ganske billige på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. så ikke dumt ut. kom dette sette ferdig loddet, eller må man lodde alt selv?

Og har du synspunkter på hva dette gjorde på lyden i forhold til det eksisterende? er ikke noe lett spørsmål...Beklager. :blush:

Man må lodde selv ja. Lyden "åpner" seg litt i tillegg til at man ikke mister tone ved bruk av volumkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg byttet elektronikk i et par gitarer, pots og caps etc., fikk jeg inntrykk av at wiring var vel så viktig. 50s wiring låt enda bedre enn det som sto i. Skal ellers ikke blande meg oppi pots-diskusjonen :)

Hvis du vil ha pio caps kan du plukke opp noen ganske billige på ebay.

Dem kondensatorene har bra rykte på seg bland hi-fi/studio byggere. Jeg har en knippe av dem til single coils 0,047uF.

Skal etter sigende faktisk være samme kondensatoren LUXE benytter i sine bumble bee reissue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.