Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarfiksing


bissa

Anbefalte innlegg

Den halsen er nok ikke "tegnet" på som sådan. Det kalles 'inlay' eller innlegg om du vil. Man freser ned "spor" i treverket som man limer ned ulike utformede sten/plast biter i. Det krever at båndene må fjernes og at gripebrettet må slipes ned litt, samt montering av nye bånd igjen. Jeg vet ikke om noen som er så drevne på akkurat den slags i Norge, men det vil koste deg mang en middels priset gitar, det kan jeg love deg.

Blir fort enklere å finne en ferdig gitar med noe inlay du synes er fint kanskje? hvis du ikke skal ha noe personlig som navnet ditt eller noe slikt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den halsen er nok ikke "tegnet" på som sådan. Det kalles 'inlay' eller innlegg om du vil. Man freser ned "spor" i treverket som man limer ned ulike utformede sten/plast biter i. Det krever at båndene må fjernes og at gripebrettet må slipes ned litt, samt montering av nye bånd igjen. Jeg vet ikke om noen som er så drevne på akkurat den slags i Norge, men det vil koste deg mang en middels priset gitar, det kan jeg love deg.

Blir fort enklere å finne en ferdig gitar med noe inlay du synes er fint kanskje? hvis du ikke skal ha noe personlig som navnet ditt eller noe slikt da.

og hvor mye koster en middelpriset gitar? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at en slik inlayjobb ligger på et sted mellom fem og ti tusen skal du ha det gjort her i Norge. Det avhenger litt av om gitaren har binding på halsen eller ikke.

Et mye rimeligere alternativ er å få skjært ut vinyl i et passende trykk. Det varer forbausende lenge, og lurer alle på en meters hold. Det vi også koste en del kroner.

Det siste alternativet er å skaffe deg en ny hobby- inlaykunnskaper og det å refrette en gitar. Vil fortsatt koste litt i materialer, men du så artig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at en slik inlayjobb ligger på et sted mellom fem og ti tusen skal du ha det gjort her i Norge. Det avhenger litt av om gitaren har binding på halsen eller ikke.

Beklager hvis jeg spør så mye, men hva er binding på halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "plastbelegg" på sidene av halsen, noe som gjør jobben med refretting ganske mye mer komplisert og tidkrevende. Derfor vil fretjobben bli mye mer kostbar hvis det er binding på halsen.

Typisk er dette "hvite striper" langs halsen på gitaren. :)

Ikke noen absolutt sannhet, men for eksempel Fendergitarer har ikke binding, mens Gibsongitarer har det. (Og gjerne også kopier av de to merkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.