Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkelt opptak fra en amp/kabinett


Neros

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg er i gang med å modde en Bugara amp, (sjekk i DIY trådene) og trenger å få gjort noen

opptak av ampen før jeg begynner. Vil en ZOOM H4, eller en håndholdt Edirol være greit nok utstyr til jobben. Er ikke ute etter noe studioopptak, det som er poenget er å ha et opptak både før og etter modefikasjonen.. og ja, jeg liker å ha det litt enkelt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge disse burde da kune gjøre jobben.

Hvis du gå for Zoom H4 så er det jo også en enkel sak og bruke en skapelig mikrofon også. Vær bare klar over at hvor du plasserer mikrofonen foran høyttaleren mest sansynlig vil kunne utgjøre en større forskjell i lyden enn selve moddinga:) Hvis det er en helt objektiv dokumentering av lyden du er ute etter så kan det være et tips å plassere mikken i en avstand tilsvarende 2x diameteren til høttaleren rett ut for senter på høyttaleren. Bruk samme mikrofon på begge opptakene, og prøv å plassere ampen på det samme stedet i det samme rommet. Pass også på at opptakene ikke overstyrer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, begge disse burde da kune gjøre jobben.

Hvis du gå for Zoom H4 så er det jo også en enkel sak og bruke en skapelig mikrofon også. Vær bare klar over at hvor du plasserer mikrofonen foran høyttaleren mest sansynlig vil kunne utgjøre en større forskjell i lyden enn selve moddinga:) Hvis det er en helt objektiv dokumentering av lyden du er ute etter så kan det være et tips å plassere mikken i en avstand tilsvarende 2x diameteren til høttaleren rett ut for senter på høyttaleren. Bruk samme mikrofon på begge opptakene, og prøv å plassere ampen på det samme stedet i det samme rommet. Pass også på at opptakene ikke overstyrer.

Lykke til!

Takker for tipset.. Opptak vil bli gjort så "vitenskapelig" som mulig. Dvs identisk innstilling av opptaksustyr, avstand/vinkel til kabinett. Interiør/møbler i rommet, innstillinger på selve amp/gitar, kabling osv-osv.. Jeg forventer egentlig ikke den store forskjell i lyd etter modden, men kunne jo vært artig å prøve å dokumentere dette på en eller annen halvgod måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag har inte prövat H4:an, bara H2:an och den klarar helt klart det du vill, antagligen H4:an också.. MEN (det måste såklart komma ett men :) ), köper du den enbart till detta projekt? Om du inte behöver den till något annat så skulle jag nog rekommendera dig att köpa en SM57 eller 58:a istället, och kanske ett ljudkort, om du inte redan har ett? Det blir billigare och du får bättre kvalitet. Då har du i tillägg framtiden säkrad. Du vet ju själv att det inte kommer att dröja lång tid innan du och ungarna vill ha proffsiga inspelningar :) . Om du inte vill lägga så mycket pengar på en Shure-mick så har säkert Berhinger billiga kopier som gör jobben helt galant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her... Pc har jeg jo, men har ikke noe spesielt bra lydkort, faktisk heller noe semre saker.. Ser fordelen i en portabel opptaker, til litt enklere opptak av ungene (og kjerringa, så hu kan høre selv hvor mye gnål som kommer fra den kanten :lol: )

Jeg tygger litt på det så lenge... Takk for innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Tenk å ha GAS på ting man har :lol:

Jeg har jo et Alpha Lexicon eksternt lydkort.. Glemte den helt i farta siden den ble handlet inn til å være frontend til Guitar Rig... Trenger en mic, og det tenker jeg blir noe billig ræl fra Behringer.. Her er det jo snakk om å prøve å registrer en forskjell i lyd, ikke nødvendigvis gi ut et mesterverk.. Ok, back on track..

Når det er sagt så ser jeg et ørlite behov av en mobil recorder, så jeg holder hevd på min GAS for en liten Zoom sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... Tenk å ha GAS på ting man har :lol:

Jeg har jo et Alpha Lexicon eksternt lydkort.. Glemte den helt i farta siden den ble handlet inn til å være frontend til Guitar Rig... Trenger en mic, og det tenker jeg blir noe billig ræl fra Behringer.. Her er det jo snakk om å prøve å registrer en forskjell i lyd, ikke nødvendigvis gi ut et mesterverk.. Ok, back on track..

Når det er sagt så ser jeg et ørlite behov av en mobil recorder, så jeg holder hevd på min GAS for en liten Zoom sak :)

Finnes en rekke behringermikker til ca 200kr stykke helt ny, som skal være ganske kurrant. XM8500 for eksempel :)

http://kelkoo.no

Selv så kjøpte jeg en Sennheiser mikk til 600kr helt ny. Er da ikke så dyrt, da man kan bruke sånne ting leenge. Og eventuelt selge viss man får lyst på noe nytt. HAr bare brukt en måned på å skaffe meg en XLR-kabel for å teste den ut. Bestilte en på fredag :rolleyes:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en rekke behringermikker til ca 200kr stykke helt ny, som skal være ganske kurrant. XM8500 for eksempel :)

http://kelkoo.no

Selv så kjøpte jeg en Sennheiser mikk til 600kr helt ny. Er da ikke så dyrt, da man kan bruke sånne ting leenge. Og eventuelt selge viss man får lyst på noe nytt. HAr bare brukt en måned på å skaffe meg en XLR-kabel for å teste den ut. Bestilte en på fredag :rolleyes:

Da var 2 Behringer XM8500, kabler og stativ bestilt.. Det ser også stygt ut for at det triller inn en Zoom H4n i løpet av dag eller 2.. :rolleyes: Så var det det å få spilt inn noe som ikke høres alt for jævelig ut... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Da var en Zoom H4n (GENIAL sak) samt mic`er i hus.. Sylfersk som jeg er med mic`ing av kabinetter, så trenger litt råd på veien. Hvor skal jeg plassere mic`n..? Rett forann et element, eller litt på siden..? Har lest om å bruk 2 mic`er, en rett i front og en litt lengre bak vinklet til siden... Hva er det mest fornuftige..?

Takker for innspill..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt stasjsmile.gif

Det finnes mange måter å mikke opp en høyttaler på. Den måten jeg beskrev tidligere i denne tråden er den mest nøytrale. Her får du med hele frekvensspekteret fra høyttaleren. Hvis du velger å gå nærmere med mikken enn dette begynner mikken å fungere som en EQ. Hvis du plasserer mikken helt inntil kabinettet (som de fleste gjør) så er det viktig å bruke ørene for å få ting til å låte fint. Rett ut for senter på høyttalerelementet får du mer høye frekvenser (diskant), ut mot kanten av elementet får du mer bass. Hvis du skal bruke mer enn en mikk så er det viktig å passe på fasing mellom mikrofonene. Som oftest blir det både best og enklest med en velplassert mikrofon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.