Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roller nut


Anbefalte innlegg

Hæ? Stikker en lockingnut inn over gripebrettet????!

Øh- utrolig dårlig formulert. Jeg mener den "stikker inn" på den måten at metallet går inn på gripebrettet lenger enn der nullte bånd eller en vanlig nut ville være, ja. "Utgjør en bit av gripebrettet mellom nut og første bånd" er vel kanskje bedre uttrykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh- utrolig dårlig formulert. Jeg mener den "stikker inn" på den måten at metallet går inn på gripebrettet lenger enn der nullte bånd eller en vanlig nut ville være, ja. "Utgjør en bit av gripebrettet mellom nut og første bånd" er vel kanskje bedre uttrykt.

Hmmm.... Trodde ikke en locking nut gjorde det. En roller nut, ja, men ikke en locking nut, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnet opp litt, ser det ble litt skjevt, men tror poenget kommer fram. Strengen vil jo ligge an på den røde streken på bildet jeg har lagt ved, og da vil den biten av nuten som er vendt mot selve gripebrettet nødvendigvis bli en del av avstanden mellom nut og første bånd.

(Det er mest korrekt på venstre side av rollernuten..)

post-3956-127262522114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locking nut kniper litt innpå, men har en kant som gjør at selve "knipepunktet" ikke er av betydning.

pads-1.jpg

Er jo litt tåpelig at du må foreta en operasjon som er pinlig nøyaktig, og heller ikke reversibel, for å bruke rollernut. Mener bestemt at det finnes andre typer rollernuts...

Joda, men det ligger i "rullenes natur" at høyeste punkt havner noen mm innenfor kanten. Er det evt. gode måter å montere en vanlig nut i en hals som er utfrest for floyd rose locking nut? Jeg har ikke lyst til å montere en locking nut, siden det er så mye styr når man skal stemme. Skal ikke ha vibrato-arm på denne gitaren uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skjønner hvorfor en kule ikke kan ha sitt høyeste punkt på "riktig" sted.

Jeg har en hals som er lik den du har. Jeg tenkte å bare bruke en vanlig nøtt (nei, ikke valnøtt). Ser kanskje rart ut, men funksjon over form - for min del. ;)

Men hva gjør du for å holde den på plass i "bakkant"? Limer inn nytt treverk, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lim på to sider bør holde.

Ikke det beste bilde...

GuitarNut.jpg

Ser forsåvidt at mange har en liten kant, men trykket fra strengene drar jo nøtta i riktig vei. Spiller jo med løse stoler på mange gitarer, vil tro en oversadel kan holde seg på plass uten å måtte mures fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.