Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Roller nut


Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med at jeg skal bygge gitar med en hals med utfresning til locking nut, og jeg faktisk ikke trenger en locking nut, så fant jeg en roller nut istedet.

WilkyRoller.jpg

Noen som har montert noe slikt? De rullene er jo ikke helt i forkant, så jeg regner med at jeg må frese/sage/file litt mer av gripebrettet i første bånd for å få rullene i korrekt posisjon.

Noen råd og tips? Vet ihvertfall at jeg må måle dette pinlig nøyaktig for å få det bra. Er vel kanskje ellers samme framgangsmåte som ved å montere locking nut på en hals som ikke er ferdig utfrest til det?

Det er den øverste av disse som er kandidat for denne nut-varianten:

guitarnecks01.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må passe på, er at avstanden mellom toppen av rullen til 12. bånd er lik som Bridge til 12.bånd.. da blir det riktig.. har du en bridge med mulighet til "Vid intonering" trenger du ikke frese noe som hels hvis du bruker den øverste halsen på bildet (som da allerede har spor for floyd type nut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må passe på, er at avstanden mellom toppen av rullen til 12. bånd er lik som Bridge til 12.bånd.. da blir det riktig.. har du en bridge med mulighet til "Vid intonering" trenger du ikke frese noe som hels hvis du bruker den øverste halsen på bildet (som da allerede har spor for floyd type nut..

Det er ikke fult så enkelt - avstanden fra senter av roller nuten og førstebånd er vel så kritisk. Så en ekstra utfresing tilsvarende avstanden fra senter på rollernuten til fremkanten på rollernuten må nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fult så enkelt - avstanden fra senter av roller nuten og førstebånd er vel så kritisk. Så en ekstra utfresing tilsvarende avstanden fra senter på rollernuten til fremkanten på rollernuten må nok til.

Var det jeg trodde.

Må man rigge fresen for å få til dette, eller går det greit (eller bedre) med en fintannet håndsag, tror dere?

Er litt redd for at fresen skal flise opp kanten av gripebrettet, og så er det jo det med at om det går galt med power tools, så går det gjerne fryktelig galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt redd for at fresen skal flise opp kanten av gripebrettet, og så er det jo det med at om det går galt med power tools, så går det gjerne fryktelig galt...

Jo men det er alltid det som er mest gøy i ettertid..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brukt en fin sag, japansag eller noe. Her hadde jeg tatt meg god tid med skyvelære og mål og kost meg lenge før jeg fant fram sagen, altså. Begynte å spekulere litt her jeg sitter, "kniper" en locking nut strengen helt i ytterkant, eller litt innpå? Hmm. Tar den tak litt innpå, betyr jo det at man må sage vekk mindre i forhold til denne rollernuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locking nut kniper litt innpå, men har en kant som gjør at selve "knipepunktet" ikke er av betydning.

pads-1.jpg

Er jo litt tåpelig at du må foreta en operasjon som er pinlig nøyaktig, og heller ikke reversibel, for å bruke rollernut. Mener bestemt at det finnes andre typer rollernuts...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden lockingnuten "stikker inn" over gripebrettet, er det jo ikke sikkert at man må fjerne noe av gripebrettet på rollernuten.

Den eneste måten å finne ut av det på, er jo å måle. Hadde vært greit å ha tilgang til en hals med samme skala og vanlig nut for å kunne få nøyaktig mål fra den. Her er det veldig lite å gå på før gitaren er like sur som kulturmelk uansett hvordan man stemmer og intonerer.

Kan man bruke en sånn "fret"- tabell, mon tro? En sånn liste der det står hvor langt det er mellom hvert bånd?

Den nuten over har vel også anleggsflaten litt innpå, og da er man like langt.

Beklager, ser jeg stiller flere spørsmål enn det jeg svarer på. Er ikke meningen å kuppe tråden og mase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.