Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Går dette an?


allyouneedisblues

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er sikkert ikke alene om å ryke den lyse e-strengen oftere enn de fleste andre. Ulempen når jeg kjøper nye strenger, er jo at jeg ender opp med et lite lager av strengpakker med kun fem strenger... Det jeg lurer på, er om det går an å bestille pakker med bare én strengtykkelse! Jeg har vært innom en rekke nettbutikker, men har aldri sett noen som tar slike ordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an. www.strenger.no f.eks.

Litt på siden, men hvis du stadig vekk er ute for at en streng ryker, kan det være at det er noe "grums" i sadelen som gjør at strengen ryker. Eller kanskje du spiller litt hardt?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette det er en litt skarp kant et sted på gitaren. Strenger skal egentlig ikke ryke, jeg ryker ALDRI en streng på mine egne gitarer. Jeg skifter strenger bare fordi at de begynner å bli gamle...

Så fortell oss hvor strengen ryker, pleier ofte å være på samme stedet, og ta fram ei fil eller lignende å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, strengen bruker å ryke over sadelen i bridge'en, men den ryker ikke så veldig ofte. Og det er gjerne helst når jeg spiller litt hardt, men det kommer jo an på hva man definerer som "hardt". Såvidt jeg kan se, er det ikke noen skarpe kanter på sadelen.

Men når vi er inne på dette med strenger. Malmsteen bruker jo .008 mens SRV brukte .013. Jeg har spilt en stund med rimelig tynne strenger og jeg tenkte kanskje å prøve noe tykkere, mer i retning av hva SRV brukte. Vil dette lønne seg mtp. "blues-lyd" og fyldighet i tonene e.l.? Vil det bli veldig mye tyngre å bende strengene?

Takk for linkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette det er en litt skarp kant et sted på gitaren. Strenger skal egentlig ikke ryke, jeg ryker ALDRI en streng på mine egne gitarer. Jeg skifter strenger bare fordi at de begynner å bli gamle...

Sjææl ;) Skjønner ikke at folk klarer å ryke så mange strenger :P jeg spiller mye forskjellig og HARDT, men har ikke røket en streng så lenge jeg kan huske... eller, røk én for en stund siden, men det var fordi jeg skrudde på feil tuning peg..... ikke spør hvordan jeg klarte det :lol:

Meeen nå bruker jeg bare rotosound og ernieball strenger da.... sier ikke at de er de eneste som duger, men sier bare at jeg ikke har røket noen av de på en laaaaaang stund ;)

Endret av Ralph Fenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strevde skikkelig med at strengene røk ved broen før. Ikke bare tynneste E'en, men også tykke A og E. Ble spinngal.

Eneste som måtte til var å file litt på broen, fordi jeg fant ut at strengene var for tykke. Nå har ikke en eneste streng røket på ca et halvt år, om ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, strengen bruker å ryke over sadelen i bridge'en, men den ryker ikke så veldig ofte. Og det er gjerne helst når jeg spiller litt hardt, men det kommer jo an på hva man definerer som "hardt". Såvidt jeg kan se, er det ikke noen skarpe kanter på sadelen.

Men når vi er inne på dette med strenger. Malmsteen bruker jo .008 mens SRV brukte .013. Jeg har spilt en stund med rimelig tynne strenger og jeg tenkte kanskje å prøve noe tykkere, mer i retning av hva SRV brukte. Vil dette lønne seg mtp. "blues-lyd" og fyldighet i tonene e.l.? Vil det bli veldig mye tyngre å bende strengene?

Takk for linkene :)

Du trenger ikke se at det er noe galt i sadelen, men det kan likevel væra noe ujevnheter etter støping f.eks. Det kan være nok. Rull sammen fint sandpapir og dra over.

Hvis strengen i kke ryker så veldig ofte, er det jo ikke noe problem. Man bør jo skifte minst en gang i mnd. uansett hvis gitaren blir brukt mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt eldre gitarer har eksempelvis slitt bort krommen på sadelen (eller annet materiale som gjør det glatt), noe som gjør at den "lugger" på strengene, og da vil strengene ryke selv om de er nye. På nesten alle billige gitarer så er ikke sadelen behandlet med noe mer enn å la materialet være som det er. Da vil sadelen raskt preges av strengene, det vil bli mer gnissing og strengene ryker, uavhengig om det er lys eller mørk E. Det anbefales da å pusse med 600-1200 slipepapir mellom hvert strengeskift (ikke sandpapir, men slipepapir for vått/tørt). Ikke puss mye, men bare såpass at du kan kjenne med fingertuppen at det er silkeglatt.

Rådet er uansett: kjøp sadler av god kvalitet - det sparer du på i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, alle sammen! :)

Jeg skjønner nå at det ligger litt mer bak et strengvalg enn jeg trodde. Håper jeg får tid til å teste en del merker snart. Er det noen spesielle merker som funker til blues, rock og litt hard spilling? Jeg spiller egentlig det meste mellom SRV og Malmsteen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Dean Markey Blue Steel.

Har prøvd maange strengemerker gjennom tidene, men ender alltid opp på disse her.

Har prøvd Addario, Elixir, GHS, Gibson, Ernie Ball og alle de andre store produsentene. Nada. Ingen av dem slår BLue Steel imo,. Både på lyd, kvalitet og følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.