Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Staining"(Beising?) av gitar


Anbefalte innlegg

Hei, har en gitar med dårlig og harry gjennomførte EVH striper, tenkte at jeg skal sande ned gitaren helt, beise den, og så få på olje (har tung-oil)

Når jeg har pusset ned gitaren helt, hva gjøre jeg da? Noen som hadde giddet å skrive en liten bruksanvisning?

Tenkte meg sluttprodukt i farge ala dette:

warwick-thumb-bass-6-string.jpg

Thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gjort dette en gang på gitar tidligere, og det begynner å bli noen år tilbake, men mitt beste tips er å vannbeise gitaren. Den gangen jeg gjorde det, fikk jeg tak i noe pigment som jeg blandet med vann til jeg fikk den fargen/toningen som jeg ønsket. Jeg regner med at fargehandlere eller forretninger som spesialiserer seg på treverk har eller vet hvor man kan få tak i det.

Du bør vurdere å bruke wax i steden for olje. Så vidt jeg vet, er det det Warvick bruker på sine basser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_p-bass.jpg

Her er P-bassen min, ikke det beste bildet da den ser litt matt ut her. Etter 2-3 strøk med bare vann og finpussing brukte jeg 2 omganger med svart beis, etterfulgt av 4 strøk med Danish Oil. Tung-Oil går også kjempefint. Skal du ha en transparent finish er det best å ta flere tynne/utvanna strøk med beis for å kunne justere fargen sånn som du vil ha den. Tar du på for mye farge er det ikke så greit å få den lysere etterpå. Jeg avsluttet med bivoks fra Warwick siden jeg hadde en boks på lur, og polerte med gamle t-skjorter :)

Ble ganske fornøyd med resultatet, den ble svart, men trefibrene er likevel synlige. Tar nok litt vedlikehold på den etter hvert med mer olje/voks og polering.

En annen gitar brukte jeg teakolje på, da var selve olja såpass mørk at jeg ikke trengte å beise først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.