Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar uten lakk?


Anbefalte innlegg

Hallo Gitarnorge! Har den siste uken pusset ned og restaurert en sliten Les Paul Special. Ville ha den mer lik en Studio Faded

Har pusset bort all lakk, både på kropp og hals (bortsett fra hodet med Gibson logoen). Ganske bra resultat :D ! Så fikk den et lett strøk med nøttebeis, så den ble brun og fin.

Hadde egentlig tenkt å stoppe der, men: En kompis stakk innom og sa at den måtte ha et lag med klarlakk (eller matt-lakk) for å bli "hermetisk lukket". For treet i kroppen kunne bli vridd eller endre egenskaper om det ikke var behandlet med en lakk. Er dette nødvendig? :blink:

Trenger en bekreftelse eller avkreftelse.

Vet at kassegitarer er ubehandlet inni, samme gjelder hollowbodies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er lurt å overflatebehandle for beskyttelse, men det trenger ikke være lakk. Tror det går an å bruke olje eller voks i stedet.

Sjekk ut denne Exploreren, f.eks:

Om jeg husker rett, så er halsen oljet og kroppen vokset. Resultatet er lekkert og gir et mer levende treverk enn med klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På exploreren min som sarge linket til over her så har jeg oljet og vokset både kropp og hals. Hadde nok holdt med bare olje. Men jeg ville ha litt mer forsegling. Bare voks hadde blitt kjedelig. For oljen får frem litt nyanser i treverket osv.

Men det varierer litt med treverk om man bør lakke eller ikke. En mahogany hals er det veldig anbefalt å lakke, for at den ikke skal bli vridd. Jeg oljet og vokset min. Brukte ekstra mye voks på halsen for å få den mer lukket. Jeg brukte olje og voks beregnet på geværkolber. Og gikk etter det prinsippet at hvis det var godt nok for en geværkolbe som skal være ute i all slags vær er det godt nok for halsen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kroppen ville jeg ikke bekymret meg så mye over kanskje, men halsen bør du i alle fall olje om ikke annet for å unngå problemer med vridning osv. Det bør du vel gjøre med hele gitaren egentlig, hvis ikke blir den jo full av smuss du ikke får tørket bort på 1-2-3

Du kan bruke en herdende vegetabilsk olje som "kinesisk tung oil" Det er en nøtteolje som herder og kan poleres om du vil. Kan kjøpes i ulike kvaliteter. "benkeplateolje" på Ikea inneholder f.eks en god del "tung olje" men det er ikke en ren tung-oil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også lage seg en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. Brekk opp bivoksplatene, slikt får man i kjerringbutikker (tenk "bivokslys"), putt det i et tomt syltetøyglass og så over litt terpentin. Etter noen dager har terpentinen løst opp bivoksen, og du har en tykk krem du kan smøre på. Så kan man polere dette glatt etter at man har hatt det på gitaren. Lukter honning.

Fungerer kurant som topplag på oljede gitarer, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glukastern er helt ulakkert. Halsen har alltid vært dønn stabil. Har reist med den på fly flere ganger hvor jeg bare har vippa av floyden, skrudd av halsen og lagt den i kofferten. Bare smelt den sammen igjen når jeg kom frem dit jeg skulle. Aldri merka noen ting. EVH halsene i birdseye derimot slår seg bare du ser stygt på dem. Men som nevt over kan det være greit å beskytte treverket litt mot skit etc. Glukastern ser jo ikke ut og er jo svart av skit. I tillegg er jeg sikker på at treverket har dratt til seg fukt eller no for den er blitt mye tyngre. I det siste har guttungen funnet ut at den er fin å gnage på også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.