Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høytalerelementer


Anbefalte innlegg

Tror ikke at et V30 element er å anbefale på en Mark IV.

Det er vel amper som kjører heftig preamp vreng,

og trenger clean høytalergjengivelse.

Dessuten er det mange som mener at Mark ampene låter riktigst, og best, med amerikansk voica høytalere.

Vet du hva slags merke Black Shadow høytaleren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at et V30 element er å anbefale på en Mark IV.

Det er vel amper som kjører heftig preamp vreng,

og trenger clean høytalergjengivelse.

Dessuten er det mange som mener at Mark ampene låter riktigst, og best, med amerikansk voica høytalere.

Vet du hva slags merke Black Shadow høytaleren er?

Black shadow elementet er fra Mesa Boogie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette med litt kjapp googling:

Confusingly, Mesa call all their custom speakers 'Black Shadows'. It's been put on EVs, Celestions (though not the V30 for some reason, even though their version is no longer the same as the standard one) and Eminences.

Men det skal vel være ett modellnummer på dem som indikerer mer hva slags høytaler det er etter som jeg forstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Mesa Boogie Mark IV på 85w med et Black Shadow element i, men jeg har lyst til å bytte til et Celestion Vintage 30.

Det jeg lurer på er om forsterkeren blir for sterkt for ett 60w element?

Er det sånn at det går bra så lenge du ikke spiller høyere enn elementet tåler?

hei!

spiller selv på en vox ac15, den skal vistnok yte 33 watt eller noe.. jeg spiller på et 15watts celestion element, det funker relativt greit ;)

angående høytalerbytte, ville jeg anbefalt evm 12L, men kommer helt ann på hva slags budsjett du er innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Vox og en Mesa,er to veldig forskjellige comboer.

Det er helt riktig som du sier, at en viktig del av lyden i en Vox

er hardt belastede og forvrengte Celestion Alnico elementer.

På MB Mk comboene er det man ønsker seg fra høytalerne noe helt annet.

Der er ofte høytalerne av mye høyere wattstyrke, og man ønsker cleanest mulig

gjengivelse uten forvrengning fra høytalerne.

Hvis det er et Celestion 100w element som står i nå,

så hadde jeg sett etter EV, eller Eminence elementer på minst 150w for ampen.

Beste svarene finner du nok på The Boogie Board forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Vox og en Mesa,er to veldig forskjellige comboer.

Det er helt riktig som du sier, at en viktig del av lyden i en Vox

er hardt belastede og forvrengte Celestion Alnico elementer.

På MB Mk comboene er det man ønsker seg fra høytalerne noe helt annet.

Der er ofte høytalerne av mye høyere wattstyrke, og man ønsker cleanest mulig

gjengivelse uten forvrengning fra høytalerne.

Hvis det er et Celestion 100w element som står i nå,

så hadde jeg sett etter EV, eller Eminence elementer på minst 150w for ampen.

Beste svarene finner du nok på The Boogie Board forumet.

det med vox og celestion elementer mente jeg bare at det burde gå greit med et 85 watts element på 100 watts ampen hans..

jeg sa også at han burde se etter EVM høytalere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Mesaer kom med en variant av Celestion Lead 80, en mye bedre høyttaler enn V30 synes jeg.

Lead 80 er mer balansert. Jeg har selv en Mesa 4x12" med V30 og lengter etter å bytte dem ut... :)

4x EV12L hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig over watt ratingen på et element gitt, jeg har kjørt bass elementer ratet til 30-40w på forsterkere ratet til 400w uten problemer, så lenge man 'stopper' når elementene har nådd sitt maksimale utslagsområde. Men det Gunnar sier om egenlyd/forvrenging er nok veldig fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange Mesaer kom med en variant av Celestion Lead 80, en mye bedre høyttaler enn V30 synes jeg.

Lead 80 er mer balansert. Jeg har selv en Mesa 4x12" med V30 og lengter etter å bytte dem ut... :)

4x EV12L hadde vært noe.

hvis du har sjjpenn så er nok evm 12L å anbefale.. hvis du vil ha akkurat den lyden ampen produserer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det f.eks MC-90 bakpå den?

Da er det varianten av en eldre Classic Lead, men Mesa sin har et "luftehull" på baksiden som ikke CL80 har. Så har de visstnok gjort litt mumbo jumbo med den for å få den til å tåle 10 watt mer enn "originalen".

Jeg har to sånne og to GT1275 i en Rivera 4x12. Synes det låter fett og fint.

Min erfaring med Mesa comboer (type Mark), er at de låter litt "boksete" nesten uansett hva slags høyttaler som er i dem. Jeg har hatt EVM, MS-120 (en Emi-variant på 150 watt), og en MC-90 i Caliber .50+ comboen min før jeg kjøpte rack-kit til den.

Min anbefaling er å se etter et Mesa Thiele 1x12". (liten sak, og sikkert mulig å finne på Ebay)

Sett den under comboen. Thielekabinettet har lukket bakvegg, er ganske dypt, og har bassport på framsiden. Uten sidestykke det råeste 1x12"-kabinettet jeg har prøvd. (Mitt hadde EVM-høyttaler)

Kombinasjonen av litt åpen lyd fra comboen, og den tighte bunnen fra en 200 watts høyttaler i et lukket kabinett, gjorde at det låt nesten like svært som et halvstack.

Det koster litt mer, men skal ikke være umenneskelig.

http://cgi.ebay.com/MESA-BOOGIE-MARK-III-THIELE-SPEAKER-CABINET-RARE-WHITE-/180499468351?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a069b503f

400 amerikanske dineros hvis du trykker buy it now.

2300 kroner, pluss frakt. Det er det verdt og vel så det.

Folk betaler jo det for brukte Marshall 1936-kabinetter, som suger esel i forhold. Jeg vet.. Dum som jeg var, solgte jeg et Thiele og kjøpte et 1936. For estetiske grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.