Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har mulighet til å få kjøpt en -96 Std. Am. Strat, som i mine øyne et et rest. objekt.

Men jeg er litt usikker på gripebrettet, fordi at en eller annen eier på et eller annet tidspunkt skulle ha dette så mørkt som overhodet mulig. Ergo er halsen sauset inn med en slags lakkbeis, nesten svart, og dette er ikke pent. Kroppen må også lakkes om, men det er jo en grei sak.

Men det er altså halsen som gjør meg usikker. Er det noen her som vet om dette lar seg fjerne, og i tilfelle hvordan ? :huh:

På førehand takk for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs jo om det ligger som en hinne utenpå, eller om det er trukket inn i treverket, det. Det må man nesten se, ev skrape litt på for å finne ut av. Jeg vil tro at mekanisk fjerning er det som gjelder. Skrape/pusse. Alternativt kan man jo refrette hele halsen. Da står man litt friere, det er til og med mulig å høvle av et tynt lag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spørs jo om det ligger som en hinne utenpå, eller om det er trukket inn i treverket, det. Det må man nesten se, ev skrape litt på for å finne ut av. Jeg vil tro at mekanisk fjerning er det som gjelder. Skrape/pusse. Alternativt kan man jo refrette hele halsen. Da står man litt friere, det er til og med mulig å høvle av et tynt lag.

Skal sjekke den litt nærmere, men vil vel tro at det både ligger utapå on ned i porer. Men ved å fjerne bånda, så går det vel greit å pusse ned ja, tenkte ikke på det... Hørtes litt skummelt ut med høvel syntes jeg... Ser for meg at høvelbladet da napper tak i fret-sporet og drar med seg litt ekstra materiale på andre sida.

Har du peiling på hva en refretting kan koste?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, bare vet at man en del ganger høvler så vidt det er. Enig i at det høres skummelt ut.

Tror en refret ligger på fra 1500 og oppover. Fenderhalser er enkle å refrette.

Jeg har kjøpt fretwire, men aldri mannet meg opp til å sette i gang. Har faktisk tenkt å prøve selv, det kan da ikke være romfartsteknologi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he. Nei, det er nok enklere enn å begi seg ut av atmosfæren.... Finnes sikkert noen videosnutter av typen "how to refret..." :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil jo aldri få en "som ny" hals ut av dette utgangspunktet. Men selv om lakkbeisen (eller hva det nå er) har trukket litt inn, så kan det godt hende at du får en ganske fin og unik finish om du rett og slett pusser vekk det øverste lakklaget bånd for bånd (tidkrevende) og lar resten være i porene i treverket. Det er jo vanlig for gitarkropper å "sauses inn" i mørk farge som deretter pusses vekk for å få frem strukturen i treverket som grunnlag for sunburst-lakkering og lignende. Da slipper du jo re-fretting, og så kan det hende du får en lett skalloppert hals på den måten, noe mange heller ser på som en fordel enn en ulempe.

Men dette har jeg aldri forsøkt på et gripebrett selv, altså...

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men selv om lakkbeisen (eller hva det nå er) har trukket litt inn, så kan det godt hende at du får en ganske fin og unik finish om du rett og slett pusser vekk det øverste lakklaget bånd for bånd (tidkrevende) og lar resten være i porene i treverket.

Tja, kan kanskje bli fint det.... Jeg får ta den nærmere i øyensyn én gang til tror jeg... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kan kanskje bli fint det.... Jeg får ta den nærmere i øyensyn én gang til tror jeg... :)

Om du får lov av selger til å pusse litt på et av bånda som kanskje er litt slitt likevel, så kan du kanskje finne ut av det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får lov av selger til å pusse litt på et av bånda som kanskje er litt slitt likevel, så kan du kanskje finne ut av det...

Er allerede avtalt, henter den i kveld og får ha den til jeg har granska meg ferdig. Haster ikke sa'n, kan snakke om det til høsten.. eller no... ... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til høsten? Da haster det definitivt ikke :D

Hold oss oppdatert da, er spennende å følge med på litt oppussingsprosjekter og slikt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til høsten? Da haster det definitivt ikke :D

Hold oss oppdatert da, er spennende å følge med på litt oppussingsprosjekter og slikt :)

Kjenner jo selger godt, så det er vel forklaringen. Pluss at han bruker ikke Straten lenger, spiller bare B-bender han nå....

Om jeg "tar fatt" på den, skal jeg oppdatere her :D Må la det synke inn litt, har liksom ikke lyst til å herpe en Am. Std. heller ... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner jo selger godt, så det er vel forklaringen. Pluss at han bruker ikke Straten lenger, spiller bare B-bender han nå....

Om jeg "tar fatt" på den, skal jeg oppdatere her :D Må la det synke inn litt, har liksom ikke lyst til å herpe en Am. Std. heller ... :D

Hmmm... Om det er som du sier at halsen og kroppen er "sauset til" av maling på "gjør det selv"-basis, så kan du ikke herpe den ved å pusse bort litt av "sausen" på gripebrettet. Men velg et pussepapir som ikke er FOR grovt. Prøv med 180-korning først, og går det for tregt kan du kanskje forsøke 120... Men ha finere papir tilgjengelig for å komme tilbake til finere finish på slutten (f.eks. 240-korning).

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm... Om det er som du sier at halsen og kroppen er "sauset til" av maling på "gjør det selv"-basis, så kan du ikke herpe den ved å pusse bort litt av "sausen" på gripebrettet. Men velg et pussepapir som ikke er FOR grovt. Prøv med 180-korning først, og går det for tregt kan du kanskje forsøke 120... Men ha finere papir tilgjengelig for å komme tilbake til finere finish på slutten.

He he. Neida, gripebrettet er ferdig herpa det. :lol: Tenkte mer på resten, helheten. Den ser ut som den er lakkert også, og krakkelert. Må plukke opp litt og se hva som gjelder, og bestemme meg for hva og om jeg skal :D Nå skal jeg kjøre og hente den først :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henta Straten i går kveld, og da kaffekoppen var skjenka opp i morges, så kunne jeg jo ikke vente lenger .....

I min uendelige visdom kom jeg frem til at en slik beis, eller annet som er påført med pensel, høyst sannsynlig er et én-komponent produkt. Ergo, oljebasert malingsfjerner, tørkerull, gnikk og gnu, vask og tørk, vanlig stålull, vask og tørk, fiin stålull, vask, tørk, og så på med litt olje tilslutt, etter ca 4 timers jobb ..... ;)

Voila ! Nesten som ny gitt !! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.