Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 6262 "Blueprinting" / Modification


Anbefalte innlegg

Randall Smith er nok den personen som trolig kommer til å ta et tak her. Den mannen er kjent for ikke å la seg pelle på nesa. Så det skal bli spennende tider når Trirec`n slippes til høsten..

Han har vel tatt patent på å saksøke folk som tenker på å rappe noe av det han har patentert og han har vel snart patentert alt. Kan ikke helt skjønne han lar dem clone rektumfrieren uten bråk. Han har gått på folk før bare for å ha rectumfrier switch og her har dem jo rappa hele ampen. Jeg tror aldri vi får se Trirec'en, men jeg har tatt feil før. Dem har sikkert sjekka hva de kan og ikke kan gjøre, men det må koke oppi huet på Mr Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Oki gutter og jenter..

Da var "møkkaforsterkeren" endelig 99.99999% ferdig. Mangler kun at lakken tørker på logo`n, og ta en vurdering om den i det hele tatt skal på..(?)

Det har vært en svært lærerik prosess, og problemet som dukket opp halveis i modden var på mange måter en fordel. Fikk oppfrisket mye gammel rusten teori, og lært en hel del nytt om rør.. Og ja, jeg ser absolutt humor i at det var en kondis som skapte problemer, med tanke på at hovedgrunnen til hele modden var å øke driftsikkerhet og levetid..

Dersom andre skulle finne på noe lignede med en Bugera, vil jeg anbefale å begynne i motsatt rekkefølge av hva jeg gjorde på denne. Dvs start med utg.trafo, bytt så pre-amp rør og ta power- og koblingskondensatorer til slutt.. Når det gjelder rør, så er det i utganspunktet ikke mye å hente i å bytte ut de originale med noe "litt bedre".

Jeg handlet inn 6 stk JJ rør, og hørte marginale forskjeller, dog var de der, men ikke så mye at det forsvarer prisen.

Men jeg byttet senere ut de 2 første rørene i pre-amp til et par NOS rør med lavere gainfaktor (rundt 70, 12AX7=100) Dette gir en langt bedre clean, og temmer ned gain på leadkanalen til at hele gainområdet på gain-potet er envendelig.. Det anbefaler jeg virkelig alle med en 6262/6260, det koster ikke stort (må ikke bruke NOS rør) og resultatet er meget bra.

EDIT: Bytte av de 2 første rørene i pre-amp, vil som nevnt kunne gi en betydelig endring av clean. Om man bruker rør med gainfaktor under 100 så VIL man også få et noe lavere totalvolum på Clean/Cruch kanalen.

For identifisering av rørene: Ser du ampen bakfra er pre-amp røret helt til venstre V10, og er det første røret i kjeden, røret helt til høyre er V5 og er fasesplitter rør.

Hvert rør består av 2 gaintrinn (enkelt forklart) Halve V10 er felles inngangstrin for Lead og Clean/Crunsh, den andre halvdeler er første trinn i Leadkanalen. Så bytte av V10 påvirker alle kanalene. V9 er kun brukt av clean/crunsh, så her kan man eksperimentere så mye man vil uten at dette går ut over lydbilde til Lead kanalen.

Som nevnt har jeg altså bytte:

-48 kondensatorer ( ca.30 av disse er bare tøys å bytte, mer jobb enn resultat)

-8 likeretterdioder (på kanten av tøys, med de er billige)

-2 Lysdioder (power on & st.By) (100% Tøys og fjolleri)

-Utg.trafo til 50W (VELDIG STOR UTBYTTE)

-Pre-amp rør. (kun de 2 første i pre-amp)

-Kun 2 stk 6L6/EL34 i utg. (gjør ampen mer bruksvennlig uten attunator)

Total delekost, ink alt (uten NOS rør) er i overkant av 2000,- Utgangspunktet var ene amp som har kostet meg 3000,- brukt. Dvs hele greia kom på 5 lapper. Jeg vil si at dette var vel anvendte kroner, og hele jobben er helt klart mulig for enhver som vet bak frem på en loddebolt. Og jobben kan gjøres på 3-4 kvelder..

Om noen har lyst til å kopiere stuntet, så ta kontakt så er jeg behjelpelig med delelister og hvor man kan handle inn det som trengs..

Lydmessig er ampen overhode ikke til å kjenne igjen, utg-trfao gjorde den største forskjellen sammen med kondensatorer i power. Den er blitt strammere i bassen, fått lavere gain og MYE renere clean..

Alt om alt er jeg utrolig godt fornøyd med resultatet.

Så nå er det Bugera 1990 som skal ferdigstilles... :D

post-4617-008386900 1275600103_thumb.jpg

post-4617-018877300 1275600123_thumb.jpg

post-4617-081794600 1275600174_thumb.jpg

post-4617-076949000 1275600223_thumb.jpg

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Bugera får så hatten passer for sine intern kontakter (som smelter :rolleyes: ) så ble jeg litt nysgjerrig på hvordan originalen( 6550+ ) ser ut innvendig..

Det var omtrent i samme gata som Bugera.. Hauger med hurtigkontakter, garantert av bedre kvalitet, men dog... Døm selv.... Er virkelig Peavey verdt 10K mer enn Bugera...? hmmmm...

post-4617-032908100 1275899012_thumb.jpg

post-4617-084916800 1275899021_thumb.jpg

post-4617-040053600 1275899029_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.