Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 6262 "Blueprinting" / Modification


Anbefalte innlegg

Dette var skikkelig kipt og sånt er ikke no gøy. Har'u prøvd hos Peavey?

Tok en kjapp kikk men jeg finner ikke no jeg heller. Håper for all del at du finner ut av det og det er jeg sikker på at du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette var skikkelig kipt og sånt er ikke no gøy. Har'u prøvd hos Peavey?

Tok en kjapp kikk men jeg finner ikke no jeg heller. Håper for all del at du finner ut av det og det er jeg sikker på at du gjør.

Takker for moralsk støtte... Jeg er kommer nok til å finne ut av det, er ikke så redd for det..

Men uten skjema, så er det tungt å navigere seg frem. Kortene er lakkerte sorte, så det er vanskelig å følge printbaner. Har lastet ned 5150II skjema, sånn bare for å ha en viss ide om hvordan Bugear KAN ha tenkt. Men jeg legger min amp litt til side, dvs hygger meg med Crunsh kanalen så lenge. Med litt overdrive på den, så synger den ganske å trivielt den og :)

Jeg får askret sin 1990 amp i posten i dag, så nå blir det å konsentre seg om denne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... ble nervøs nå :blink:

Håper ikke min ender med samme volumtap...

Spøk til side, dette finner du helt sikkert ut av!

For sent å være nervøs nå, unge mann.. :P

Kjenner du igjen denne..? MWOO-HA-HA-HA-HA (evil laughter)

post-4617-127444037569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update...

Har mottatt trafo til 6262`n, dvs en 50 w Marshall variant fra Magnetic Components Link til trafo

Fikk denne montert i all hast i går kveld, og det må jeg si var en vel anvendt 600-lapp.

Det gav den største lydendringen av alt jeg har gjort frem til nå, ink rørbytte.

Clean kanalen ble noe avrundet i lyden, er ikke helt sikker på om dette var en forbedring av lyden. Bugera får skryt for bedre clean enn 5150/6505 og det mistenker jeg ligger på at Bugera sin trafo er mer bredbåndet enn Peavey. Misforstå meg rett, det låter absolutt pent, men ikke så Clean (kansje Bugera`n er litt steril) som med original trafo. Skal prøve å få målt båndbredde på trafoer til uke for å få bekreftet dette..

Crunsh kanalen fikk seg en skikkelig oppgradering, noe av "hardheten" i distorsion ble fjernet og føler den som mer ren i lyden. Bedre toneseperasjon, er kanskje det rette ordet..

Lead kanalen får jeg ikke evaluert 100% da jeg stadig sliter med for lavt volum på denne kanalen, men det er helt klart en stor endring her også.

Samme avsindige gainnivå, men igjen noe mer avrundet og ikke så "harsk" i lyden.

Merker også at ampen er langt mer anvendelig, nå som den er nede på 50W. Bruker som nevt nå permanent 2 utg.rør, og har nå korrekt impedans mellom rør-trafo-høyttaler.. Bruker stadig en attunator for å kunne kjøre den hardere, men den låter mye bedre på lav volum nå uten attunator..

Jeg har tatt en kikk på 5150 skjema, så jakten er i gang på problemet med lavt volum på Leadkanalen. Håper å ha dette utbedret i løpet av helgen..

Kan nevne av det lille jeg har sjekket så er pre-ampen i 6262 på Lead kanalen 99,99% identisk med Peavey... Ikke rart at de har truffet så bra med å kopiere lyden :D

Er vel ganske sikker på at med et oppgradert power, bedre koblingskondensatorer og en Peavay utg.trafo, så ville det ikke være mulig å høre forskjell..

Min siste mod har nok endret lydbilde et godt stykke vekk fra 5150, og havner kanskje midt mellom Peavey og Marshall.. Og glad er jeg for det :) Blir nesten som en Marshall med ADHD på steroider :lol:

Med unntak av volumproblemet (som trolig er selvforskyldt) så har dette vært en suksess.

Og det beviser at det er mulig for en relativ billig kostnad å gjøre om en billig amp til noe som både låter like bra, og som bør ha en levetid på lik linje med amper til 3 ganger prisen.

Jeg har gjennom denne prosessen lest enormt mye om Bugera på nett, og jeg har letet etter negativ omtale som har noe snev av troverdighet når det gjelder hvor dårlig kvalitet det er på disse ampene. Det meste av negativ omtale kommer fra Unaiten, og det er helt klart at de der borte har et ekstremt dårlig forhold til alt som kommer fra Behringer. Dersom Bugera hadde entret markedet på egenhånd, uten Behringer i ryggen, ville omtalen hatt en helt annen karater. Ja, de hadde sine problemer på de første ampene, og årsaker er nevnt tidligere, men etter at disse produksjonstabbene ble utbedret er ikke driftsikkerhet lengre et nevnverdig problem. Jeg sliter med å finne rapporter om andre feil enn den til det kjedsommelige nevnte kontakten fra power-trafo. Ettersom de kutter i alle hjørner for å holde kostnader nede, så vil ikke en røramp til 4-5000,- ha samme estimert levetid som high-end proffutstyr fra Marshall, Peavey, Engl osv. Og man må forvente at rør som står i dør ut tidligere enn fra de andre, og kanskje må noen kondensatorer byttes ut etter 5-8 år, men helt ærlig så blir det helt tullete å sammenligne Bugera med de ampene de kopierer. Ta heller å sammenlign amper innen samme prissegment, og så kan vi se på om Bugera engentlig står noe tilbake kvalitetsmessig fra de med en brand som klinger mye bedre i våre ører..

Etter hva jeg har sett så langt, og lest, så er Bugera et merke som leverer lyd i tilnærmet klasse med high-end ustyr, med en kvalitet på lik linje med annet utstyr i sin egen prisklasse. Mao dette er utstyr som gir utrolig mye for pengene.. Gluke er HELT sikker uenig :lol:

Og ja, for en DIY så kan man for rundt 1300,- løfte disse lydmessig helt opp i øverste skiktet, samt bedre driftsikkerhet betraktelig.. Men er det strengt talt nødvendig..?(unntaket er eldre amper og kontakten fra power) Egentlig ikke.. De er gode nok som de er levert fra butikk, med tanke på prisen..

Og ja, jeg har skiftet litt holdning fra da jeg startet denne tråden, innrømmer gjerne at jeg også var litt farget av all den negative omtalen disse ampene har fått på nettet. Dvs jeg letet etter punkter som jeg kunne fremheve som argument for hvor dårlige disse ampene var satt sammen. Og ja bevares, det er ting som kunne vært gjort bedre, men bedringer her ville skyve prisen oppover. Jeg har påpekt interne, billige kontakter som bærer signal mellom kortene, og printmonterte pre-amp rør som potensielle feilkilder. Jeg kan nevne at under feilsøking på 6262`n har jeg demontert kontakter\printkort et utall ganger, og hatt ut\inn rør flere ganger enn jeg kan huske. Denne "mishandlingen/slitasjen" jeg har utsatt denne ampen for under service, vil ikke en vanlig bruker klare på en 10 års periode. Og det er stadig ikke tegn til vakkelkontakter, eller stress skader ved rørsokkler. Hurtig-kontaktene er også "hel ved" etter alle disse inn/ut koblingene.. Synes dette tilsier at mye av det jeg påpekte i begynnelsen av tråden ikke helt holder vann...

Jeg kommer tilbake med en update på lyden av Leadkanalen, så snart jeg får løst dette problemet..

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var ENDELIG volumproblemet løst.. Og feilen..? DC-lekkasje i en av de nye koblingskondensatorene.. :blink: Pokker det var mye jobb å finne ut av.. Men, hva har man lært her..? Jo, SJEKK at de delene man putter i ved en mod som dette faktisk holder spec..

Gleder meg som en unge til å få den testet i kveld.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Var vel noen som kanskje hinta frampå at det kunne ha noe med kondisbytte å gjøre men du var jo relativt skråsikker på at det ike var det ;)

Nope, det var vel mer er hint om loddepunkter, (vel, det er jo forsåvidt relatert til kondisbytte) og det var det altså ikke. Og å klare å få en def. kondensator av 8 bestilte, er omtrent på lik linje som å vinne i lotto.. Så da blir ikke mistanken akkurat styrket til å sjekke disse først..

Men nå er "skiten" i orden, så da er det bare å hygge seg med den..

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke er HELT sikker uenig :lol:

Tja, kommer vel mest an på hva du forventer å få igjen for pengene dine.

Jeg kommer aldri til å bruke en krone på en Bugera og vil aldri anbefale noen andre å gjøre det heller, men det er basert på min egen oppfatning hvordan en gitarforsterker bør være skrudd sammen. Vi ser på de samme bildene her og trekker vidt forskjellige konklusjoner om denne ampen. Men jeg har ingen problemer med at andre har forskjellige forventninger til utstyret sitt en hva jeg har, eller velger å bruke pengene sine annereledes enn jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, det var vel mer er hint om loddepunkter, (vel, det er jo forsåvidt relatert til kondisbytte) og det var det altså ikke. Og å klare å få en def. kondensator av 8 bestilte, er omtrent på lik linje som å vinne i lotto.. Så da blir ikke mistanken akkurat styrket til å sjekke disse først..

Nei jeg har da aldri sjekka en eneste kondis som jeg har satt inn noen gang og aldri hatt problemer, så det der var da maks uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer vel mest an på hva du forventer å få igjen for pengene dine.

Jeg kommer aldri til å bruke en krone på en Bugera og vil aldri anbefale noen andre å gjøre det heller, men det er basert på min egen oppfatning hvordan en gitarforsterker bør være skrudd sammen. Vi ser på de samme bildene her og trekker vidt forskjellige konklusjoner om denne ampen. Men jeg har ingen problemer med at andre har forskjellige forventninger til utstyret sitt en hva jeg har, eller velger å bruke pengene sine annereledes enn jeg gjør.

Verditap har jeg nevnt tidligere, men du sammenligner en amp til X kroner med en amp til 2-3X kroner.

Du synes ikke det er feil..? Og jeg snakker om hva du får for kronene, og ikke hva du får igjen for kronene. Når det er sagt, så ser jeg stadig amper i 15K+ klasse bli solgt pent brukte for 2/3 av nyprisen.. Er det noe spesielt bedre økonomi.?

Jeg har også mitt bilde av hvordan en optimal amp skal se ut innvendig, men den ville ikke være mulig å få solgt pga ekstrem pris.

Ta en kikk in i andre amper i samme prisleie som Bugera, ser du kvalitetskomponenter og fravær av interne kontakter.? Vi snakker om amper til rundt 4-6000,- her.. Hvilke alternativer finner du som er bedre når vi snakker om røramper på rundt 100W?

Og helt enig, vi ser de samme bildene og trekker delvis forskjellige konklusjoner. Eneste forskjellen er at jeg har praktisk erfaring med å plukke ned 2 amper i deler, og jobbet ganske å iherdig på 6262`n. Og jeg kan ihvertfall slå fast at printkortene Bugera bruker er slettes ikke av noen dårlig kvalitet. Da hadde de aldri tålt den behandligen jeg har gitt 6262`n. Å lodde komponenter ut/inn av et gjennompletert 2 lags print er rimelig stor påkjenning for kortet, selv med forvarming med varmluft og bra loddebolt.

Hovedpoenget mitt er at Bugera absolutt ikke fortjener all den negative omtalen de har fått på nettet. Det er i bunn og grunn en fjær som er blitt til 5 høns, basert på masse svadarykter rundt en serifeil på tidligere modeller, og et generelt negativt syn på produkter som er relatert til Behringer. + det faktum at de kopierer/stjeler uhemmet fra andre (akkurat det synes jeg er en uting)

Folk bør absolutt ta sitt eget standpunkt når de skal legge kroner i en amp, men da er det også viktig at de kan gjøre det ut fra et kvalifisert infogrunnlag. Det er ikke slik at alt som er dyrt MÅ være MYE bedre enn det som er billig, og alt som er billig MÅ være MYE dårlig enn det som er dyrt.(selv om det ofte er slik :-) Og man kan ikke ta for gitt at man får en bedre amp ved å kjøpe seg en sliten 5150, kontra en ny 6262...

Vi er nok mer enige enn vi vil innrømme når det kommer til stykket, men andre som kikker innom disse trådene bør kunne se annet enn en som priser Bugera opp i skyene og en som fraråder folk å kjøpe dem. Sannheten ligger nok midt i mellom :)

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har da aldri sjekka en eneste kondis som jeg har satt inn noen gang og aldri hatt problemer, så det der var da maks uflaks.

Nei, det har ikke jeg for vane heller.. Det som er litt komisk er at jeg faktisk målte kapasitansen på alle disse 8 for å sjekke spredning på dem, men ikke for DC blokkering.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget mitt er at Bugera absolutt ikke fortjener all den negative omtalen de har fått på nettet. Det er i bunn og grunn en fjær som er blitt til 5 høns, basert på masse svadarykter rundt en serifeil på tidligere modeller, og et generelt negativt syn på produkter som er relatert til Behringer. + det faktum at de kopierer/stjeler uhemmet fra andre (akkurat det synes jeg er en uting)

Folk bør absolutt ta sitt eget standpunkt når de skal legge kroner i en amp, men da er det også viktig at de kan gjøre det ut fra et kvalifisert infogrunnlag. Det er ikke slik at alt som er dyrt MÅ være MYE bedre enn det som er billig, og alt som er billig MÅ være MYE dårlig enn det som er dyrt.(selv om det ofte er slik :-) Og man kan ikke ta for gitt at man får en bedre amp ved å kjøpe seg en sliten 5150, kontra en ny 6262...

Vi er nok mer enige enn vi vil innrømme når det kommer til stykket, men andre som kikker innom disse trådene bør kunne se annet enn en som priser Bugera opp i skyene og en som fraråder folk å kjøpe dem. Sannheten ligger nok midt i mellom :)

Hvis amper faktisk har smelta innvendig og/eller tatt fyr er det en relativt stor greie i statene og da fortjener de all pepper de har fått. Man blir saksøkt av sånt og det er kan fort være slutten for et firma der borte. Jeg er også meget overrasket over at ikke Peavey eller ihvertfall Randall Smith har saksøkt dem allerede.

Min erfaring så langt her i livet har lært meg at ikke alt som er dyrt er bra, men stort sett alt som er bra er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis amper faktisk har smelta innvendig og/eller tatt fyr er det en relativt stor greie i statene og da fortjener de all pepper de har fått. Man blir saksøkt av sånt og det er kan fort være slutten for et firma der borte. Jeg er også meget overrasket over at ikke Peavey eller ihvertfall Randall Smith har saksøkt dem allerede.

Min erfaring så langt her i livet har lært meg at ikke alt som er dyrt er bra, men stort sett alt som er bra er dyrt.

Det var et jækla bra ordtak: "Min erfaring så langt her i livet har lært meg at ikke alt som er dyrt er bra, men stort sett alt som er bra er dyrt."

Randall Smith er nok den personen som trolig kommer til å ta et tak her. Den mannen er kjent for ikke å la seg pelle på nesa. Så det skal bli spennende tider når Trirec`n slippes til høsten.. Og ja, det er rart at Peavay ikke har flippet helt ut over 6262. Som nevnt så skiller det seg maks 2 komponenter i pre-ampen på 5150 og 6262. Ut fra jeg har sett så langt på 1990, så er det ikke spes vrient å orientere seg med et JCM 900 skjema.. Skummelt lik denne også..

Oh-yes, brann i en amp, det hadde vært advokatsnadder "over there", men jeg har ikke klart å finne et eneste eksempel på at så er faktum på en Bugera.. På en Mesa derimot.. ;-) Ja, en smeltet kontakt vil nok kunne lukte surt, og et lite smell vil man også kunne oppleve når sekundæren på powertrafo kortslutter, men det er også alt.. Men i paraniode USA så skal det jo ikke stort mer til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.