Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 6262 "Blueprinting" / Modification


Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

OH-MY-GOD

Jeg har tydligvis loddet pent... Jeg er himmelfallen , det er så til de grader forskjell i ampen før og etter modden at jeg

sliter litt med å fatte dette her. Jeg forventet veldig lite ut av dette her, med unntak av særdeles forbedret holdbarhet. (Som igjen er håpløst å få verifisert uten å måtte vente vinter og vår :lol: )

Jeg skal prøve å være så objektiv som det er mulig å være, er klar over fallgruven ved at hjemmegjort MÅ jo bli bra.

Ampens egenstøy, som i utgangspunktet slettes ikke er så ille med tanke på hvor mye gain den har, er merkbart redusert. Vil tippe en god 1/3 er fjernet. Selve lydbildet er ikke så radikalt endret, den ligner seg selv (eller var det en 6505 :-) Jeg prøve den først ut med pjokkens Ltd EX400, syntes ikke det var så rare forskjellen men merket at støynivå var lavere og at den virket mer "spretten".. Vanskelig å forklare, men dere som har gått fra en transistor-amp til røramp skjønner hva jeg mener. Dro så frem 7-strenger`n, og dro på med noen blytunge riff. Og hipp hurra, det er i bassområdet det virkelig har skjedd store ting. Klart mer definert lydbilde, MYE mer kraft i de dype chugga-chugga riffene.. Det er helt vanvittig hvor

stor forskjellen er der nede i kjelleren. Dette er faktisk synlig også, før modden var det mulig å se på den blåaktige plasmaskyen inne i utg-rørene at denen blinket\blafret ved tung belastning av ampen. Det er ikke tegn til dette nå, de står stabilt selv om Attunatoren nå nesten gløder.. :)

Men det er ikke alt som er lykke på jord her i Bugera-land, jeg moddet den for stabilitet, og tror dere fa`n ikke at jeg har pådratt meg problemer :angry: Periodisk så halveres volumet, holder seg lavt en 10-15 sekunder for så å komme tilbake igjen.. Dette kan kanskje skyldes et rør, men det er litt tidlig å bedømme. Ingen tegn til vakkelkontakter, hjelper ikke å knakke i chassi når lyden er lav.. Dette krever litt videre forsking..

En annen liten ting som er litt dumt i denne moddeprosessen er at jeg vet ikke nøyaktig hva som gjorde den store forskjellen. Altså hvilke komponenter som er med på å forandre ampens spillbarhet, og store forbedring i nedre register. Skulle jeg ta en "educated guess" vil jeg si: Glattekondensatorer i power, likeretterdioder, og koblingskondensatorer mellom rør-trinnene. Alle de filter- kondensatorene jeg byttet på frontkortet hjelper nok pytte-litte-grann, men jeg har ingen stor tro på at det var mye å hente her.. Nå er det jo også noe som heter mange-bekker-små, men ettersom det stort sett i bassområdet bedringen er kommet, er det nærliggende å tro at et stivere power er det som denne ampen trenger for virkelig å briljere.. Jeg har også loddet alle kabler mellom utg-trafo og mainboard/utg-kontak, så eve overgangsmotstand i

jalla kontaktene er også fjernet.

På spørsmålet mitt om man kan lage gull av gråstein, er svaret et tja.. Til syvende og sist er det jo en Bugera vi snakker om her, men at de ingeniørene som har tegnet denne (eller kopiert/rappet skjema) har tenkt mye riktig er det ingen tvil om. Så har en eller annen "bean counter" redusert potensiale for å få ned prisen. Hadde disse ampene blitt betykket med bedre komponenter og bedre kontakter internt, så hadde Bugera ligget der opp sammen med de andre store gutta.. Men det hadde nok prisen også :D

Jeg nevte tidligere at jeg har brukt ca. 800 på deler, og ved nærmere opptelling er summen noe lavere. Jeg bestilte ikke opp nøyaktig antall til ampen, så jeg sitter igjen med halvparten av delene. Det var kun de store (og dyre) glatte lyttene som ble bestilt i riktig antall..

Dersom noen er interisert i å vite nøyaktig hva som ble byttet i power så send meg en PM. Denne modden vil passe alle 6260/6262/333/333XL amper. Og trolig vil det også gjelde de nyere ampene fra Bugera også... Har man en loddebolt og vet å håndtere denne, er dette en mod som er gjort på et-par kvelder, til en sum av rundt 600,- Vel anvendt tid og penger.. :)

Nå gleder jeg meg vilt til de slipper Mesa klonen Trirec.. Den skal jaggu få samme behandling som denne...

Nå skal det spilles... Skal se om jeg får opp noen lydklips senere, men naut som jeg er ble ikke først opptak gjort med Schecteren. Det var en fadese :blush:

Dukker det opp en rimelig Bugera på Finn snart så kjøper jeg en til, og tar en ny moddejobb. Lover å få den dokumenter MYE bedre enn denne....

Til sist, dersom du som leser har en Bugera og sliter med 10 tommeltotter (noe underlig for en gitarist, men dog) så er dette en jobb jeg kan hjelpe til med. Jeg skal ikke flå dere for kroner i arbeid, eller deler.. Send meg en PM om det er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra.

Høres først og fremst ut som de store kondisene og kanskje litt racerdiodene. Du sa ikke no om hvor mye større kondiser du har brukt, du henter mye hvis du dobler. Vil også kanskje tro at spec'en på de nye kondisene du har brukt er en del bedre en de billiggreiene som satt der. Alle amper jeg har testa det på har fått tightere og mer kontrollert bass og mer punch med større kondiser. Powerlinja blir jo også kjappere så responsen blir bedre (eller værre hvis du vil ha en saggete vintageaktig amp, ække alle som vil bli slått i bakken når de slår an en akkord vettu ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa ikke no om hvor mye større kondiser du har brukt, du henter mye hvis du dobler. Vil også kanskje tro at spec'en på de nye kondisene du har brukt er en del bedre en de billiggreiene som satt der.

Jeg brukte bevisst samme verdier som stod i originalt. Men som du ser av bildet, så har fysisk størrelse litt å si ;-)

Pilene peker på original kondis, samt den som de blir erstattet med. Jeg har tidligere moddet endel Hi-Fi amper, og der fant vi ut etter en del

testing at det var bedre med høyere kapasitet, men fordelt på flere lytter for å få til en kjapp og tight bass. Store kapasitanser holdt på mye energi,

men var relativt trege til å dumpe den ut igjen.

Den blå store lytten er forøvrig fra F&T (Fischer & Tausche), og er å anse som en særdeles go`bit i en slik aplikasjon..

Sliter stadig med dropp i lyden :-( Ville ikke et def rør reagere dersom jeg knipset hardt i glasset..? Underlig sak dette her..

post-4617-12736921701_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bevisst samme verdier som stod i originalt. Men som du ser av bildet, så har fysisk størrelse litt å si ;-)

Pilene peker på original kondis, samt den som de blir erstattet med. Jeg har tidligere moddet endel Hi-Fi amper, og der fant vi ut etter en del

testing at det var bedre med høyere kapasitet, men fordelt på flere lytter for å få til en kjapp og tight bass. Store kapasitanser holdt på mye energi,

men var relativt trege til å dumpe den ut igjen.

Stemmer nok det, men på f.eks en 100W marshall så gjør det uansett mye for hele poweret i ampen kneler jo under hard belastning.

Bruker F&T i alle ampene mine.

Blir lyden annerledes eller bare dropper det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk så halveres volumet, holder seg lavt en 10-15 sekunder for så å komme tilbake igjen.. Dette kan kanskje skyldes et rør, men det er litt tidlig å bedømme. Ingen tegn til vakkelkontakter, hjelper ikke å knakke i chassi når lyden er lav.. Dette krever litt videre forsking..

En annen liten ting som er litt dumt i denne moddeprosessen er at jeg vet ikke nøyaktig hva som gjorde den store forskjellen.

siden problemet oppstod etter at du hadde gjort mye rart på en gang er det naturlig å tro det er feil der du har gjort mest - altså i loddepunktene.

hvis volumendringen er gradvis kan du se nøye på de strømførende overgangene mellom kortene. hvis den er veldig brå kan du sjekke signalveien.

synd at du ikke vet hvilke endringer som har noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden problemet oppstod etter at du hadde gjort mye rart på en gang er det naturlig å tro det er feil der du har gjort mest - altså i loddepunktene.

hvis volumendringen er gradvis kan du se nøye på de strømførende overgangene mellom kortene. hvis den er veldig brå kan du sjekke signalveien.

synd at du ikke vet hvilke endringer som har noe for seg.

Takker for tipset.. Ikke for å virke feilfri, men har levd av loddebolten i snart 20 år, og har div sertifikater innen myklodding. Jeg utelukker nok loddepunkter, samt andre kilder for vakkelkontakter. Jeg inspiserte alle punktene under lupe i jakt på dårlige loddepunkter fra produksjon. Fant kun noen suspekte punkter på rørsokler. Det er ikke mulig å provosere frem feil(eller bli kvitt den), ved å knakke \banke\riste på chassi\pcb\rør. Jeg mistenker def. rør...

Underlig nok, så har problemet ikke dukket opp i dag, til tross for en 3-4 timers økt med ampen. Er ikke veldig bekymret, finner nok ut av det :)

Når det gjelder hva som utgjorde den største forskjellen, så er det beskrevet over..

Jeg er forøvrig på jakt etter en 333XL, som selvfølgelig skal få samme behandling. Skal gjøre en bedre dokumentasjon på denne. Modden på 6262`n gikk litt væl fort, da jeg var sugen på å ha den ferdig til denne langhelgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update..

Dropp i lyd er fullstendig borte (?).. Ettersom jeg er såpass fornøyd med ampen, så går jeg for det siste steget i moddingen.

Reduserer effekten fra 100 til rundt 50w, dette innebærer permanent ut med 2 utg.rør, og inn med en ny trafo. Ampen får også 6 nye JJ rør til preampen. Skal på kort sikt ha tak i 2 stk EL 34 rør for å se hva jeg foretrekker.. Utg.trafo jeg bruker er en Marshall 50W erstattning fra Magnetic Components Min lenke

Handler samtidig inn trafo til askret sin Bugera 1990, samt en 100W trafo til senere bruk. (leter fortsatt etter en 333XL :-) Totalpris for 3 stk trafoer levert hjem på døra er 1600,- + mva.

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

muligt at jeg få kjeft nå men..... du satt in større kondensatorer. kan det ha noe virkning på jcm 800 toppen min? spiller veldig mye nedstemt og med tunge riff og synst det blir ganske grumsete og uklar lyd :S

Umulig å få kjeft på 17. mai, og etter at Norge vinner over Sveits i Hockey :lol:

Jeg satte ikke inn større kondis`er i 6262`n, bare av bedre kvalitet. Jeg vet ikke hva som står i en JCM 800, men antar at det er skikkelig vare.. Vil også anta at trafoer er av grei kvalitet. Det kan ha en effekt å øke elektrolytt kapasiteten i ampen, men vil tro at selve rørene også spiller inn her. Står vel EL 34 rør i denne, og de er vel ikke de som er mest kjent for trøkk i bunn.. Jeg kjenner for lite til disse ampene til å gi et fasitsvar. Prøv å google problemet..

Eve andre som har noe å tilføye..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å få kjeft på 17. mai, og etter at Norge vinner over Sveits i Hockey :lol:

Jeg satte ikke inn større kondis`er i 6262`n, bare av bedre kvalitet. Jeg vet ikke hva som står i en JCM 800, men antar at det er skikkelig vare.. Vil også anta at trafoer er av grei kvalitet. Det kan ha en effekt å øke elektrolytt kapasiteten i ampen, men vil tro at selve rørene også spiller inn her. Står vel EL 34 rør i denne, og de er vel ikke de som er mest kjent for trøkk i bunn.. Jeg kjenner for lite til disse ampene til å gi et fasitsvar. Prøv å google problemet..

Eve andre som har noe å tilføye..?

bytt til 6550 rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update..

Fa`n i Hælv....... :angry: Drop i lyden er nå omtrent permanent. Kan har fullt volum periodisk etter oppstart, men så faller volumet ned anslagsvis 70%. Dette skjer kun på Leadkanalen, clean og Crunch er uberørt.

Jeg har endevendt ampen etter vakkelkontakter på ny, forsøkt å provosere feilen med varme, vibrasjone og kjølespray. Det er ikke preamprørene, de er sjekket ut. Det sitter kun 1 halvleder i kontakt med signalet, (mutingtransistor) og denne har jeg byttet til ingen nytte. Jeg har en ørliten mistanke til koblingsrele som skifter mellom Lead og Cleran/Crunsh, da jeg før modden hadde periodisk en "kokende lyd" på Leadkanalen som ble borte etter å ha switchet frem\tilbake mellom Lead og Clean. Jeg antok først at dette lydproblemet hadde sammenheng med dårlig jording av frontkortet, men begynner å lure litt på om dette var en begynnelse på det problemet jeg nå har.. Jeg skal sjekke ut rele`r nærmere når jeg skal bytte rør og utg.trafo..

Tror og mener at problemet må sitte mellom master volum for Lead og pre-out/send. Bass, diskant, mellomtone og gain virker fint, og det er ikke noe gæli med lyden. Den låter helt fabelaktig, men på et puslete lydnivå. Det er nå man skulle hatt tilgang på et skjema :rolleyes: Ingen her inne som kjenner noen som jobber med service på disse ampene..? Hvem er egentlig importør av disse ampene..? Luthman har vel Behringer, men jeg ser ikke Bugera listet opp på deres hjemmeside..

Det finnes ikke skjema ute på nett, har lett med lykt og lupe...

PS: Dusør utloves til den som kan spore opp et skjema på denne ampen

PS: Etter reduseringen av effekten til 50W, så har jeg noe

glødestrøm til overs.. Hmm, spørs om ikke det er mulig/plass til å klemme inn en rør-likeretter... Skjematisk så er det ikke stort hokus-pokus.. Hva vil det gjøre for lyden tro..? Nesten for gøy å være en DIY`er :lol:

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.