Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 6262 "Blueprinting" / Modification


Anbefalte innlegg

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så langt er jeg glad jeg ikke kjøpte bugera når jeg var keen på en 6262 selv...

Hvorfor i all verden det..? Jeg betviler du finner bedre amp, ang lyd og drift, enn disse ampene fra Bugera i dette prisleiet.. (sjekk Finn, det ligger 2 stk 6260 der til rundt 3K )Husk på at modden med dårlig kontakt fra nett-trafo er gjort på nyere amper, og skulle den ikke være gjort er det en smal sak å fikse.. Alle oppgradringene jeg gjør her er overhodet ikke nødvendig for å ha glede av en slik amp..

Jeg venter spent på Bugeras Trirec modell, som skal være en Mesa Dual rec. klone.. Er det bingo det jeg gjør her, så kan du banne på at jeg gjør det samme på Trirec`n...

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det så ganske pent ut inni der. det er slett ikke noe stor forskjell på layout og design på denne i forhold til mange av de mer anerkjente merkene. om dette er resultat av god kopiering eller godt design hos Behringer vet jeg ikke, men resultatet er bra.

det er nok lurt å bytte de store elektrolyttene og de molexpluggene som fører noe særlig strøm.

for å måle egenstøy bør du måle rett på utgangen med et multimeter eller helst et skop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å måle egenstøy bør du måle rett på utgangen med et multimeter eller helst et skop.

Dette har du rett i, men det er ikke all målt støy på et scop/spect.analysator som oppfattes som støy når det gjelder hva som oppfattes en meter foran kabinettet. Men ja, jeg vil også bruke scopet til å måle utgang..

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å få tatt opp lydbilde før og etter modde-jobben. Vil en enkel Zoom H4, eller Edirol være greit nok utstyr..? Kan få lånt en Edirol, og jeg ser det ligger en H4 til salgs her på forumet.. Om en H4 er grei nok, så vurderer jeg å kjøpe denne, er vel slik som er kjekt å ha..(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZoomH4 er en flott sak. Etter min mening inneholder den en rekke funksjoner du ikke trenger hvis man skal redigere på PC uansett, men liker man Canon- pluggene, er den fin- Jeg har en H2 som har samme lyd, den er mindre og billigere. Lyden er det lite å utsette på. Selvsagt blir det ikke opptak av typen "to velplasserte stormembraner", men det er heller ikke meningen. Både H2 og H4 kan brukes som lydkort. Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var H4n handlet inn, sammen med 2 stk XM8500 mic`er fra Behringer. Førsteinntrykket av utstyret er meget bra. Særdeles overrasket over mic`ene, at noe til fattige 200,- kan fremstå som såpass bra saker er ganske forbløffende.. Fikk lekt litt med utstyret i går, og fikk klodret til noen opptak. Jeg fikk låne 3 NOS pre-amp rør av en kompis, og det var et ganske så overraskende resultat. Rørene hadde gain forhold på 30, 50, 60%, i forholdt til 12AX7 som står i fra før. Mer om dette senere..

Jeg venter de siste kondensatorene inn i løpet av denne uka, så jeg satser på lydklipp av ampen i løpet av helgen, og så begynner jeg å svi fingrene på loddebolten til uka.. :blink:

Når det gjelder H4n, så var dette noe av det mest artige leketøy jeg har fått fingrene i på lang tid, enkel i bruk og har nok muligheter til å spille inn en hyfsad demo.. Stor bonus for meg, som er glad i alle mulig fjollete effekter var at denne er smekk full av gitar/bass preamps, chorus, reverb, delay, flanger, phaser, deoktaver. Mao, en helt grei liten sak å koble gitaren til når man skal sitte å tøyser litt rundt på gitaren, med bare et headset på hodet. Tenk Pocket-POD..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden det..? Jeg betviler du finner bedre amp, ang lyd og drift, enn disse ampene fra Bugera i dette prisleiet.. (sjekk Finn, det ligger 2 stk 6260 der til rundt 3K )Husk på at modden med dårlig kontakt fra nett-trafo er gjort på nyere amper, og skulle den ikke være gjort er det en smal sak å fikse.. Alle oppgradringene jeg gjør her er overhodet ikke nødvendig for å ha glede av en slik amp..

Jeg venter spent på Bugeras Trirec modell, som skal være en Mesa Dual rec. klone.. Er det bingo det jeg gjør her, så kan du banne på at jeg gjør det samme på Trirec`n...

Mente med tanke på alt det rare jeg har lest om de på nettet ;) men blir spennende å høre potensialet de har fra en troverdig kilde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel.. Da er 98% av delene i hus og arbeidet med å skifte ut komponenter er godt i gang. Har til nå skiftet ut rundt regnet 60 komponenter. Jeg mangler noen få filter kondensatorer til frontprintet ellers er alt i rute.

Som nevnt før, så er komponenter valgt ut fra tanken om lang levetid, og ikke noe "kork-sniffende-gull-ører-kvasiteori". Ampen låter meget bra i original stand, så det her er bare et forsøk på å få den til å bli en amp som kan leve i mange år. Dvs jeg har valgt samme verdi på alle komponenter som står i, men hentet disse fra kjente og respekteret leverandører. Det eneste jeg har endret er likeretter dioder, det står originalt i 1N4007 og disse er byttet til lang raskere dioder : BYW56 I terorien skal disse støye mindre, men om det gir noe utslag i en gitaramp skal være usagt. Men Engl bruker disse så da gjør jeg det og. :lol: Noe mer spenstige lytter til power er også valgt. Disse er fysisk større enn de som står i, så jeg får ikke plass på mainboard. Disse blir da montert på chassi, ved siden av mainboard med strappe kabler til kortet..

Etter å ha loddet ut alle disse komponentene fra et dobbeltsidet kort, er det bare å slå fast at prinkortene Bugera bruker er av rimelig god kvalitet. Ingen tegn til at printbaner løfter seg fra kortet, eller andre svakhetstegn ved kortet. Litt irriterende at de har lakkert kortet sort, da dette gjør det litt plundrete å følge banene får å få tegnet seg sitt eget lille "grovskjema" over kretsene. Skjema over disse ampene er kul umulig å finne på nett.

Utrolig nok så er hver verdi på komponetene printet på selve kortet, så det var ganske enkelt å bare nappe ut alle delene jeg ville ha ut på en gang, uten å måtte notere ned hva-står-hvor. Bugera burde nesten vurdert å selge disse ampene som byggesett, det er jo nesten ikke mulig å putte feil komponener i feil hull :)

Rørsokler til utgangsrørene er chassimonter, men det er ikke pre-amp rørsokler. Og kortet flexer ganske stygt ved rørbytter, dette liker jeg dårlig, men jeg ser ikke noen åpenbar løsning på dette pr.idag. Jeg kunne også godt tenkt meg å skifte ut alle pot`ene til chassimontert varianter, men avventer dette til siste moddetrinn. Dvs bytte av rør og utg.trafo. Dette siste trinnet blir vurdert etter testen av ampen..

Alt om alt så er ampen særdeles servicevennlig, skru løs kortene og klips av alle kontakter og vips så har man kortene fri. Jeg kommer til å fjerne alle disse hurtigkoblingene som bærer lydsignal, og lodde disse direkte...

Ang lydklipp før modden så har jeg kun fått tatt opp noen få sekunder av hver kanal, dette skyldes rett og slett at jeg hadde store problemer med lyden fra ampen. Den begynte å lage vemmelig "kokelyder" etter kort tid i on-mode, så opptak er gjort i hui-og-hast i ampens få gode perioder på slutten. Årsaken til denne "kokingen" i lyden viste seg senere skyldes at jeg hadde løsnet div skruer til frontkortet under en tidligere sjekk av ampen, og disse skruene er med på jorde frontkortet. Skal se å få lagt ut disse lydklippene senere i dag..

For den som måte lure, så er kostnad/tidsbruk så lang:

Deler : 800,-

Timer :6

Lagt ved noen tragisk dårlige bilder av kortene... Typisk at go`kamera skal være umulig å finne når man trenger det..---jævla unger----

Regner med å få satt ampen sammen i løpet av dagen, og få testet den i kveld....

post-4617-127364822223_thumb.jpg

post-4617-12736482283_thumb.jpg

post-4617-127364823228_thumb.jpg

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

deler 800x3=2400

timer 670x6=4020

forløpige kostnader for mod kr 6420,-. hmmmm kunne kjøpt deg en ordentlig amp isteden. Hva koster en 5150? Jammen jeg gjør jo alt selv så det koster meg ikke så mye? Well men da kunne du jo heller brukt tia på å bygge en skikkelig fet solid amp fra bånn og ikke drevet førstehjelp på en Bugera :D Og det ser ut som det står no leketøy oppå benken din der som ikke er gratis.

Jeg digger at du gjør det her så nøye og det er moro å se hva du mener må endres og hvor dem har kutta for å få ned prisen. Min erfaring er at det som koster noe på en amp er transformatorenen, de store kondensatorene og chassis. Pot'er kan være dyrt men trenger ikke være det. Resten er jo peanuts.

Du skifter de store kondisene så det blir noen kroner. Trafoene er vel ukjente? Du fikser ikke de PCB monterte rørsoklene og som du sier vil de nok sannsynlighvis gi problemer over tid hvis ikke kortene er tjukke nok og festet godt nok til å avlaste ved rørbytte hvis de er trange. Du mener ampen er servicevennlig men vil fjerne stikkene som gjør at du bare kan vippe ut kortene og peker på dette som et svakt punkt? Det er neppe gjordt sånn for å gjøre ampen servicevennlig, men kun for å kutte kostnader ved montering. Printplatene er outsource'a og de får dem ferdige fra underleverandør og bare hiver dem i chassis og klipser det hele sammen = billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deler 800x3=2400

timer 670x6=4020

forløpige kostnader for mod kr 6420,-. hmmmm kunne kjøpt deg en ordentlig amp isteden. Hva koster en 5150? Jammen jeg gjør jo alt selv så det koster meg ikke så mye? Well men da kunne du jo heller brukt tia på å bygge en skikkelig fet solid amp fra bånn og ikke drevet førstehjelp på en Bugera :D Og det ser ut som det står no leketøy oppå benken din der som ikke er gratis.

Jeg digger at du gjør det her så nøye og det er moro å se hva du mener må endres og hvor dem har kutta for å få ned prisen. Min erfaring er at det som koster noe på en amp er transformatorenen, de store kondensatorene og chassis. Pot'er kan være dyrt men trenger ikke være det. Resten er jo peanuts.

Du skifter de store kondisene så det blir noen kroner. Trafoene er vel ukjente? Du fikser ikke de PCB monterte rørsoklene og som du sier vil de nok sannsynlighvis gi problemer over tid hvis ikke kortene er tjukke nok og festet godt nok til å avlaste ved rørbytte hvis de er trange. Du mener ampen er servicevennlig men vil fjerne stikkene som gjør at du bare kan vippe ut kortene og peker på dette som et svakt punkt? Det er neppe gjordt sånn for å gjøre ampen servicevennlig, men kun for å kutte kostnader ved montering. Printplatene er outsource'a og de får dem ferdige fra underleverandør og bare hiver dem i chassis og klipser det hele sammen = billig.

Tja, her var det mye å ta tak i...

800x3 ..? Den skjønte jeg ikke.... 800,- for alle delene totalt (ink.frakt/mva) Nødvendig å bytte alle, LANGT derifra.. Det er kun lyttene som er suspekte her, og strengt talt kan man bytte disse når (hvis) de feiler, ikke før.

Det som MÅ gjøres er nevt tidligere, dvs kontakt fra power trafo, sjekk eloddepunkter...

Skulle verden fulgt ditt regnestykke på fritid, ville det jaggu ikke vært mye moro her i verden.. Beregner du alt du gjør på din fritid i kroner og ører.. Tullete...

Rørsokler som er monter på print er ikke noe Bugera er alene om, og kortet er selvfølgelig avlastet ved soklene, men ikke på en måte som jeg anser som optimal. Men heller ikke så elendig at det utgjør et stort problem, hvor ofte skifter du egentlig pre-amp rør? Jeg vil gjøre dette ganske så ofte da jeg har tilgang på en bunke NOS rør som jeg skal testet ut. Så for MIN del skulle jeg gjerne ha hatt disse chassimontert. Når det gjelder koblinger mellom kort, er jeg da klar over hvorfor kinamann gjør dette, og har påpekt dette tidligere: Billigere produksjon. Service på disse apparatene har vel stort sett vært ombytte av produkter. Men selv med fast forbindelse mellom kortene vil jeg si at apparatet er servicevennlig, men du får ut 3 kort i stedet for separate kort. Jeg foretrekker å ha de loddet, da jeg ikke ser noe stort poeng i å demontere denne i særlig grad senere.

Kjøpt meg en bedre amp...? Ok, fortell meg hvor jeg finner en bedre amp enn denne i samme prisleie..? 5150 amper er ikke akkurat noe high-end amp den heller og koster brukt langt mer enn hva jeg har brukt på denne Bugera`n ink. deler.. Hva har "leketøy" på hylla med dette prosjektet å gjøre..? Selve ampen har kostet meg under 3K brukt, og jeg koster på den en tusenlapp. Dvs at jeg har til nå brukt under 4K på dette prosjektet. Jeg kan fortsatt både bytte rør og utg.trafo og stadig ligge rundt prisen på en brukt 5150. (Utg.trafoer er faktisk ikke uhyggelig dyre i 50/60w skiktet) En opphora Bugera, eller en halvsliten 5150..? Enkelt valg...!! (tenker her ikke på videresalgsverdi, her taper Bugera så det holder)

Hele poenget med dette prosjektet har tydligvis gått deg hus forbi, så jeg gjentar: Dette er kun moro moro skyld,

jeg ønsker å se hva man kan få ut av en billig kina-amp, dersom man hadde valgt komponenter ut fra et kvalitetskikt som ligger langt over hva som står i originalt. Samt å prøve å komme med en konklusjon på hvor bra/dårlige Bugera amper egentlig er fra bunnen av.

Å bygge seg en amp fra bunn av er et helt annet konsept.. Og som i følge din måte å regne på ville være totalt høl-i-hue kostnadsmessig. Er jo mye billigere å kjøpe seg noe ferdig.. :P

En annen motivasjon er at Bugera kommer snart ut med en Mesa klone, Bugera Trirec. Dersom denne nye Mesa klonen ligger lydmessig der jeg håper den gjør, er dette prosjektet et prøveklut for å en eve senere mod av en slik.

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm, du fikk med deg den dele hvor jeg skriver at jeg syntes det er kult at du gjør dette?

Kan noen stikke innom Tønsberg med no kaffe? Please? Jeg må tydlighvis slutte å kødde med deg om så alvorlige ting.

Jeg satte opp et raskt overslag over hva de hadde kosta hvis noen skulle betale deg for å gjøre dette. Også kun for moro skyld, siden du var kul nok til å fortelle hvor lang tid du har brukt. Bugeraen er billig den, men hvis du skal begynne å betale noen for å oppgradere den er det ikke det lenger. Du sier du har brukt 4k, helt greit hvis du lodder med tunga og tyggis? Du har brukt mye mer, men velger å se bort fra alt annet enn den ren delekosten din.

Jeg syntes også det er greit å poengtere for folk som ikke jobber med produksjon hvor Bugera kutter kroner og hvorfor så kan folk gjøre seg opp en mening om det betyr noe for dem.

Og jepp som du sier har jeg pissa bor mye penger på å bygge selv. Småskala produksjon er alltid dyrt, men gøy.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen stikke innom Tønsberg med no kaffe? Please? Jeg må tydlighvis slutte å kødde med deg om så alvorlige ting.

Ja, det hadde smakt bra ja...

Du sier du har brukt 4k, helt greit hvis du lodder med tunga og tyggis? Du har brukt mye mer, men velger å se bort fra alt annet enn den ren delekosten din.

Ok, jeg har ikke tatt med i beregningen rundt 2 meter med loddelisse, noen dråper flussmiddel og loddetinn... Ut over det så er nok totalkostnad til nå stadig under 4K..

Ser ikke helt at jeg skal ta med loddestasjoner,scop, bord, benker, stol, strøm og husleie i regnestykket :rolleyes:

Prater nok forbi hverandre.. Det har aldri vært min hensikt å anbefale den normale mann i gata å levere inn sin Bugera til en opphoring av dette slaget. Men dersom man sitter inne med en amp av dette slaget så er det jo åpenbart at det er svært lite som skal til for å få seg en amp som man kan stole på over tid. Har man en loddebolt og en time til overs så er mye gjort. Eve. så ta den med til nærmeste versksted for å få jobben gjort.. En så billig amp som dette er burde man jaggu kunne koste på en 500,- lapp..

Misforstod deg ang din prisberegning, du har rett. Sender man inn en amp til en slik jobb som dette så er det totalt ulønnsomt. Du var nok kanskje også litt snill når du ganger opp deleprisen med 3 :)

Ampen er ferdig, og startet opp uten tegn til de små indianerene (røysignaler) Får ikke testet den på kabinett før i kveld... Så får vi se: Gull eller gråstein :lol:

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spent på om du hører noe forskjell.

Helt ærlig, så har jeg ikke stort håp om det. Men det er mulig det "stivere" power kan være merkbart på responsen fra ampen.. Egenstøy er jeg også svært spent på, det kan faktisk slå begge veier... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.