Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bugera 6262 "Blueprinting" / Modification

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg sitter med en Bugera 6262 som jeg har kommet over for en billig penge, som har lyst til å gjøre litt "fikle litt med" :D Ettersom jeg fikk den billig så er det ikke helt den store katastrofen om dette prosjektet går lukt til Helv.... Mao fallhøyden er lav..

Man kan si mye skit om Bugera sine amper, men de låter faktisk rimelig bra og ligger ikke langt bak sine forbilder når det gjelder lydbildet. Ved først øyekast, så ser de ut som skikkelig utstyr og de virker som mye amp for pengene..

MEN, og det er jo alltid et men, skinnet bedrar når man begynner å kikke de litt nærmer etter i sømmene. Hvorfor klarer Bugera å selge dise ampene SÅ mye billigere enn originalene de etteraper.? De produseres i Kina, så kostnad til arbeidskraft er lav, og de har ikke noe utpreget Mojo effekt som gjør at de kan holde en høyere pris. Og så bruker de komponeneter fra absolutt laveste hylle, der de kan.. Etter å ha studert min 6262 så langt det mulig, så legger man merke til hvor de skorter inn på utgiftene. Potmetere, kondensatorer, trafoer og chassi-komponenter er åpenbare steder hvor det er skjært til beinet for å holde prisen nede.

Og det er her jeg har tenkt til å gjøre et stunt for å se hva denne konstruksjonen kan bli til, dersom man hadde valgt komponeneter fra et noe høyere kvalitets segment.

Før dere alle tror at jeg har et negativt bilde til Bugera, så vil jeg skyte inn at jeg syntes det er knallgode amper (lydmessig) til en overkommelig pris. De fleste av oss som har lest litt opp om disse ampene har lest skrekk historier om svært høy feilrate, og spesielt fra Unaiten (les USA) florerer det med forumsider som elsker å rakke ned på alt fra Behringer og Bugear. Årsak til høy feilrate ligger primært i måten de satt sammen på, igjen en metode for å holde kostnader nede.. Jeg kommer tilbake til dette senere.

Er Bugera for alle..? Hmm, nei.. Med et komponentvalget som er gjort i disse ampene, så er jeg rimelig sikker på at disse ampene ikke vil ha særlig lang levetid for en musiker som bruker sin amp aktivt (tøfft bruk). Spesielt valget av kondensatorer (elektrolytter) skriker ut at levetiden aldri vil nærme seg en amp fra f.eks Engl,Mesa,Marhall osv. Men for en ung jypling, (eller en gammel tulling som meg selv) som vil ha noe som spiller rått og brutalt på et lavt budsjett, så er dette glimrende utstyr. Kjøper man i tilleg utstyret nytt, så er man dekket i det minste i 5 år ihht Forbrukerkjøpsloven. Så for oss i Norge er dette gull verdt..

Som nevt over så ha jeg tenkt å "blueprinte" ampen så langt det er mulig sett ut fra et fornuftig og økonomisk perspektiv. Dvs, jeg kommer ikke til å gå helt av skaftet ved å dytte en formue inn i denne ampen, i form av eksotiske kondensatorer og NOS rør. Planen er som nevt før å se hva man kan få ut av en amp, derom man hadde brukt et fornuftig komponentvalg. Rent lydmessig så har jeg ikke noe stort håp om å oppnå et høyere nirvana, selv om jeg er rimelig sikker på at ampens voicing og spillbarhet vil endre seg noe. Men en ting som er 100% sikker, er at ampen ikke vil stå tilbake fra noe på markedet når det kommer til levetid. Dvs, målet er å få til en amp som "man kan stole på" i mange år.

Jeg har også et ønske om å redusere effekten på ampen fra oppgitte 120w, ned til 50/60w.

Dette innbærer bruk av kun 2 rør i utgangen, og det innbærer bytte av utg.trafo. Dette er det aller siste jeg kommer til å gjøre, da jeg ønsker å prøve den ut i originalt konfigurasjon før jeg endrer utgangen. Rent lydmessig vil nok bytte av utg.trfao (+ rør) ha den største effekten, så dette kommer senere...

Nå i første omgang skal alle kondensatorer i signalveien, dvs kobling- og filterkondensatorer byttes ut. Samt alle elektrolytt kondensatorere i power må ut. Disse er av absolutt billigste variant, og jeg kjenner de igjen fra andre Kinesisk produkter av billigste sorti. Og det da i produkter som feiler tidlig, nettop pga def. kondensatorer :rolleyes: 55 kondensatorer skal skiftes ut i denne prosessen.

Samtlige rør og potmetre er printmonterte, Rørsoklene er keramiske, og ser faktisk ut til å være av god kvalitet. Å ha disse printmontert er ikke optimalt, men det funker stabilt så lenge selve printkortet er forankret/avlastet på en fornuftig måte. Noe de ikke er i denne ampen, så her må noe tenkes ut..

Potmetrer er alle printmonterte uten noen form for avlastning i frontchassi. Dette er ikke tilfredstillende, da dette skaper unødig belastning på printkortet de er festet til. Selve potene ser ut som kopier av Alps potmetre, og det er trolig akkurat det de er, kopier :lol:

Jeg er i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre med disse, å bytte dem til Alps pot virker unødvendig da de får den samme mekaniske monteringen som de gamle. :unsure:

Jeg kommer tilbake med bilder, og forhåpentlig lydklipp litt senere..

Stay tuned, the madness continues :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Samme her. Kunne være fristende å prøve selv hvis det ikke ser for komlplisert ut.

Dette er ikke snakk om noen komplisert operasjon, men den vil bli relativt tidtrøttende.

Å demontere rundt 60 komponenter fra et gjennompletert (2 lags) printkort, krever godt loddeustyr og en smuuule tålmodighet :P Heldigvis er ampen veldig service-vennlig.. Mer om det når bildene kommer...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle akkurat til å spørre om bilder, he he. Lurer på hvordan de ser ut inni. De var jo en tråd for en tid tilbake om man kunne høre forskjell på en Behringer og en Boss pedal. Well, greit nok men det er jo litt mer man betaler for enn bare lyden. Det får bli opp til en selv å bedømme om dette er noe en verdsetter. Høre jo ut som de har kuttet der det kuttes kan.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult prosjekt! :) Hørte om noen andre på et annet formu som hadde kjøpt seg en Bugera topp (lurer på om det kanskje var en 6262...) og byttet ut noen av de cheape delene. de sa ihvertfall at det var en heelt annen amp da, og at de var glad de hadde gjort det ;)

NB: Eller kanskje det var noen jeg snakket med..... husker ikke helt, er en stund siden... :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaaa, bilder, ljudklipp och videos åt folket :) . Kul tråd.

Bara en tanke, finns det någon möjlighet för att du istället för att byta trafo och bara köra på 2 utgångsrör istället för 4(?) rör, kunde fortsätta att köra med 4 rör, men bara använda 2 av de, och göra de andra 2 rören till nån slags backup-rör slöyfa istället? Alltså det här har jag NOLL peiling på, men min Marshall JCM 900 har nån sån grej. Om ett rör går så fortsätter den att rocka på bara 2 av rören.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaaa, bilder, ljudklipp och videos åt folket :) . Kul tråd.

Bara en tanke, finns det någon möjlighet för att du istället för att byta trafo och bara köra på 2 utgångsrör istället för 4(?) rör, kunde fortsätta att köra med 4 rör, men bara använda 2 av de, och göra de andra 2 rören till nån slags backup-rör slöyfa istället? Alltså det här har jag NOLL peiling på, men min Marshall JCM 900 har nån sån grej. Om ett rör går så fortsätter den att rocka på bara 2 av rören.

Hei Mathias..

Jeg gjør presis det pr i dag. Har napet ut 2 rør, og kjører på halv effekt. Det funker fint, men det er ikke optimalt. Utgangsimpedansen fordobbles, og det er en mismatch mellom impedansen fra selve rørene og utg.trafo. Å huske på å koble rett imp. til ampen skal man alltid klare, og for å være ærlig så vet jeg ikke om det spiller noen rolle om det er feil på impedansen mellom rør og utg.trafo. Uansett, så er dette siste trinn i modden av ampen, og da primært for å prøve å shape lyden til noe annet enn 5150 sound..

Når det gjelder back-up, kan man jo bare koble vekk spenning\signaler til 2 sokler og bruke disse som holdere for back-up rør.. Gløde gjør de ikke men det ser jo noe mer bad-ass ut med 4 utg.rør :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å huske på å koble rett imp. til ampen skal man alltid klare å huske på, og for å være ærlig så vet jeg ikke om det spiller noen rolle om det er feil på impedansen mellom rør og utg.trafo.

Leste et eller annet sted at impedansen inn på marshall sine gamle 100W utgangstrafoer er helt feil og eneste grunn til at røra overlever er at strømforsyninger sagger ned til godt under 400V når man drar på.....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, nok chit-chat Her er ampen for de som ønsker en kikk under panseret. Og det er noe ALLE som eier en Bugera bør gjøre ASAP. Som nevnt tidligere så florerer det med skrekkhistorier om at disse ampene er utrolig dårlige, og at de sjelden lever mer enn en ukes tid. Årsakene til dette bunner ut i 3 feilårsaker: Dårlige rør, dårlige loddepunkter og bruk av hurtigkontakter av elendig kvalitet. Feil på rør kan alle ha, loddepunkter og kabling kan sjekkes og utbedres relativt enkelt.. Det er spesielt rørsokklene til utg.rørene som er noe man bør sjekke, og er man usikker så er det bare å lodde over på ny. Som dere ser av bildene er er alle kort og trafoer satt sammen med hurtig-kontakter. Dette gjør at produksjonen kan gjøres hurtig for hånd, og det gjør ampen servicevennlig. Men de gjorde en brøler når de bruker kontakter av laber kvalitet mellom nett-trafo og mainboard. Dårlig kontakt og store strømmer skaper varmegang, og kontaktene smelter...KA-BOOM...Full kortsluttning :rolleyes:

Dere ser at min amp er fabrikk-moddet, og denne kontakten er klippet ut, og kablene er loddet direkte til PCB, som seg hør og bør.. Denne modden er lett å sjekke ut og er uhyre viktig at blir gjort. Ignorer dette og ampen VIL feile..

Som dere også ser så er det brukt elektrolytt kondensatorer fra Xunda.. De skal på hue-og-ræva ut... Har sett alt for mange av disse feile i andre Kina produkter..

Dersom man i første omgang lodder alle strømførende kabler til PCB, og bytter disse elektrolyttene i power, så er jeg overbevist om at man har en amp som man kan ha glede av i like mange år som hvilken som helst annen high-end amp... Lydbildet fra ampen er hva den er, og det blir for subjektivt å diskutere.. Noen elsker soundet, andre hater den. Men allmen oppfattning er at disse ampene låter skamgodt..

Jeg vil ikke starte med å plukke ampen i filler før jeg har alle delene i hus, det vil ta ca. en ukes tid. Så stay tuned... :D

Edit: Lydklipp skal jeg forsøke å få til. Har dessverre ikke tilgang på noe bra opptak utstyr, men skal prøve å få lånt noe. Jeg er realistisk med tanke på hva dette kommer tl å gjøre for lyden, og det er jeg redd er svært lite. Men jeg tror responsen fra ampen kommer til å være merkbar. Den kommer til å få et "stivere" power, og det vil nok gjøre en merkbar forskjell, men det er ikke sikkert at dette er bare av det gode, noen amper er glimrende nettop pga at powere "sagger" litt.. Amper med likeretter rør er vel mest kjent for dette.. Så dette kan slå begge veier.. :rolleyes:

Håper også å få dempet ned egenstøy i ampen, og dette bør være målbart med et følsom dB meter..(som jeg har ;-)

post-4617-127248437931_thumb.jpg

post-4617-127248438935_thumb.jpg

post-4617-127248439591_thumb.jpg

post-4617-127248440177_thumb.jpg

post-4617-127248440961_thumb.jpg

post-4617-12724844163_thumb.jpg

post-4617-127248442374_thumb.jpg

post-4617-127248443124_thumb.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff og huff. Soldano designet no amper for Yamaha eller no en gang og de hadde samme greia. Ble fort berykta for at hurtigkontaktene tok fyr. Soldano var ikke veldig begeistret å få navnet sitt dratt ned i søla av noen blåruss som skulle kutte kostnader. Hans egne amper er vel noe av det peneste som finns å oppdrive.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deler begynner å trille inn i i mekkebua.. Trøste å bære, dette blir litt jobb :rolleyes:

Noen av kondensatorene var i rest, og de får jeg ikke før i slutten av neste uke.. Skal prøve å få lånt noe opptakutstyr i helgen og gjøre noen opptak av Clean, Crunch og Lead kanalene.

Skal også ta noen db målinger av egenstøy, for å se om denne oppgraderingen gjør noen forskjell..

post-4617-127261127634_thumb.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Når man har et så deilig brett låter alt bra! 
    • Det kommer an på så mye, pedaler som støyer, pedaler som suger signal selv i standby, billig uisolert strømforsyning. Jeg har en enkel Gigrig Quartermaster 6, den gjør virkelig underverker 🙂
    • solgte de det som standard tilgjengelig i butikken, gubbe, eller var det spesialbestilt?
    • Jeg bruker fem-syv - litt etter dagsform - pedaler, én splitter-boks og en del kabling. Det har aldri vært et problem. Om du er sånn som meg, og alltid har én boks påslått, trenger du kanskje ikke buffer? Det du mister i diskant kan du ofte ta igjen med litt diskant i ampen. Det jeg legger mest merke til når jeg bruker mange pedaler, uten noen form for buffer eller "velge-boks" (GigRig feks), er at ampene dropper litt i volum. Dette kan du jo også ta igjen med litt volum på ampen. 
    • En god buffer så tidlig i signalkjeden som mulig gjør at du ikke taper mer diskant enn kapasitansen til gitarens elektronikk og kabler pluss pedaler før bufferen. Om pedalene etter dette alle har høy inngangsimpedanse og lav utgangsimpedanse (over 500 Kohm og under 1Kohm), greier du deg med denne ene bufferen. Men om du har en eller flere pedaler med høy utgangsimpedanse, f.eks. Fulltone OCD t.o.m v1.7, trenger du også en buffer etter disse. TC Electronic-buffere er bra nok, og de fleste av deres nyere pedaler har valgbar buffer-bypass eller true bypass. Boss sine buffere er ikke gode nok, mener jeg, de overkompenserer. Og om du bare bruker true bypass-pedaler, kan du si farvel til diskanten din. Men én enkelt buffer før disse gjør at det meste går greit.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.