Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordeler / ulemper med P90 pickups?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer litt på fordeler og ulemper med P90-type pickups.

Jeg har bare erfaring fra humbuckere, men vurderer nå P90-pickups i en ny gitar (2 stk med 3-veis velger, der midtposisjon blir humbuckende).

Hvordan er lyden i en P90-utstyrt gitar sammenlignet med f.eks. klassiske humbuckere (som i Gibson LP) og Fender Stratocaster type single coils?

Er det andre ting jeg bør vite om P90-pickups når jeg ikke har brukt det før?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P90 blir som en slags mellomting mellom single-coil og humbucker, men kan kanskje best beskrives som en "beefy and growly" single-coil. Det finnes jo ulike varianter av P90, men de fleste har vel noe høyere output enn single-coil. En ulempe er at P90 kan ha lett for å plukke opp støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gitar med P90s, og er enig i lydkarakteristikken. Mellomting. Det jeg ikke er helt enig i, er at de støyer så skrekkelig. De er ikke verre enn vanlige singecoils, og det er det da mange som lever godt med. Nå sitter mine i en "335", og det er vel ikke den gitaren jeg forer med higainsetting på forsterkeren, så det er mulig det er noe der.

Alternativt finnes de jo i stacked, http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/stkp1_p90_stack/ og P-rails. http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/progressive/prails_shpr1/

Den siste der synes jeg ser skikkelig spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De låter fett. Mer dirty enn en SC. Skikkelig fete til crunch lyd. Men som nevnt over de støyer som helvete.

Støyer de mer enn standard single coil (sånn som f.eks. de i Fender Stratocaster)?

Edit: Fikk visst svaret av CastorFiber! :)

Om jeg går for P90, så blir det nok av standardtypen for å sjekke hvordan det fungerer. Seymour Duncan er jo fine ting, men de koster jo en del i tillegg... Men man kan jo evt. oppgradere til stack-versjonen ved behov, og da er det jo greit å vite at det går an uten å måtte fram med håndoverfresen på lakkert gitar.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støyer de mer enn standard single coil (sånn som f.eks. de i Fender Stratocaster)?

Edit: Fikk visst svaret av CastorFiber! :)

Min erfaring er at de gjør det for de er enda hot'ere og plukker da også opp mer støy. Men nå bruker jeg endel vreng da. Vet ikke hva han figur'n i green day bruker for P90 han har jo endel vreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget megselv en baritone med p-90 i halsposisjon for noen år siden, og det funker særdeles bra. Bruker omtrent ikke singlecoilen (tele-type) i bridge. Akkurat denne p-90'en er håndlaget, så jeg vet ikke om den kan sammenlignes med feks SD sine. Jeg kjører baritonen superclean, og tonene fra P-90'en er mektige og svært fyldige, men allikevel glassklare. Nesten som et grand piano til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva han figur'n i green day bruker for P90 han har jo endel vreng.

Mener han sa i et intervju han hadde i forbindelse med lanseringa av signaturgitaren hans at han selv spilte på stock Gibson-pickups (selv om signaturgitarene har hum-cancelling(stacked) pickups), og gitarene hans er jo fra 50- og 60-tallet (:

Ellers må jeg få føye til at P90 låter drittøft. Tøffeste som er, utvilsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par stock gibson p90's i goldtopen min. De har mye høyere output enn stratten min, men bråker allikevel betraktelig mindre. Låter dritkult! P90 i bridge låter ikke noe bra på clean syntes jeg da, men i neck låter flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøvde to les pauler her forrige dagen.. en med burstbucker og en med p90.

jeg var ute etter er litt rocka sound ala bonamassa, gibbons.. da synstes jeg burstbuckern var litt mer knitrene i lyden, litt mer trøkk. og p90'n var MYE rundere og smothere i lyden. perfekt til crunchy blues. jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg har lyst på.. :P

Endret av Thorris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.