Web Analytics
Jump to content

Fender Stratocaster Road Worn 60's


Hallstein
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært på diverse gitarbutikker i det siste, og har virkelig funnet ut at jeg trenger en strat !

Det er liksom ingen andre gitarer som høres ut som en strat... Men jeg prøvde en god del forskjellige strater, og gjorde også en blindtest mellom flere strater (Putta buffen over øya, mens kompisen bytta gitarer) Og jeg fant ut at jeg likte denne straten ekstra bra, uten at jeg helt vet hvorfor... Tror det hadde noe med kombinasjonen halsprofil og pickups... Det "klikka" liksom med akkurat denne gitaren... Også ser den jo helt fortreffelig ut ! (Sunburst)

Men jeg har ett par spørsmål...

Kommer denne gitaren med orginal kasse?

Hvorfor er en standardstrat til høyere pris så mye tammere enn akkurat denne? (10k er ikke akkurat en upris)

Gitaren jeg prøvde i butikken hadde ikke tremoloarm, med hadde hull til dette... Hadde butikken tatt av tremoloarmen, eller er det ikke med?

Sist men ikke minst, er denne gitaren ett godt kjøp? (Holder fendere seg godt i pris?)

Fender_Road_Worn_60s_Strat_3.jpg

Edited by Hallstein
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på diverse gitarbutikker i det siste, og har virkelig funnet ut at jeg trenger en strat !

Det er liksom ingen andre gitarer som høres ut som en strat... Men jeg prøvde en god del forskjellige strater, og gjorde også en blindtest mellom flere strater (Putta buffen over øya, mens kompisen bytta gitarer) Og jeg fant ut at jeg likte denne straten ekstra bra, uten at jeg helt vet hvorfor... Tror det hadde noe med kombinasjonen halsprofil og pickups... Det "klikka" liksom med akkurat denne gitaren... Også ser den jo helt fortreffelig ut ! (Sunburst)

Men jeg har ett par spørsmål...

Kommer denne gitaren med orginal kasse?

Hvorfor er en standardstrat til høyere pris så mye tammere enn akkurat denne? (10k er ikke akkurat en upris)

Gitaren jeg prøvde i butikken hadde ikke tremoloarm, med hadde hull til dette... Hadde butikken tatt av tremoloarmen, eller er det ikke med?

Sist men ikke minst, er denne gitaren ett godt kjøp? (Holder fendere seg godt i pris?)

*bilde*

følger med fenderbag kan jeg tenke meg ja..

en standarstrat er vel laget i amerika, og denne er laget i mexico.

tremoloarm skal følge med ja ;)

av egen erfaring syntes jeg denne gitaren har bedre spilleegenskaper enn noen av de andre fenderne som er nyprodusert i dag utenom custom shop.(!) side de har relic hals er det lettere å bevege hånda opp og ned på halsen.. føles ut som du har spilt på den i 30 år :lol:

men får å være ærlig, likte jeg road worn 50' straten bedre.. smoothere på en måte. men det er smak og behag ;)

håper du fikk noe ut av dette.. hvis det er noe, kan du bare spørre.. jeg har selv spilt en del på disse gitarene :)

Edited by Thorris
Link to comment
Share on other sites

En god regel når du skal kjøpe gitar: Hvis den synger i nevene dine og er god å spille på - bare kjøp den!

Hvertfall tidligere kunne Mexico-Fendere være variable; du prøvde en haug gitarer og ingen av dem var top notch, men plutselig kom du over en som var skikkelig god. En del har naturligvis å gjøre med hvor godt satt opp gitaren er, men det er ingen automatikk i at en standard USA-strat er bedre enn en Mexico-strat. USA-straten har litt bedre mekanikk og annerledes pickups (ikke nødvendigvis bedre, bare annerledes ;) ), men hvis du først skal fleske til ville jeg for min del heller prøvd en Suhr.

Link to comment
Share on other sites

Prishoppet fra 10 laken og opp til det du må gi for en Suhr er da ikke mer enn ei pølse i slaktetida :P

Her skal du få en liten regneoppgave av meg: Hvis du beholder en gitar i 10 år (og en Suhr vil du ha med deg i grava, så 10 år er ingenting å snakke om), og vi antar at prisforskjellen fra en billigere gitar er 10.000 kroner, hva blir da mer-utgiften per time dersom du spiller i gjennomsnitt en halv time per dag? For å gjøre det enkelt ser vi bort fra inflasjon, kommende finanskriser etc etc.

Når du har regnet ut svaret stiller du deg selv spørsmålet: "Er spilleglede verdt den ekstra kostnaden per dag?"

B)

Link to comment
Share on other sites

Prishoppet fra 10 laken og opp til det du må gi for en Suhr er da ikke mer enn ei pølse i slaktetida :P

Her skal du få en liten regneoppgave av meg: Hvis du beholder en gitar i 10 år (og en Suhr vil du ha med deg i grava, så 10 år er ingenting å snakke om), og vi antar at prisforskjellen fra en billigere gitar er 10.000 kroner, hva blir da mer-utgiften per time dersom du spiller i gjennomsnitt en halv time per dag? For å gjøre det enkelt ser vi bort fra inflasjon, kommende finanskriser etc etc.

Når du har regnet ut svaret stiller du deg selv spørsmålet: "Er spilleglede verdt den ekstra kostnaden per dag?"

B)

Faen du er flink til å prate, har du vurdert å bli politiker? :P

må ta meg en kikk på suhr da... hvilke Suhr-gitarer er skikkelig porn når det kommer til singlecoil lyd da?

Link to comment
Share on other sites

Hallstein ser ikke kroken som henger dinglende foran seg, han ser bare det som er på kroken. Det vrir og vrenger seg så deilig, og Hallstein mister mer og mer av selvkontrollen. Hallstein nærmer seg kroken nå... Nærmere... Enda litt nærmere... Og der! Der biter Hallstein på kroken! :P

Suhr lager ulike varianter, men hvis du vil ha rent single-coil-oppsett er C1 et fint valg, synes jeg.

Finn fram papirlommetørklærne og sikle litt på sidene til Godlyd: Godlyd - Suhr

Link to comment
Share on other sites

At stratten høres kvass ut har nok også litt med at det sitter tex mex mikker i den, som er hottere enn de fleste andre stock strat pickups. Jeg har 50's versjonen selv og elsker den. Kjøpte den forresten ny for ca 4500 inkludert frakt og toll fra ebay! Sinnsykt overpriset i norge, så derfor kan du glatt selge den for mer også!

Link to comment
Share on other sites

Er det noe andre forskjeller mellom 50's og 60's strat enn maple vs. rosewood fingerbrett?

på 50's straten er det ikke bare maple fingerbrett, det er soft v'shape hals.. heelt vidunderlig :wub:

de som ikke har prøvd gitarene har ikke så mye å si egentlig.. dette er ikke bare en vanlig "Mexico" strat.. dette er PORNO!! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.