Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulike måter å ta grep på


antos

Anbefalte innlegg

Kom over denne videoen:

Her tar han en Gm akkord (2:34), på en litt annen måte enn hva jeg er vant til. Legger også merke til at han flytter det samme grepet opp å ned på halsen, som ett barret-grep. Noen som kan lære meg litt om hvilke akkorder man kan ta med dette grepet og hvilke strenger han faktisk trykker? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiller vel ganske enkelt den nederste delen av et standard G barregrep. (ikke tykk E og A streng) og bruker lillefingeren til å "pynte" med hammer-on/pull-offs - klassisk Hendrix triks

Legg merke til at karen på videoen har stemt ned gitaren en halvtone.

Jeg spiller hele barregrep slik vanligvis også, med tommelen over toppen av gripebrettet på tykk E streng og lillefinger på a strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne videoen:

Her tar han en Gm akkord (2:34), på en litt annen måte enn hva jeg er vant til. Legger også merke til at han flytter det samme grepet opp å ned på halsen, som ett barret-grep. Noen som kan lære meg litt om hvilke akkorder man kan ta med dette grepet og hvilke strenger han faktisk trykker? :rolleyes:

Litt generelt svar; Gm= G Bb D.

Disse notene er mange steder på halsen, og det er da også veldig, veldig mange måter å spille Gm og alle andre akkorder på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og for å svare på det med flyttbare grep, så er de vanlige åpne akkordene du sikkert kan, stort sett flyttbare alle sammen, så lenge det lar seg gjøre rent praktisk. Den vanligste barre formen er jo en E du flytter, på samme måte kan du flytte A, C, D osv.. Dropper du en streng eller to (eventuelt spiller de som åpne strenger i enkelt posisjoner) for å gjøre akkorden enklere å benytte i praksis, får du en litt annen akkord som også kanskje låter litt mer spennende. Jeg har ikke noe greie på musikkteori og akkord oppbygging, men slike enkle ting som dette får man til uten å skjønne noe som helst av teorien. Låter det, så låter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.