Web Analytics
Jump to content

Enkel opptaksmulighet for MacBook


Recommended Posts

Jeg bruker en IK multimedia stealthplug (kosta rundt 1000-lappen for et par år sida) eller en Native Instruments greie som jeg fikk for rundt 12-1500 spenn eller noe. NI boksen har inngang for to instrumenter i slengen, fantommating av mikk og litt sånn knæsk. Funker knallbra, både på mac pro'en og iMac'en så klart :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Gunnar,

For det første: Garage Band er en lekesak og ikke noe seriøst opptaksprogram. Sats på noe annet!

For det andre: Hva ønsker du å ta opp? Gitar, vokal, eller hva? Når vi vet det er det lettere å komme med forslag.

Du kan jo med noen enkle tilpassninger bruke det interne lydkortet, men erfaringsmessig er det bedre med et eksternt lydkort via USB eller firewire.

Dersom du bare skal ta opp gitar vil det holde med en liten overgang Gitar - USB fra f.eks. Behringer (Guitar Link UCG102). Denne ligger på rundt 600,- tror jeg.

Driverne til denne funker bra på MAC. Men det finnes også andre merker som gjør det samme.

Ønsker du i tillegg å ta opp vokal, ville jeg tatt en titt på Zoom sin H4 (har kommet nyere versjon). Denne har to interne mikker og to eksterne kombi Mic, line, instrument-innganger.

Her får du også med en liten versjon av Cubase (LE). Denne er riktig nok ganske strippet, men har mange av de funksjonene du trenger for en musikkproduksjon. Denne ligger på noe over 2000,- tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

For det første: Garage Band er en lekesak og ikke noe seriøst opptaksprogram. Sats på noe annet!

Garageband er et ypperlig utgangspunkt for noen som er helt grønnskolling (se OP) fordi det er superintuitivt og såpass uavansert at det er lett å komme igang, og lett å ha det gøy med. Selv har jeg prøvd meg på både Logic og Logic Express fordi jeg har tenkt det er en naturlig "oppgradering" fra Garageband, men det blir for mye greier til at jeg klarer å ha det gøy med det. Nå skal det sies at jeg ikke har noen ambisjon om å drive studioproduksjon i hjemmet, men heller ta opp ideer jeg har til låter, legge over om jeg har tanker om en harmoni, slike ting. Mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter at det er dette trådstarter er ute etter, og da er Garageband et veldig godt sted å begynne, som kan gi den nødvendige interessen til å fortsette med mer avanserte greier etter hvert?

Link to comment
Share on other sites

Garageband er et ypperlig utgangspunkt for noen som er helt grønnskolling (se OP) fordi det er superintuitivt og såpass uavansert at det er lett å komme igang, og lett å ha det gøy med. Selv har jeg prøvd meg på både Logic og Logic Express fordi jeg har tenkt det er en naturlig "oppgradering" fra Garageband, men det blir for mye greier til at jeg klarer å ha det gøy med det. Nå skal det sies at jeg ikke har noen ambisjon om å drive studioproduksjon i hjemmet, men heller ta opp ideer jeg har til låter, legge over om jeg har tanker om en harmoni, slike ting. Mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter at det er dette trådstarter er ute etter, og da er Garageband et veldig godt sted å begynne, som kan gi den nødvendige interessen til å fortsette med mer avanserte greier etter hvert?

Det kan godt hende, det. Skal ikke se bort fra at jeg er alt for inngrodd i Cubase (bruker det både i jobb og fritid). Så det er mulig jeg avfeide Garage Band litt for lett :)

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere proffe man burde gå til etter man har brukt Garageband da? Tenkte jeg skulle skaffe meg Pro Tools, er det å anbefale eller er det veldig komplisert for en som ikke har så mye erfaring med recording? :huh:

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Ulempen med ProTools har tidligere vært at det kreves egne lydkort. Disse var tidligere dyre, men nå har Digidesign

begynt å selge hardware til overkommelige priser. Sjekk ut M-Box.

Det store løftet med å jobbe med ProTools, og faktisk Cubase også, er at de er bygget opp som et studio.

Dvs. at du har et lydstudio i dataen din, med mikser, effekter etc.

Link to comment
Share on other sites

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Ulempen med ProTools har tidligere vært at det kreves egne lydkort. Disse var tidligere dyre, men nå har Digidesign

begynt å selge hardware til overkommelige priser. Sjekk ut M-Box.

Det store løftet med å jobbe med ProTools, og faktisk Cubase også, er at de er bygget opp som et studio.

Dvs. at du har et lydstudio i dataen din, med mikser, effekter etc.

egne lydkort.... jeg har UX2 :P det hjelper vel lite tenker jeg:P

så logic express er vel bedre da? i og med at jeg ikke har så mye annen erfaring en Garage Band :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende, det. Skal ikke se bort fra at jeg er alt for inngrodd i Cubase (bruker det både i jobb og fritid). Så det er mulig jeg avfeide Garage Band litt for lett :)

;)

Selv om jeg har noe cubase greier som fulgte med både NI (mener det var cubase som fulgte med iaf) og H4'en har jeg aldri prøvd det :-) Kan godt tenkes å være et godt verktløy det også. Det som er så fint med Garageband er at terskelen for bruk er hinsides lav :-)

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere proffe man burde gå til etter man har brukt Garageband da? Tenkte jeg skulle skaffe meg Pro Tools, er det å anbefale eller er det veldig komplisert for en som ikke har så mye erfaring med recording? :huh:

Logic

Link to comment
Share on other sites

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Det er jo bare plain bullshit når du snakker om le-versjonen

Garageband funker fett det hvis du er ny med musikkproduksjon.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare plain bullshit når du snakker om le-versjonen

Garageband funker fett det hvis du er ny med musikkproduksjon.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Unnskyld at jeg spør, men er det noen som har et markeringsbehov her? Bergensere er kjent for å snakke med store bokstaver....,men?

Man bør vel sette ting litt i perspektiv her også? Det er ikke så mange som trenger ProTools HD eller TDM hjemme i stua?

Poenget mitt er at med ProTools LE jobber man på samme plattform som de store studioene rundt om i verden!

Hvis du mener LE ikke holder mål vil jeg si at du kanskje har et høydeproblem.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Det er her jeg ikke forstår at du kan drive et seriøst lydstudio :huh:

En elgitar er et høyohmig instrument, dersom den ikke har aktiv elektronikk, og da bør den koples til en høyohmig inngang normalt 500kohm.

Lydkortet på en datamaskin er av typen line med impedans ca. 50kohm, eller enda værre for gitaren, mic ca. 600ohm. I tillegg har vi en styrkeforskjell på disse inngangene.

Gitaren gir noen millivolt ut, mens line-inngangen forventer et signal i underkant av 1volt. Dette dreper tonespekteret i gitaren!

Man kan selvfølgelig hjelpe på dette med å kople f.eks. en MXR MicroAmp i mellom, men denne koster omtrent det som et lydkort med instrumentinngang.

Og hva om Gunnar på Mo ønsker å gjøre vokalopptak? vil den pluggen din kunne skaffe fram en phantom-spenning til en kondensatormikk?

Link to comment
Share on other sites

En elgitar er et høyohmig instrument, dersom den ikke har aktiv elektronikk, og da bør den koples til en høyohmig inngang normalt 500kohm.

Lydkortet på en datamaskin er av typen line med impedans ca. 50kohm, eller enda værre for gitaren, mic ca. 600ohm. I tillegg har vi en styrkeforskjell på disse inngangene.

Gitaren gir noen millivolt ut, mens line-inngangen forventer et signal i underkant av 1volt. Dette dreper tonespekteret i gitaren!

Klar over dette, men det vil bli lyd og godt nok for låtskriving hvis man ikke har alt for høye krav

men det er ikke verre enn at han kan sette multieffektboksen sin i mellom. problem løst.

poenget mitt er at man ikke MÅ kjøpe dyrt utstyr for å begynne med musikkproduksjon. Macen har dessuten core-audio, gode lyd-drivere med lav latency

Og hva om Gunnar på Mo ønsker å gjøre vokalopptak? vil den pluggen din kunne skaffe fram en phantom-spenning til en kondensatormikk?

nei, men da kan han kjøpe en preamp. eller en liten mikser.

Når det gjelder programvare så funker hva som helst. alt som er nevnt her er godt nok. pro tools le også, selv om det har teite begrensninger (begrenset antall spor, hahaha og ingen automatisk delay-kompensasjon)

Beklager hvis jeg skriver med for store bokstaver, men jeg må le litt når noen påstår at pro tools le er det beste alternativet

Link to comment
Share on other sites

Logic

Amen. Logic har i det siste blirr SVÆRT mye enklere å bruke, og i versjon 9 er det nesten på høyde med GarageBand mtp brukervennlighet. Det er også prisgunstig, og inkluderer *nesten* alt du kan drømme om av plug-ins. I tillegg kan du importere dine GarageBand-prosjekter lett som bare det... :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.