Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel opptaksmulighet for MacBook


Anbefalte innlegg

Jeg bruker en IK multimedia stealthplug (kosta rundt 1000-lappen for et par år sida) eller en Native Instruments greie som jeg fikk for rundt 12-1500 spenn eller noe. NI boksen har inngang for to instrumenter i slengen, fantommating av mikk og litt sånn knæsk. Funker knallbra, både på mac pro'en og iMac'en så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar,

For det første: Garage Band er en lekesak og ikke noe seriøst opptaksprogram. Sats på noe annet!

For det andre: Hva ønsker du å ta opp? Gitar, vokal, eller hva? Når vi vet det er det lettere å komme med forslag.

Du kan jo med noen enkle tilpassninger bruke det interne lydkortet, men erfaringsmessig er det bedre med et eksternt lydkort via USB eller firewire.

Dersom du bare skal ta opp gitar vil det holde med en liten overgang Gitar - USB fra f.eks. Behringer (Guitar Link UCG102). Denne ligger på rundt 600,- tror jeg.

Driverne til denne funker bra på MAC. Men det finnes også andre merker som gjør det samme.

Ønsker du i tillegg å ta opp vokal, ville jeg tatt en titt på Zoom sin H4 (har kommet nyere versjon). Denne har to interne mikker og to eksterne kombi Mic, line, instrument-innganger.

Her får du også med en liten versjon av Cubase (LE). Denne er riktig nok ganske strippet, men har mange av de funksjonene du trenger for en musikkproduksjon. Denne ligger på noe over 2000,- tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Garage Band er en lekesak og ikke noe seriøst opptaksprogram. Sats på noe annet!

Garageband er et ypperlig utgangspunkt for noen som er helt grønnskolling (se OP) fordi det er superintuitivt og såpass uavansert at det er lett å komme igang, og lett å ha det gøy med. Selv har jeg prøvd meg på både Logic og Logic Express fordi jeg har tenkt det er en naturlig "oppgradering" fra Garageband, men det blir for mye greier til at jeg klarer å ha det gøy med det. Nå skal det sies at jeg ikke har noen ambisjon om å drive studioproduksjon i hjemmet, men heller ta opp ideer jeg har til låter, legge over om jeg har tanker om en harmoni, slike ting. Mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter at det er dette trådstarter er ute etter, og da er Garageband et veldig godt sted å begynne, som kan gi den nødvendige interessen til å fortsette med mer avanserte greier etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garageband er et ypperlig utgangspunkt for noen som er helt grønnskolling (se OP) fordi det er superintuitivt og såpass uavansert at det er lett å komme igang, og lett å ha det gøy med. Selv har jeg prøvd meg på både Logic og Logic Express fordi jeg har tenkt det er en naturlig "oppgradering" fra Garageband, men det blir for mye greier til at jeg klarer å ha det gøy med det. Nå skal det sies at jeg ikke har noen ambisjon om å drive studioproduksjon i hjemmet, men heller ta opp ideer jeg har til låter, legge over om jeg har tanker om en harmoni, slike ting. Mulig jeg tar feil, men jeg oppfatter at det er dette trådstarter er ute etter, og da er Garageband et veldig godt sted å begynne, som kan gi den nødvendige interessen til å fortsette med mer avanserte greier etter hvert?

Det kan godt hende, det. Skal ikke se bort fra at jeg er alt for inngrodd i Cubase (bruker det både i jobb og fritid). Så det er mulig jeg avfeide Garage Band litt for lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere proffe man burde gå til etter man har brukt Garageband da? Tenkte jeg skulle skaffe meg Pro Tools, er det å anbefale eller er det veldig komplisert for en som ikke har så mye erfaring med recording? :huh:

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Ulempen med ProTools har tidligere vært at det kreves egne lydkort. Disse var tidligere dyre, men nå har Digidesign

begynt å selge hardware til overkommelige priser. Sjekk ut M-Box.

Det store løftet med å jobbe med ProTools, og faktisk Cubase også, er at de er bygget opp som et studio.

Dvs. at du har et lydstudio i dataen din, med mikser, effekter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Ulempen med ProTools har tidligere vært at det kreves egne lydkort. Disse var tidligere dyre, men nå har Digidesign

begynt å selge hardware til overkommelige priser. Sjekk ut M-Box.

Det store løftet med å jobbe med ProTools, og faktisk Cubase også, er at de er bygget opp som et studio.

Dvs. at du har et lydstudio i dataen din, med mikser, effekter etc.

egne lydkort.... jeg har UX2 :P det hjelper vel lite tenker jeg:P

så logic express er vel bedre da? i og med at jeg ikke har så mye annen erfaring en Garage Band :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende, det. Skal ikke se bort fra at jeg er alt for inngrodd i Cubase (bruker det både i jobb og fritid). Så det er mulig jeg avfeide Garage Band litt for lett :)

;)

Selv om jeg har noe cubase greier som fulgte med både NI (mener det var cubase som fulgte med iaf) og H4'en har jeg aldri prøvd det :-) Kan godt tenkes å være et godt verktløy det også. Det som er så fint med Garageband er at terskelen for bruk er hinsides lav :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere proffe man burde gå til etter man har brukt Garageband da? Tenkte jeg skulle skaffe meg Pro Tools, er det å anbefale eller er det veldig komplisert for en som ikke har så mye erfaring med recording? :huh:

Logic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ProTools er jo industristandarden for lydproduksjoner. Så velger du dette så går du helt til topps.

Det er jo bare plain bullshit når du snakker om le-versjonen

Garageband funker fett det hvis du er ny med musikkproduksjon.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare plain bullshit når du snakker om le-versjonen

Garageband funker fett det hvis du er ny med musikkproduksjon.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Unnskyld at jeg spør, men er det noen som har et markeringsbehov her? Bergensere er kjent for å snakke med store bokstaver....,men?

Man bør vel sette ting litt i perspektiv her også? Det er ikke så mange som trenger ProTools HD eller TDM hjemme i stua?

Poenget mitt er at med ProTools LE jobber man på samme plattform som de store studioene rundt om i verden!

Hvis du mener LE ikke holder mål vil jeg si at du kanskje har et høydeproblem.

Du trenger ikke kjøpe lydkort heller, bare kjøp overgang fra jack til minijack og plugg i gitaren.

Det er her jeg ikke forstår at du kan drive et seriøst lydstudio :huh:

En elgitar er et høyohmig instrument, dersom den ikke har aktiv elektronikk, og da bør den koples til en høyohmig inngang normalt 500kohm.

Lydkortet på en datamaskin er av typen line med impedans ca. 50kohm, eller enda værre for gitaren, mic ca. 600ohm. I tillegg har vi en styrkeforskjell på disse inngangene.

Gitaren gir noen millivolt ut, mens line-inngangen forventer et signal i underkant av 1volt. Dette dreper tonespekteret i gitaren!

Man kan selvfølgelig hjelpe på dette med å kople f.eks. en MXR MicroAmp i mellom, men denne koster omtrent det som et lydkort med instrumentinngang.

Og hva om Gunnar på Mo ønsker å gjøre vokalopptak? vil den pluggen din kunne skaffe fram en phantom-spenning til en kondensatormikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elgitar er et høyohmig instrument, dersom den ikke har aktiv elektronikk, og da bør den koples til en høyohmig inngang normalt 500kohm.

Lydkortet på en datamaskin er av typen line med impedans ca. 50kohm, eller enda værre for gitaren, mic ca. 600ohm. I tillegg har vi en styrkeforskjell på disse inngangene.

Gitaren gir noen millivolt ut, mens line-inngangen forventer et signal i underkant av 1volt. Dette dreper tonespekteret i gitaren!

Klar over dette, men det vil bli lyd og godt nok for låtskriving hvis man ikke har alt for høye krav

men det er ikke verre enn at han kan sette multieffektboksen sin i mellom. problem løst.

poenget mitt er at man ikke MÅ kjøpe dyrt utstyr for å begynne med musikkproduksjon. Macen har dessuten core-audio, gode lyd-drivere med lav latency

Og hva om Gunnar på Mo ønsker å gjøre vokalopptak? vil den pluggen din kunne skaffe fram en phantom-spenning til en kondensatormikk?

nei, men da kan han kjøpe en preamp. eller en liten mikser.

Når det gjelder programvare så funker hva som helst. alt som er nevnt her er godt nok. pro tools le også, selv om det har teite begrensninger (begrenset antall spor, hahaha og ingen automatisk delay-kompensasjon)

Beklager hvis jeg skriver med for store bokstaver, men jeg må le litt når noen påstår at pro tools le er det beste alternativet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logic

Amen. Logic har i det siste blirr SVÆRT mye enklere å bruke, og i versjon 9 er det nesten på høyde med GarageBand mtp brukervennlighet. Det er også prisgunstig, og inkluderer *nesten* alt du kan drømme om av plug-ins. I tillegg kan du importere dine GarageBand-prosjekter lett som bare det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.