Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Shredding


Noerart

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar roughly i to år, er relativt gjennomsnittlig, når det kommer til ferdigheter. Jeg er ikke veldig flink teknisk, og dette er en av tingene jeg vil forbedre.

Vil gjerne forbedre høyrehåndsteknikken min (tremolo-picking, economy-picking), samt noen greie måter å holde plekteret på når jeg spiller. Føler her jeg ikke er på topp.

Venstrehånda mi trenger hastighet og presisjon. "Up-and-down the scale"-shredding, både legato og picking vil jeg gjerne lære meg, bare for å lære meg det. Har i nyere tid fattet en interesse for klassisk musikk, og typiske neo-klassiske licks og liknendevil da være ønskelig.

Dette er nok litt mye på en gang, men jeg er ung og har mye tid.

~Noerart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel sweeping er nå veldig tankefullt i forhold til meningsløs skalarunking. Da må du i det minste vite hvilken akkord du spiller! Men on topic, Paul Gilbert sine Intense Rock DVD'er er veldig bra. Alle øvelsene ligger ute til guitar pro en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spill skalaer opp og ned i ca 3 bånd. både med og uten å plukke.

Øv så du spiller helt presist, ellers vil du ikke oppnå noe fornuftig!

Fordi dette nesten kun er fysikk, vil det ta lang tid å bli veldig god, men brukbar kan du bli på kortere tid om du øver riktig.

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å ta dette med en lærer, eller gjør som jeg gjorde, prat med dyktige folk på nettet. Jeg har fått utrolig mye nyttig informasjon fra folk på forskjellige forums jeg er medlem av, Petrucci-forumet har mange kunnskapsrike folk som man kan spørre om råd.

I tillegg finnes det bra instruksjonsvideoer som gjerne inneholder årevis med nyttig informasjon. Til det formålet du snakker om vil jeg anbefale DVD'en som inneholder begge av Paul Gilberts Intense Rock-videoer. Jeg kjøpte min i Skottland for tre år siden, og har kost meg mye med Gilberts lærevillige stil og svært bra øvelser. I tillegg har man bøkene til Guthrie Govan, Creative Guitar 1 og 2. Kombiner videoene til Gilbert og bøkene til Govan, og du har alt du trenger for flere år fremover.

Supplér gjerne med en god lærer, helst en i lokalmiljøet, men det går også an å spørre flinke folk online om råd. Spill inn det du øver på, legg ut klipp her på GN slik at vi kan gi råd om hvor langt du har kommet, og hva du bør øve mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem nå heller ikke at det kan være lurt å lære seg låter som inneholder slikt gitarspill. Jeg synes f.eks. at "Black Star" er en knallgod låt å øve på, og også "Daydream" fra den første platen til Vinnie Moore. Sistnevnte inneholder både hurtig alternate picking og sweeps, og er således ypperlig til å lære seg å bruke disse teknikkene i en musikalsk kontekst.

Øvelser er en ting, men istedenfor å sitte og spille kromatiske skalaer oppover og nedover mens metronomen klikker ivei, hvorfor ikke øve inn faktiske licks fra sanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.