Gå til innhold
MrWalker

Effektplaner :-)

Anbefalte innlegg

Har lest litt om hvordan å bruke effektpedaler, og har kommet opp med et glimrende (om enn ganske omfattende) oppsett på effekt-brettet mitt.

Må bare dele dette her! :) Og kom gjerne med innspill!

Jeg har på noen av instrumentene mine en synth-controller, så helt først i kjeden kommer Roland GR-20 synthen. synth-lyden tas ut først og sendes til PA-en, og deretter går clean gitarsignal til en Lehle 3-veis switch boks.

Fra Lehlen går signalet inn på en MicroPOG (polyfon octaver). Derfra deler jeg signalet i ett effekt-signal og et clean-signal.

Clean-signalet skal jeg kjøre gjennom en Boss ME-50B effektprosesser.

Effekt-signalet kjører jeg gjennom en Danelectro Cool Cat chorus,og deretter ut til en Behringer BO100 Blues Overdrive (jeg har også en Marshall Gov'nor Distrotion, men synes den blir litt voldsom av og til, så derfor har jeg kjøpt en BO100 og håper den kan gi meg litt renere lyd). Deretter kjører jeg dette gjennom en Morley bass WAH-pedal og en Ibanez delay-pedal. Tanke: Burde WAH-en vært tidligere i clean-kjeden? Og bør chorus være før vreng?

Deretter samles signalene i en liten 4-spors linjemikser (Behringer MX400) og deretter inn på en Tech21 Sansamp Deluxe. Her er en effektsløyfe hvor jeg planlegger å sette inn EBS Reverben og en Behringer VD-400... eller kanskje de skal komme etterpå. Har også et par volum-pedaler som jeg skal sette inn på fornuftige eller ufornuftige steder. :D

Og helt til slutt Roland RC-2 Loop Station, før det hele mates inn på min Genz Benz Shuttle 6 :)

Innspill og tanker?

EDIT! Jeg glemte jo å si HVORFOR alt dette! Tanken er å i hovedsak bruke den øverste oktaven (en oktav høyere enn det opprinnelige signalet) og dermed simulere en ekstra gitar i bandet. Det kan være tøft, og samtidig har jeg clean og god basslyd som ikke blir trøbblet til av alt effektstyret som trengs for å lage "gitarlyden".

Nå blir det jo litt "overkill" å ha både en ME-50B og en Sansamp i samme kjeden, men ser for meg at de kan brukes litt separat. Jeg har to forskjellige pedalbrett som jeg bruker, og tenker at det ene kan være sattt opp for dette formålet og at Sansampenog ME50-en kan brukes enkeltvis enkelt om jeg skulle ønske å ta med et enklere oppsett.

Ja, jeg er vel medlem av "mer penger enn talent"-klubben. *hehe*

Endret av MrWalker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville vel hatt chorus før overdrive, men det er jo bare å prøve og se hva du liker best.

Hvis du først skal leke deg med effekter bør du prøve ut med fuzz eller octafuzz som effektlyd - kan bli ganske tøft! Det som er utfordringen er å ikke drukne grunnlyden i festlige effekter...

En annen ting du kan prøve: Tremolo + delay, synkronisert til samme tempo (funker fett på fingerspill på gitar, og gir god groove).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips!! :)

Ja, skal forsøke litt, og som du sier, viktig å ikke drukne ut alt. Men på den andre siden, her snakker vi om et utgangspunkt som låter litt "kunstig", så det er om å gjøre å trimme det litt med smakfulle effekter for å få det til å låte bra. :)

Får dra til med en behringer tremolo også, da. *hehe* Man kan si hva man vil om Behringer, men BILLIGE er de ihvertfall, egner seg ypperlig til den type testing!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Du må få til lydklipp av dette,

hvilken musikk skal du spille med dette oppsettet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er LANGT fra noen motstander av effekter på bass, men dette høres unødvendig komplisert ut. Ikke noe jeg ville rigget opp til hver gig...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal forsøke å få opp et lydklipp. Det låter ganske kult. :)

el_roffo, nei for all del.... til 90% av jobbene er det mer enn nok med en bass... kanskje evt. et effektbrett eller bare en volumpedal. Dette oppsettet er for et prosjekt jeg har med en kamerat som spiller gitar.

Det er heller ikke så volumiøst som det kan virke. Men det blir 4 kofferter, da. 1 x synth, 1 x etterprosesseringsbrett, 1 x tonetrunk "gitaroppsett" og 1 x Boss Me50B. Og så selvsagt bassen og anlegget. Så joda... ikke noe lettvint oppsett. Men moro er det, og det låter faktisk gganske kult! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kunne også tenkte meg å sett et bilde av dette oppsettet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal forsøke å få ordnet et bilde og lydklipp i løpet av helga. Er jo langhelg! Så enten reiser vi helt bort... ellers har vi knallgod tid :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.