Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra 120w til 60w på røramper..?


Neros

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har en Bugera 6262 som jeg har tenkt å modde liv-skiten ut av. Jeg kommer til å lage en egen tråd for dette om kort tid, men jeg har et spørsmål til dere amp-guru`er her inne..

Pr. idag har jeg tatt ut 2 av de 4 6L6 utg.rørene for å redusere utg.effekten. Dette virker tilsynelatende ok, liten reduksjon i lydtrykk men ampen oppleves som mer anvendelig på moderat lydnivå.

Jeg mener å ha fått med meg at ved å fjerne 2 av rørene, så endres impedansen mellom utg.rør og trafo. Dvs at den dobbles på selve utgangen. Står utg.selector på 8 Ohm, så er faktisk utg.imp 16 osv.. Kan noen bekrefte dette..?

En av de modifikasjonene jeg har tenkt på med Bugera`n, er å kun bruke 2 utg.rør permanent og også bytte utg.trafo (f.eks Marshall) Mao, jeg ønsker å havne på 50-60w til slutt..

Kan kort nevne hva som skal byttes på ampen : Samtlige elektrolytter, alle koblingskondensatorer, likeretter dioder, alle pote`ene, rørene, samt allt av signalbærende kabling..

Hvorfor..? Just for fun... :D

Endret av Neros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe en powerbrake e.l?

Har en attunator fra før, og det trenges også pr. i dag hvor ampen yter rundt 60w (ref. 2 rør tatt ut)

Det er enklere (og billigere) å få tak i utg.trafoer, og det er meningsløst å dumpe så my effekt ut i varmegang i

attunatorern.. Det kommer en noe mer utfyllende begrunnelse i selve moddetråden litt senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kort nevne hva som skal byttes på ampen : Samtlige elektrolytter, alle koblingskondensatorer, likeretter dioder, alle pote`ene, rørene, samt allt av signalbærende kabling..

Nå kjenner ikke jeg Bugera, men hvorfor bytte alt dette? Er alt det der for dårlig, så synes jeg det virker som du trenger en ny amp :blush:

Men for all del, du kan jo tømme chassis og bygge deg en ny amp, og det er moro det :rolleyes: ,

men da er du vel mer over i DIY-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg Bugera, men hvorfor bytte alt dette? Er alt det der for dårlig, så synes jeg det virker som du trenger en ny amp :blush:

Men for all del, du kan jo tømme chassis og bygge deg en ny amp, og det er moro det :rolleyes: ,

men da er du vel mer over i DIY-tråden.

Årsaken står vagt forklart... Just for fun.. Jeg har det meste av komponenter liggende, og dette er bare et moro-forsøk på å vrenge mest mulig ut av en "dritt" amp.. Men enig, denne burde kanskje ha ligget i DIY tråden..

Kommer en egen tråd på selve moddingen der, ink lydklipp før og etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 50/100 W switch på Triamp'en. Denne står alltid på 100 W da 50 W bare gir marginalt lavere lyd. Mister også mye punch og klarhet i lyden ved 50 W.

Vel, nå er det jo ikke akkurat dette jeg spør om. Jeg VET hvordan Bugera`n låter med 2 rør ute, så hvordan andre amper

låter er noe off-topic :rolleyes:

Mitt spørsmål går på impedans endring i utg.trinnet ved å fjerne 2 rør. Er det tilfelle at utg.impedansen dobles

når man fjerner 2 av utg.rørene..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.