Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitaren, oppgraderingen, og resultatet.


skaarj

Anbefalte innlegg

En kjølig og tåkefull sommerdag i San Francisco, året 2008, fant undertegnende ut om gå å til anskaffelse av sin første gitar. Lite hadde han peiling på om hvilken fjøl han burde kjøpe, og ei hadde han peiling på hvordan man så spilte på en slik fjøl. Men sikker, det var han, om at denne fjøla skulle være hans redskap på veien til lærdom rundt det populære instrumentet "gitar".

Ja, det første jeg gjorde var å søke etter et drevent, norsk gitarforum, som muligens kunne gi meg et par tips om noen gode gitarer i denne vakre, musikalske byen som jeg for tiden besøkte. Og jaggu meg fikk jeg ikke et par svar óg i forumtråden jeg opprettet, hvor et av de foreslo en Fender Mexican Stratocaster, brukt vel-og-merke, men pent brukt. Prisen var heller ikke så gal, 320$ kombinert med en dollarkurs på rekordlave 5,2 (eller noe slikt, hukommelsen min er ikke helt Rainman), gav meg et rimelig godt kjøp. Noen timer etter så satt jeg der da, på et hotellrom i San Francisco, med en pen og majestetisk gitar (i mine øyne), men som jeg ikke hadde anelse om hvorledes å lage lyd på. Senere kjøpte jeg en gitarbok, en liten microcube-forsterker, og vips så hadde to år passert ...

Gitar010.jpg

Gitar012.jpg

... til den dagen det var på tide å oppgradere fjøla. Microcuben var erstattet med en Fender Blues Jr, og gitarkunnskapene hadde forbedret seg betraktelig (noe det meste gjør når det går fra null kunnskap til .. noe kunnskap). Gehøret klarte å oppfatte at elektronikken i en slik gitar kanskje ikke var det mest påkostede innen instrumentalverdenen, og den nye forsterkeren hjalp betraktelig på å få dette faktumet frem. En må også klargjøre at undertegnendes musikksmak hadde tilspisset seg litt fra "rock generelt" til den mer blå sjangeren, over de siste to årene. Det var da at han fikk en idé at istedet for å selge sin kjære til en vilt fremmend skapning, så kunne den heller oppgraderes, så billig som mulig vel og merke. Atter en gang ble dette norske gitarforumet ved navn "forum.gitarnorge.no" tatt til bruk, og etter noen poster dukket denne personen ved navn "Greener" opp. Han virket som en opplyst og kunnskapsrik person, som ved i tillegg å besitte evnen "hjelpsom" resulterte i å få den ærefulle rollen som veileder for undertegnendes prosjekt.

Gitar015.jpg

Gitar016.jpg

Gitar017.jpg

Etter jeg og Greener hadde sendt et par meldinger frem og tilbake, kom vi frem til at Seymore Duncan´s SSL-1/2 pickups i neck / middle, i kombinasjon med SSL-5/6 i bridge, ville kunne gi min kjære fjøl en aldri så liten lydforbedring.

Penger ble spart, butikker ble søkt etter, priser ble sammenlignet, og etter litt om-og-men fikk undertegnende bestilt det utstyret som passet hans kjære barn best. Slik som gitaren, så kom dette utstyret ifra USA, og undertegnede var nødt til å smøre seg med tålmodighet mens en "FedEx express"-pakke som inneholdt en svart customised pickup-guard med Seymore Duncan pick-ups, fant veien til Kirkenes, Norge, over atlanterhav, askekriser og denslags.

Gitar019.jpg

Gitar020.jpg

Så i går fikk jeg endelig en pakke på døra fra en hyggelig Bring-mann ved navn John-Kåre. Og etter litt lodding, litt banning, litt feil-lodding, litt mer banning (som vi er så gode på her oppe i nord), ble elektronikken installert, truss-rodden justert, gitaren intonert. Og lyden. Vel, den kan jeg ikke beskrive med ord. La oss bare si at det ble en _markant_ forbedring.

Og slik så takker undertegnende dette så fabelaktige forumet for all dets hjelp, med en spesiell thænk-ju rettet ut til Greener.

Nå skal jeg spille blues! :)

Gitar032.jpg

Gitar036.jpg

Endret av skaarj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må også klargjøre at undertegnendes musikksmak hadde tilspisset seg litt fra "rock generelt" til den mer blå sjangeren, over de siste to årene.

...

Nå skal jeg spille blues! :)

Jeg trodde den "mer blå sjangeren" var jazz? Eller er jeg på bærtur?

Fin strat forresten, og antakeligvis et godt valg av pickups. Har noen SD's i en gitar selv, og det låter knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde den "mer blå sjangeren" var jazz? Eller er jeg på bærtur?

Fin strat forresten, og antakeligvis et godt valg av pickups. Har noen SD's i en gitar selv, og det låter knall.

Hehe, det ligger jo litt i ordet, "BLUEs", blå ;)

Men ja, det lyder absolutt legit knall. Og takk for alle svarene, fint med positiv feedback! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.