Web Analytics
Jump to content

Streng-buzz sånn overalt, egentlig.


skaarj
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har en Fender Mexican Stratocaster som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Har ikke fått noen gitar-setup på den siden den gang, og den har vært gjennom mang en forskjellig klima, strengetyper, og så videre. Nå i det siste, særdeles nå etter jeg skiftet til ekstra tynne strenger (0.08), har jeg fått endel strengebuzz på gitaren. Har justert action på strengene til det maksimale, men det vedvarer fremdeles. Blir litt bedre, men ikke godt nok i forhold til hvor mye jeg måtte sette opp strengene. De lå vel på det annbefalte nivået (husker ikke helt hva det lå på i millimeter), til nå det maksimalte på hva jeg får skrudd det til.

Okei, for å forklare hvordan det er;

Tykkeste E-strengen lager en sur "sirkelsag"-lyd når jeg spiller den åpen. Skjer når jeg tar litt hardt i med tommelen, skjer ikke når jeg tar normalt i med tommelen. Justerer jeg action ned, kommer det hele tiden. Det er den type buzz-lyd som kommer etter man har slått tonen, ikke helt med en gang. Hvis dere skjønner. Med lavere action dukket dette også opp på de nederste båndene.

A-strengen er forsåvidt grei med høy action. Litt lavere, så blir det omtrent det samme som med E-strengen.

D-strengen, med høyeste action, blir det litt buzz på de nederste båndene. Ikke lik buzz som på E og A-strengen, mer type "normal" buzz.

G-strengen, sirkelsag-buzz på åpen streng med høyest action (forbedret seg markant lite ved å justere action), høres fin ut når jeg fretter, bortsett fra på de nederste båndene, hvor samme problem som på D-streng oppstår (normal buzz).

B-strengen, anelse buzz på åpen streng, og bittelitt buzz når jeg fretter de nederste båndene.

E-strengen, hører ingen buzz på åpen streng, bittelitt buzz når jeg fretter de nederste båndene.

...

Ja, jeg ser egentlig svaret selv, det er kanskje en truss-rod justering som kan være løsningen. Ingen i byen min som kan foreta det (iallefall ingen jeg vet om, lokale musikkforetningen "tørr ikke"), så jeg er nødt å foreta det selv. Har lest meg litt opp om emnet, men fortsatt ikke helt stødig. Har lest igjennom de nyeste trådene på forumet om dette, men ga meg egentlig bare en grov oversikt over hvor mye jeg skulle skru, og når det skulle være bra. Har også problemer med å se om hvordan halsen min er (kurvet, rett, osv). Har _ikke_ capo, men regner med at en improvisert en med et lite stykke tau bundet stramt rundt første frett blir det samme (?).

Vet også at slike tynne strenger som jeg har kan føre til litt buzz på gitaren, og det er greit det. Men med så høy action som jeg har nå, og så mye merkelig buzz som jeg har, er det ikke akseptabelt. Action må ned, og buzz må vekk.

Håper folk har noen innspill på hva jeg kan foreta meg, og hva som kan være problemet. Tenker jeg riktig?

Edited by skaarj
Link to comment
Share on other sites

Du tenker nok riktig - tynnere strenger gir mer buzz og har du skiftet til tynnere strengedimensjon vil halsen din ha blitt rettere og dermed mer utsatt for buzz.

Start med å konstantere hvordan halsen nå er justert:

Sett på en capo på første båndet (eller bare frett tykk E streng på første-bånd. Frett så tykk E streng på siste båndet også. Se så etter hva avstanden mellom toppen av selve metallbåndet på åttende posisjon og undersiden av strengen er. Her skal det være litt avstand. Ikke kjempemye, men litt. 0,2-1mm er vanlig. Mer klaring/avstand her vil gi mindre buzz, men det endrer også hvordan halsen oppleves å spille på.

Hvis truss-rod må justeres grunnet for liten eller stor avstand gjør du dette med en unbraco nøkkel (obs - tomme dimensjoner ikke millimeter/metriske) Slakk ned D og G strengen slik at du kommer til med nøkkelen. Vrir du nøkkelen mot høyre (sett ovenfra) gjør du halsen flatere, altså du øker motspennet (klaringen mellom streng og bånd blir mindre) Vrir du til venstre vil halsen bue seg mer i den retningen strengene trekker halsen (tenk på en bil og bue) (klaringen øker)

Hvis jeg utrykker meg uklart, så forklar hva du eventuelt ikke skjønner.

Strengeklirr forekommer normalt på en el-gitar, det du må vurdere er om det faktisk høre når du spiller gjennom en forsterker. Nye og tynne strenger høres ofte ekstra klirrende ut også.

Hvis en justering ikke gjør susen og gitaren ikke fungerer tilfredsstillende med brukbart lav strengehøyde, må du vurdere hvor rett halsen egentlig er (eventuell sideveis vridning eller lignende) og om du kanskje bør få den båndslipt av en fagmann.

edit:

Hvis en musikkbutikk ikke kan/tørr gjøre basic setup på en gitar, bør de ikke selge gitarer..

Link to comment
Share on other sites

Tok sjansen på å forsøke å slakke trusrodden med en aldri så liten justering, og alas, det lyktes. Må si at mye, om ikke det meste, av den "unaturlige" fretbuzzen forsvant etter dette. Om det satt i hodet mitt eller i gitaren, kan diskuteres til man blir blå. Er ingen fagmann, og ja, er som det blir sagt, er spørrende på det at en 50 år gammel musiker som har drevet byens lokale gitarforetning i snart 5 år ikke foretard en slik jobb.

Nå kunne jeg senke actionen med en markant del før jeg fikk skurring, og sier meg ganske så fornøyd. Takk for alle tips! Men er nok nødt å ta den med til en gitarforetning sørpå, eventuelt skaffe meg selv litt bedre utstyr, for uten capo og "målebånd" for en slik jobb er det meg nærmest umulig å måle avstanden mellom streng og bånd.

Link to comment
Share on other sites

En ting du også kan vurdere er å bytte strenger til en slinky top, heavy bottom type. Men jeg er usikker på om de finnes med 0.08 som tynneste streng...

Yngwie bruker 8 til 46/48, så et yngwie signatursett fra f. eks dean markley med 8 til 48 burde funket.

Link to comment
Share on other sites

.....for uten capo og "målebånd" for en slik jobb er det meg nærmest umulig å måle avstanden mellom streng og bånd.

Det er ikke noe viktig å måle det helt eksakt. Du vet jo sånn ca hvor mye en mm er og 0mm er 0mm :) "litt klaring" er noe jeg konsekvent gjør på øyemål. Det reelle behovet for bue i en hals er veldig individuelt og det finnes ingen fasit på slikt. Noen gitarer kan justeres til en helt rett hals og samtidig fungere fint med veldig lav strengehøyde, andre gitarer igjen trenger en real bue for å fungere ok grunnet høydeforskjell på båndene, eller at halsen ikke er så rett som den gjerne burde være. Det er veldig mye et kompromiss med andre ord. Slik er det med alt hva angår gitarer nesten.

Link to comment
Share on other sites

Nå kunne jeg senke actionen med en markant del før jeg fikk skurring, og sier meg ganske så fornøyd. Takk for alle tips! Men er nok nødt å ta den med til en gitarforetning sørpå, eventuelt skaffe meg selv litt bedre utstyr, for uten capo og "målebånd" for en slik jobb er det meg nærmest umulig å måle avstanden mellom streng og bånd.

Selv om du lever inn gitaren til justering er det ikke sikkert du blir fornøyd med oppsettet på den når du får den tilbake.Kan du justere gitaren selv,er det det beste.For da blir du kjent med den.Og sparer tid og penger.

Og du trenger strengt tatt ikke en capo og måleutstyr,slik Greener skriver.

Du kan legge venstre hånds tommelfinger over første bånd,og høyre hånds tommelfinger over siste bånd (21/22?)samtidig som du strekker høyre hånds langfinger oppover til ca 8./9,bånd,og kjenner etter om det er klaring mellom streng og bånd.Det skal i utgangspunktet være cirka en kredittkorttykkelse eller mindre.Sånn cirka.Dette synes jeg er en rask og grei måte å sjekke kurven på,og om det er blitt noen forandringer siden sist.

Link to comment
Share on other sites

Ganske godt poeng der, Jantore, det var bare det at jeg føler ikke at jeg helt vet når trusrodden er justert nok. Heller vet jeg ei hvor mye utslag mine justeringer gir på gitaren. Men dette er vel noe man vel bare må bli vant til, tenker jeg meg.

Ace Frehley, jeg hadde aldri prøvd så tynne strenger før, men tenkte at det kunne være greit i forhold til string bending. Noe jeg følte ble endel lettere og mer behagelig med 0,08-set :)

Link to comment
Share on other sites

Og du trenger strengt tatt ikke en capo og måleutstyr,slik Greener skriver.

Du kan legge venstre hånds tommelfinger over første bånd,og høyre hånds tommelfinger over siste bånd (21/22?)samtidig som du strekker høyre hånds langfinger oppover til ca 8./9,bånd,og kjenner etter om det er klaring mellom streng og bånd.

He-he nå skriver jeg vel egentlig at man kan frette strengen med hver sin hånd på henholdsvis første og siste bånd da :)

Man trenger egentlig heller ikke å måle eller "kjenne etter" noe som helst, man ser om det er en åpning mellom bånd og streng hvis man har et ok arbeidslys. Som nevnt, jeg måler aldri, jeg bare kikker på åpningen.

Link to comment
Share on other sites

Ganske godt poeng der, Jantore, det var bare det at jeg føler ikke at jeg helt vet når trusrodden er justert nok. Heller vet jeg ei hvor mye utslag mine justeringer gir på gitaren. Men dette er vel noe man vel bare må bli vant til, tenker jeg meg.

Angående resultat av truss-rod justering, så er det i grunnen bare å repetere øvelsen med å sjekke avstanden mellom streng og bånd. Da ser man resultatet.

Jeg skjønner at det ikke er så enkelt å vite hvor mye bue en hals trenger, men der er det erfaring som spiller inn egentlig. Man får en følelse for hva man kan, og ikke kan forvente seg av en viss gitar etter å ha spilt litt på den og justert litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måler aldri, da forskjellige halser kan kreve forskjellig bue, som Greener har sagt. Jeg justerer litt fram og tilbake til jeg finner den innstillingen som jeg synes er optimalt for akkurat den halsen. Det som er viktig, er at en ikke skrur for mye i gangen. 1/4 - 1/2 omdreining i første omgang. Stem opp og la halsen "gå seg til" en stund før man evt. justerer mer.

Edited by Audun
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Bruker du tid på dette, får du det nesten usynlig. Som et alternativ til klarlakk, kan du bruke superlim. Begge deler funker. Tro det eller ei, superlim kan også poleres opp til glans, men det er lettere å jukse med for eksempel neglelakk. Har fikset masse lakkskader på denne måten, det er nesten helt sprøtt hva man kan fikse. Men det tar tid. Masse tid. Viktig å la ting "tørke", så det er ikke det man gjør på en gitar man "trenger på fredag".  
    • Begge de jeg linket til tidligere her er nå kommet ned på 2000 kr:  https://www.finn.no/224033722 https://www.finn.no/239588323
    • Pussa ned skarpe kanter i lakkskaden på Epibirden (gudene skal vite at polylakken er tjukk...), fylte med litt superlim, farge fra sprittusj og et godt lag med klarlakk. Skal la dette herde skikkelig ei god stund før jeg pusser litt lett og kjører på med litt rubbing og polering, ev. litt voks. Målet her er ikke å få en usynlig reparasjon, men unngå å flerre av mer lakk og forverre skaden. Satser på at det blir funksjonelt. Før: Etter 1. omgang:
    • Dette er fine gitarer til nybegynnere - IbanezGAX30. Bytter man strengene en tykkelse ned (til 009), og får noen til å justere strengehøyde/hals, har du den mest lettspilte gitaren du kan få Ny ca 2500,- https://www.danmusikk.no/ibanez-gax30-tcr-el-gitar-transparent-cherry 1200,- Brukt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240200469 200,- kr En billig brukt forsterker med mye muligheter (den fremste på bildet:) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240912552 300,- kr https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=238715157 400,- https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234954585 850,- Her er en litt dyrere forsterker, med enda flere lydmuligheter: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234562738
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.