Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Polyrytmikk forklart


eSkills

Anbefalte innlegg

Polyrytmikk er når to eller flere ulike rytmer spilles over hverandre innenfor samme tidsrom

Eksempel: gitar 1 spiller 5/8 samtidig som gitar 2 spiller 10/8

Polymetrikk er når to eller flere ulike rytmer spilles over hverandre med samme underdeling

Eksempel: Trommene spiller 4/4 og gitarene spiller 5/8 helt til "runden er ferdig"

Synkope er en note som havner mellom grunnslagene i rytmen og dermed betoner en ubetont del av takten. Dette gjør at slaget kommer tidligere eller senere en forventet og gir effekten at rytmen føles forskjøvet i forhold til grunnslagene.

Nei. Det førstnevnte der er en polymeter som konvergerer etter to takter ettersom 5 går 2x i 10. Det andre du nevner er en polymeter som ikke konvergerer før etter et par repetisjoner. Igjen: Les Steve Vais artikkel på dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsøker jeg å få klarhet i dette. I det første eksempelet har vi en gitar som spiller 4-dels quintuplets, dvs 5 slag i løpet av tiden det ville tatt å slå 4 4-deler, og den andre spiller 4-dels sixtuplets, dvs 6 slag i løpet av tiden det ville tatt å slå 4 4-deler. Dette blir en polyrytme. Dette skrives 6:5. Neste bilde er også et eksempel på polyrytme, men da 7:4. Det siste bildet er polymeter hvor den ene gitaren spiller 4/4 og den andre 5/4.

Får ikke lastet opp MIDI-filer som vedlegg.

post-787-0-15460400-1396882283_thumb.png

post-787-0-36002600-1396882295_thumb.png

post-787-0-81745300-1396882304_thumb.png

Endret av BlueGrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God utgreining, BG! Fint med reelle musikkeksempler, takk skal du ha.

Jeg fikk polyrytmikk forklart slik av en foreleser en gang:

"Det er i grunn bare snakk om å stable et ujevnt antall toner over pulsen. Resten tar du på øret."

Men vil man ikke kalle 4 over 3 for en polyrytme, og dermed ha et unntak fra oddetallsregelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polymeter såklart. At noe skaper en synkope eller ikke har ikke med om det er polymeter eller ikke, det oppstår jo nødvendigvis når man spiller polymetrisk. Jeg ville telt riffet i 4/4 over trommene. Når jeg spiller Meshuggah sitter jeg ikke og teller 21/16-deler akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/4 den og.

Edit: Og polymetrisk. Husker vi hadde en quiz på meshuggahforumet før det tryna om å grave frem en polyrytme i en Meshuggah-låt, tror noen fant en på Vanished, men den var bare 5:4 ellerno.

Endret av BlueGrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.