Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Polyrytmikk forklart


eSkills

Anbefalte innlegg

Mange her har sikkert hørt uttrykket polyryt mikk bli brukt titt og ofte, men er kanskje ikke helt sikre på hva dette begrepet innebærer. Tenkte derfor det kunne være litt nyttig med en tråd der jeg skal prøve å forklare litt om hva dette er samt hvordan man kan øve på ulike rytmer jeg skal presentere.

Den enkleste definisjonen av polyrytmikk kan forklare det som når to eller flere rytmer lyder samtidig. En av de enkleste formene for polyrytmikk er nok det man kaller tre mot fire, og notert ser det slik ut:

34tbh1g.jpg

Klikk her for å høre dette fra en midifil: 3 mot 2

Det som skjer her er at det i den øverste stemmen spilles fjerdedelstrioler, mens den nederste stemmen holder fjerdedelene. For å forklare dette mer nøye må vi se på hvordan vi konstruerer polyrytmikk. Når det gjelder polytrytmikk der det bare er to rytmer er dette ganske greit, vi har faktisk en ganske oversiktlig formel å henvende oss til:

I 'X over Y' tilsvarer X underdelingene, og Y grupperingen man plasserer disse i. Med gruppering mener vi hvor mange slag det går før hver tone man spiller.

La oss gå tilbake til det forrige eksempelet og analysere hva det er som skjer der. Vi kalte denne rytmen tre mot to, da blir X = 3 og Y = 2. Det betyr altså at underdelingen er 3, trioler, og at de skal grupperes i 2. 3 mot 2 er altså ganske enkelt trioler gruppert i to. Man betoner bare hver andre triol. Vi kan nå se på skjelettet til 3 mot 2, på noter ser dette slik ut:

23to3h4.jpg

Klikk her for å høre dette fra en midifil: trioler gruppert i to

Innlegget oppdateres fortløpende, når jeg finner tid...

Endret av eSkills
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt inn to midifiler nå, men orket ikke bruke tid på å finne en bra opplastingsside, så folk får smøre seg med tålmodighet for å laste ned de knøttsmå midifilene. Om noen har forslag til bedre sted å laste dem opp på, bare si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på synkoper, men ja tror du har rett i at eksemplet over er synkoperinger i en 4/4 takt. Det jeg mente (som jeg nok burde ha forklart bedre) er at polyrytmikk og synkoper ikke er det samme, en synkope trenger f.eks. ikke nødvendigvis å være polyrytmisk, og jeg ser heller vi diskuterer dette i en annen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tiltak, og du kan glatt legge til en haug med slike små midifiler med "legg til filer" elns i innleggene dine uten å bruke slike irriterende filopplastingssider som du har gjort.

Synkoper kan jo kalles polyrytmikk, men det er kanskje ikke det man forbinder med begrepet hvis man har spilt og studert litt. Det blir i beste fall et definisjonsspørsmål når synkopering går over til polyrytmikk. :)

God trening for de som bare er vant med å telle til fire, og en introduksjon til å tenke annerledes er det jo.

Dumt hvis denne tråden kjapt går over til "egentlig beregnet på nybegynnere, men blir etter fem poster en spennende tråd for de med master i rytme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak. Men det du sier er 3 mot 4 i eksemplet er faktisk 3 mot 2 (som det forsåvidt står under, men kan tenke meg at dette kan skape forvirring)

Hvis du i eksemplet under, kutter ut annenhver markering, altså markering på hver fjerde åttendelstriol, får man 3 mot 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at en 3:2-polyrytme også kan noteres som en synkope ettersom det går opp i 16-deler. Det som derimot blir kronglete er når polyrytmene blir av typen 7:5:3 o.l.

Vais artikkel om dette er svært lærerik.

http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html

Godt å se at noen tar fatt i dette, svært mange som strever med å skille mellom polymetrikk og polyrytmikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.