eSkills

Polyrytmikk forklart

Anbefalte innlegg

Mange her har sikkert hørt uttrykket polyryt mikk bli brukt titt og ofte, men er kanskje ikke helt sikre på hva dette begrepet innebærer. Tenkte derfor det kunne være litt nyttig med en tråd der jeg skal prøve å forklare litt om hva dette er samt hvordan man kan øve på ulike rytmer jeg skal presentere.

Den enkleste definisjonen av polyrytmikk kan forklare det som når to eller flere rytmer lyder samtidig. En av de enkleste formene for polyrytmikk er nok det man kaller tre mot fire, og notert ser det slik ut:

Skjult innhold - vennligst logg inn

Klikk her for å høre dette fra en midifil: Skjult innhold - vennligst logg inn

Det som skjer her er at det i den øverste stemmen spilles fjerdedelstrioler, mens den nederste stemmen holder fjerdedelene. For å forklare dette mer nøye må vi se på hvordan vi konstruerer polyrytmikk. Når det gjelder polytrytmikk der det bare er to rytmer er dette ganske greit, vi har faktisk en ganske oversiktlig formel å henvende oss til:

I 'X over Y' tilsvarer X underdelingene, og Y grupperingen man plasserer disse i. Med gruppering mener vi hvor mange slag det går før hver tone man spiller.

La oss gå tilbake til det forrige eksempelet og analysere hva det er som skjer der. Vi kalte denne rytmen tre mot to, da blir X = 3 og Y = 2. Det betyr altså at underdelingen er 3, trioler, og at de skal grupperes i 2. 3 mot 2 er altså ganske enkelt trioler gruppert i to. Man betoner bare hver andre triol. Vi kan nå se på skjelettet til 3 mot 2, på noter ser dette slik ut:

23to3h4.jpg

Klikk her for å høre dette fra en midifil: Skjult innhold - vennligst logg inn

Innlegget oppdateres fortløpende, når jeg finner tid...

Endret av eSkills
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen komme med trommeklipp av nevnte takter?

Notasjon blir litt gresk for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja skal prøve å få ordnet med det, kun notasjon er jo egentlig helt på jordet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurant!

Neida, det er sikkert helt ok for de som skjønner det, men er vel greit å mate det inn for oss som ikke gjør det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lagt inn to midifiler nå, men orket ikke bruke tid på å finne en bra opplastingsside, så folk får smøre seg med tålmodighet for å laste ned de knøttsmå midifilene. Om noen har forslag til bedre sted å laste dem opp på, bare si ifra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak!

Kan hende også at andre kjenner dette som "off-beat" eller synkopering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, synkoper er vel strengt tatt noe litt annet. Kan minne, men du kan jo lese litt mer her: Skjult innhold - vennligst logg inn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, synkoper er vel strengt tatt noe litt annet. Kan minne, men du kan jo lese litt mer her: Skjult innhold - vennligst logg inn

i eksempelet som gis over: vil du si at dette ikke er å synkopere en 4/4?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på synkoper, men ja tror du har rett i at eksemplet over er synkoperinger i en 4/4 takt. Det jeg mente (som jeg nok burde ha forklart bedre) er at polyrytmikk og synkoper ikke er det samme, en synkope trenger f.eks. ikke nødvendigvis å være polyrytmisk, og jeg ser heller vi diskuterer dette i en annen tråd Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.gitarnorge.no/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig tiltak, og du kan glatt legge til en haug med slike små midifiler med "legg til filer" elns i innleggene dine uten å bruke slike irriterende filopplastingssider som du har gjort.

Synkoper kan jo kalles polyrytmikk, men det er kanskje ikke det man forbinder med begrepet hvis man har spilt og studert litt. Det blir i beste fall et definisjonsspørsmål når synkopering går over til polyrytmikk. Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_smile.png" alt=":)" srcset="https://forum.gitarnorge.no/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

God trening for de som bare er vant med å telle til fire, og en introduksjon til å tenke annerledes er det jo.

Dumt hvis denne tråden kjapt går over til "egentlig beregnet på nybegynnere, men blir etter fem poster en spennende tråd for de med master i rytme"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel den er jo strengt tatt beregnet på folk som forstår basic konseptet med rytme. Hvordan man tenker fjerdedeler osv.. så for nybegynnere vil jeg vel ikke si den er uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra tiltak. Men det du sier er 3 mot 4 i eksemplet er faktisk 3 mot 2 (som det forsåvidt står under, men kan tenke meg at dette kan skape forvirring)

Hvis du i eksemplet under, kutter ut annenhver markering, altså markering på hver fjerde åttendelstriol, får man 3 mot 4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tingen er at en 3:2-polyrytme også kan noteres som en synkope ettersom det går opp i 16-deler. Det som derimot blir kronglete er når polyrytmene blir av typen 7:5:3 o.l.

Vais artikkel om dette er svært lærerik.

Skjult innhold - vennligst logg inn

Godt å se at noen tar fatt i dette, svært mange som strever med å skille mellom polymetrikk og polyrytmikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe jaja det der er isåfall en svært kronglete måte å notere 3:2 på. Den nederste stemmen der gir jo 4:3, så i forhold til motstemmen blir det vel 2:3. Om man skal tenke på 3 pulsen blir det jo enda mer kronglete, 6:4:3?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sa ikke at det var en logisk måte å notere det på, men som castorfiber nevner så er det et definisjonsspørsmål som må vurderes i sammenhengen av det som spilles, og ikke bare hvordan det noteres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jau! La oss kanskje legge det fra oss der. Skjønner hva castorfiber mente med posten sin. Skjult innhold - vennligst logg inn/emoticons/Diverseekstraikon_tongue.png" alt=":P" srcset="https://forum.gitarnorge.no/uploads/emoticons/tongue@2x.png 2x" width="20" height="20">

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult innhold - vennligst logg inn

Hei bluegrot

Send meg sånn derre rytmikk og sånt når du kommer på msn thx lol

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polyrytmikk er når to eller flere ulike rytmer spilles over hverandre innenfor samme tidsrom

Eksempel: gitar 1 spiller 5/8 samtidig som gitar 2 spiller 10/8

Polymetrikk er når to eller flere ulike rytmer spilles over hverandre med samme underdeling

Eksempel: Trommene spiller 4/4 og gitarene spiller 5/8 helt til "runden er ferdig"

Synkope er en note som havner mellom grunnslagene i rytmen og dermed betoner en ubetont del av takten. Dette gjør at slaget kommer tidligere eller senere en forventet og gir effekten at rytmen føles forskjøvet i forhold til grunnslagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flisespikking? Kanskje, men:

Snakker man om polyrytmikk, er det lurt å frigjøre det fra begrepet taktart. Polyrytmikk kan man ha i hvilken som helst taktart, og oddetallstaktarter er ikke (nødvendigvis) polyrytmikk.

Den enkleste forklaringen er at polyrytmikk er underdeling av puls i oddetall, dvs 3-5-7-9-11-13 osv.

Da får man to rytmeunderdelinger samtidig; polyrytmikk(eller annen rytmikk) kan ikke eksistere uten en puls, følgelig blir pulsen den ”andre” rytmen. Pulsen deles på partall, og sammen med oddetallsunderdeling blir det polyrytmikk.

En ung Steve Vai i bandet til Zappa:Skjult innhold - vennligst logg inn

Pulsen kan man holde hele veien selv om melodien i aller høyeste grad er full av funky greier.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jajo, men..

Når det gjelder de litt mer kompliserte delene av musikkteori, mener jeg å ha oppdaget at det skuffende nok ikke er noen fasit, og at alt annet dermed er "feil". Det gjelder for eksemplel harmonisering, hvordan man skaper oppløsning, modulasjon og så videre. Hvilken "jobb" de forskjellige klangene gjør, kan beskrives på forskjellige måter, og noen måter passer bedre for en person enn det deg gjør for en annen, som kanskje har en annen bakgrunn og et litt annet tankesett.

Det sammen gjelder kompliserte rytmer. For noen passer en måte å tenke på best, for en annen er det en litt annen tilnærming som egner seg best, og som gir forståelse.

  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synkope er når man plutselig poster i ut a det blå i en 4 år gammal tråd..............

  • Liker 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive